Lewis Hamilton was tijdens de Grand Prix van Miami hoorbaar gefrustreerd omdat de communicatie en samenwerking bij Ferrari niet naar wens verliep. De Brit moest lang wachten tot zijn teamgenoot hem erlangs liet, en moest hem later tijdens de race ook weer de positie teruggeven. Na vele sarcastische opmerkingen kwam de coureur uiteindelijk terecht op plaats acht, iets waar hij volgens de analisten van de NOS niet aan gewend is.
Hamilton liet zich tijdens de race meermaals horen op een sarcastische toon. De Brit wilde graag dat Charles Leclerc hem erlangs zou laten, maar Ferrari wachtte er naar zijn idee te lang mee. Ferrari moest maar een theekransje houden en ook vroeg de Brit of hij misschien Carlos Sainz er nog even langs moest laten. Louis Dekker begrijpt waar de frustratie vandaan komt. ‘Kijk even waar ze rondrijden, Ferrari. Het grootste verhaal van het afgelopen jaar’, beschrijft hij de samenwerking tussen Ferrari en de zevenvoudig wereldkampioen. ‘Dat zijn gewoon middenmoters nu’, stelt de autosportverslaggever op de NOS Formule 1-podcast.
Zullen de Italianen partij kiezen voor Antonelli?
De komende race vindt plaats in Italië, waar het thuispubliek de tribunes rood zal doen kleuren. ‘En dan gaan we ook nog naar Enzo e Dino Ferrari, de thuisbaan’, benoemt Dekker, die een ongemakkelijk weekend voorspelt voor de scuderia. ‘Dan krijg je de pijnlijk situatie dat Ferrari er niet toe doet, ondanks Hamilton en ondanks Leclerc, en dat Antonelli, de Italiaan, een beetje de held van het seizoen aan het worden is, maar voor een Duits-Engels team rijdt’, schetst Dekker de situatie.
De verslaggever vraagt zich af voor wie de Italianen zullen kiezen tijdens het Grand Prix-weekend in Imola. ‘Ik ben heel benieuwd wat we straks in Italië gaan merken’, stelt hij. ‘Gaan de tifosi nu achter Antonelli staan of blijven ze Ferrari trouw, want Ferrari staat wel gruwelijk lang droog’, vraagt hij zich af of er toch niet een deel van het publiek voor Antonelli zal juichen. Ferrari bakt er volgens hem namelijk helemaal niets van ‘Het was weer prutswerk nu’, zegt Dekker, verwijzend naar de race in Miami.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jeroen Bleekemolen benadrukt dat de Italiaanse renstal wel met updates zal komen. ‘Ze komen wel met heel veel nieuwe updates. Ik denk dat het team zal zijn met de meeste updates in Imola’, voorspelt hij. Of Hamilton en Leclerc hier iets aan zullen hebben is nog maar de vraag. ‘Dat zal wel een verschil kunnen maken, maar je moet het ook maar zien’, lijkt Bleekemolen niet veel vertrouwen te hebben in Ferrari. ‘Het is nog een beetje nattevingerwerk uit een simulator. Werkt het wel, niet? Dat zie je pas op de baan’, aldus de coureur, die wel hoopt dat Ferrari een paar tienden zal vinden.
Naast een tegenvallende auto heeft Ferrari ook twee coureurs die allebei de beste willen zijn. ‘Het zijn natuurlijk wel twee grote namen, Hamilton helemaal. Ze willen allebei niet verliezen’, benadrukt Richard Verschoor. ‘Ik denk dat Hamilton extra gefrustreerd is, omdat hij daarnaar toe is gegaan met het idee van: Ik heb misschien wel de beste auto’, geeft de Formule 2-coureur aan. ‘Maar dat blijkt heel erg tegen te vallen. En dan moet je ook nog eens je teamgenoot voor gaan laten omdat hij sneller is. Dat is natuurlijk niet lekker’, zegt Verschoor.
Hamilton zit er nog altijd niet goed in
Hamilton zei zelf tijdens de race dat hij Leclerc in China voorbij liet en vond mede daarom vervelend dat de Monegask hem in Miami niet voorbij liet. ‘Het werd een beetje een kat-en-muisspelletje’, luidt de conclusie van de leider in het Formule 2-kampioenschap. ‘Hamilton zit er helemaal niet lekker in. Hij is zelf ook nog niet megascherp geweest’, benoemt Verschoor. ‘Hij heeft ook vaak gezegd: Ik voel het gewoon niet, ik heb moeite met de auto. Die zit er echt niet lekker in’, ziet ook de Nederlander.
Hamilton heeft zeven wereldtitels op zijn naam staan en ondanks dat Mercedes na 2021 terugviel, denkt Verschoor dat het gedeelte van het veld waar Hamilton terecht is gekomen, hem vreemd is. ‘Hij rijdt elke race in de middenmoot terwijl hij gewend is om vooraan te rijden’, stelt hij. ‘Dat is ook zijn ambitie. Ik snap wel dat hij heel gefrustreerd in die auto zit’, kan de Formule 2-coureur zeker begrip opbrengen voor de boze toon van Hamilton op de boordradio.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties