Verstappen en Lambiase houden het hoofd koel: 'Heel gek hoe zij communiceren' Formule 1
Formule 1

Verstappen en Lambiase houden het hoofd koel: 'Heel gek hoe zij communiceren'

Verstappen en Lambiase houden het hoofd koel: 'Heel gek hoe zij communiceren'

Hoewel het uiteindelijke resultaat van de kwalificatie van Australië niet erg verrassend genoemd mocht worden, leverde het Albert Park Street Circuit wel een uur lang spanning. Analist Robert Doornbos ging na afloop bij de analyse van Ziggo Sport in op de prestaties van de vier coureurs van de beide Red Bull-teams.

Doornbos opent door aan te geven dat het al het hele weekend genieten is op het stratencircuit in Melbourne. 'Het is een ongelofelijk gaaf circuit. De muren staan dichtbij, dat zagen we wel bij Alexander Albon', zegt Doornbos over de Williams-coureur. 'Die betonnen muur geeft niets mee. Het kwalificatierondje is echt genieten daar, al verandert het circuit wel van dag tot dag, daar hoorden we de rijders wel over klagen.'

Contrast bij RB groeit

Als we op zoek gaan naar uitblinkers en tegenvallers, komen we al snel uit bij Visa Cash App RB. Daniel Ricciardo was wederom duidelijk langzamer dan teamgenoot Yuki Tsunoda, maar verloor zijn rondetijd ook nog vanwege het overschrijden van de track limits, waardoor hij als achttiende van de negentien coureurs eindigde. Zijn Japanse teamgenoot haalde Q3 - niet voor het eerst - en eindigde tien plekken hoger.

Doornbos zit het patroon tussen beide rijders steeds duidelijkere vormen aannemen. 'Voor Daniel (Ricciardo, red.) ziet het niet goed uit. Hij wordt nu weekend na weekend verslagen door zijn teamgenoot. Nu komt zijn thuisrace niet goed uit, want je hebt extra druk, en extra afleidingen', zo telt Doornbos de verschillende factoren op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen en Lambiase houden het hoofd koel: 'Heel gek hoe zij communiceren'
Yuki Tsunoda laat zich verbaal nog wel eens gaan, maar heeft wel een zware rechtervoet.

Ricciardo begint het geduld van het management volgens Doornbos steeds meer op de proef te stellen. 'We weten dat het een marketingjongen is: hij kan lachen en leuk doen, maar bij Red Bull vinden ze je alleen leuk als je ook levert. Hij levert nu niet, en ik denk dat Helmut Marko duidelijk is geweest: hij moet Yuki Tsunoda gaan verslaan, en er moeten big results komen als hij überhaupt in aanmerking wil komen voor een toekomst bij Red Bull Racing, of zelfs een toekomst in de Formule 1.'

Volgens Doornbos begint Ricciardo zelf ook het geloof te verliezen. 'Hij zei zelf op de boordradio dat het als een waanzinnige ronde voelde en hij er niet meer uit had kunnen halen. Hij dacht alles afgevinkt te hebben, en zag toen dat Yuki nog een klap sneller was, en gewoon naar Q3 ging. Helpt het hem nu om heel eerlijk te zijn? Nee', zo beantwoordt Doornbos zijn eigen vraag. 'Yuki denkt met Daniel: ik moet hem gewoon verslaan. En dat doet hij gewoon heel goed. Voor Ricciardo is dit heel pijnlijk. Tsunoda mag heel trots zijn, over hoe hij zich staande houdt naast de lieveling van Red Bull.'

Verstappen slaat wederom toe

Vooraan was het voor de derde keer dit seizoen Max Verstappen met de poleposition. De Limburger had het in de vrije trainingen niet makkelijk, maar stond er uiteindelijk in Q3 wel weer. 'Hij is zo relaxed. Hij heeft het gewoon onder controle', ziet Doornbos. 'Als je ook ziet hoe hij die kwalificatiesessie opbouwt: hij begon met onderstuur en was aan het klagen over die auto, en uiteindelijk levert hij dan toch in Q3. Dat vind ik dan toch knap.'

'Dat was sarcastisch', legt Doornbos uit aan presentator Rob Kamphues, over het fragment waarbij Verstappen zich beklaagde over onderstuur, en engineer Gianpiero Lambiase reageerde met: 'Alleen maar goed nieuws dus!' Doornbos geeft aan dat de balans tijdens de kwalificatie steeds gunstiger werd voor Verstappen. 'Het is heel gek hoe zij communiceren. Het is een soort getrouwd stel: ze hebben aan een paar woorden voldoende, maar ze kunnen ook wel een steekje onder water geven.'

'Ze bouwen dat op. Je hebt je tools aan boord om de auto ook naar je hand te zetten. Ze spelen een beetje met de rembalans en het differentieel, zeker in die snelle chicane. Die laatste bocht is ook lastig als je onderstuur hebt, want dan moet je van het gas af, en verlies je op dat hele rechte stuk.' Uiteindelijk was Verstappen 0,359 seconden sneller dan zijn Mexicaanse teamgenoot. 'Dat is eigenlijk net te veel.' De 34-jarige kreeg ook nog een gridstraf, en moet dus als zesde beginnen. 'Ik denk niet dat hij op het podium eindigt. Ik verwacht daar twee Ferrari's, want ze hebben echt goede race pace', zo kijkt Doornbos in zijn glazen bol.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws