Voorbeschouwing GP Bahrein | Slaat Mercedes de avances van Red Bull in de wind? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Bahrein | Slaat Mercedes de avances van Red Bull in de wind?

Voorbeschouwing GP Bahrein | Slaat Mercedes de avances van Red Bull in de wind?

Nog heel even wachten en dan staat de allereerste Grand Prix van het seizoen voor de deur. De Grand Prix van Bahrein is een markante seizoenopener, zeker omdat de Formule 1-teams er begin deze maand nog getest hebben. Wat staat ons te wachten op het Bahrain International Circuit? Lees hier de eerste voorbeschouwing van 2021 voor het komende raceweekend van F1Maximaal.

Anders dan voorgaande jaren wordt dit seizoen afgetrapt in Sakhir, Bahrein. Het circuit, omgeven door een mix van zandvlakten en palmbomen, kenmerkt zich vooral door haar vier lange rechte stukken en de daarbij horende scherpe bochten. De baan, die ontworpen is door Hermann Tilke, staat veelal bekend als een krachtcircuit, waarbij motorvermogen essentieel is. Daarnaast heeft het circuit meerdere lay-outs die gereden kunnen worden. Vorig seizoen werd er nog een Formule 1-race gehouden op de 'outer lay-out' van het circuit met erg weinig bochten.

Hoge topsnelheden en veel rechte stukken

In de onderstaande track map van het Bahrain International Circuit vallen de vier lange rechte stukken goed op. Zeker met de drie aanwezige DRS-zones bieden ze veel inhaalmogelijkheden, dus de alom bekende treintjes in de race, zoals in Monaco, zullen hier een stuk minder vaak voorkomen. Inhalen op het grote rechte stuk tussen bocht 13 en 14 is echter een risicootje, want omdat het DRS-detectiepunt voor start-finish zich aan het einde van dat rechte stuk bevindt, kan je als aanvallende auto over de finishlijn weer teruggepakt worden. De meeste coureurs zullen hun inhaalacties dan ook sparen voor het langste rechte stuk over start-finish.

De lay-out van Bahrain International Circuit.

De topsnelheid die gehaald kan worden is 335 km/h, alhoewel dat wel geldt voor teams die kiezen voor een set-up met weinig downforce (en dus minder drag, red.). Zo'n afstelling is gezien de rechte stukken vrij aannemelijk, de monteurs moeten zich echter niet vergissen in de technische bochten van sector 2. Met name de downforcereductie van de 2021-auto ten opzichte van 2020 is een reden voor de teams om met 'meer vleugel' te rijden dan vorig jaar. Het middengedeelte van het circuit kent namelijk combinaties van zowel snelle als langzame bochten en daarom is naast mechanische grip ook downforce belangrijk om een goede rondetijd neer te kunnen zetten. Het zal voor de teams dus belangrijk zijn om een goede balans te vinden in de set-up, alhoewel de focus bij velen zal liggen op de topsnelheid. De verwachting is dan ook dat de meeste renstallen voor relatief kleine achtervleugels kiezen om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.

Platte maar verschillende sectoren zorgen voor veel keuzemogelijkheden

Verder ligt het circuit in Sakhir er als een biljartlaken bij. Er zullen weinig hoogteverschillen te merken zijn bij de coureurs. Het verschil tussen het hoogste en laagste punt is zo'n 16,9 meter en in vergelijking met circuits als Spa-Francorchamps (102 meter) en de Red Bull Ring (64 meter) is dat erg weinig. Omdat Bahrein een eiland is, zal de wind de grootste vijand zijn van de coureurs. Met name vanwege de scherpe bochten waarbij men diep moet inremmen en weer moet accelereren kan het veranderen van de windrichting de auto's uit balans brengen. We kunnen verwachten dat we de ingenieurs op de boordradio's van de coureurs dus veel horen over veranderende windrichtingen. Dit fenomeen deed zich tijdens de wintertests al veelvuldig voor.

De eigenschappen van de sectoren in Bahrein doen een beetje denken aan die van het circuit van de Grand Prix van België, Spa-Francorchamps. Ook op het Belgische circuit zijn de eerste en derde sectoren namelijk ook krachtsintensief, terwijl het tweede deel van de baan bestaat uit een technische en bochtige sector. In 2020 zagen we teams al voor verschillende afstellingen gaan en komend weekend zouden we zomaar eens datzelfde kunnen zien. Zo kozen diverse teams, zoals Renault (nu Alpine, red.), er destijds voor om verlies te lijden in de bochtige tweede sector, door met weinig downforce te rijden, en dat verlies te herstellen in het eerste en het derde deel van het circuit.

Wat worden de krachtsverhoudingen?

Na de wintertests eerder in maart staat er een groot vraagteken achter de vraag welk team dominant zal zijn komend raceweekend. De teams hebben in de winter hard gewerkt aan hun auto's en tijdens de testdagen vielen er dan ook een aantal dingen op. Allereerst lijkt Red Bull Racing erg sterk voor de dag te komen. De RB16B van Max Verstappen en Sergio Perez oogt stabiel en bovenal erg snel, in tegenstelling tot de Mercedes W12. De wereldkampioenen hebben namelijk niet bepaald een vlekkeloos testweekend achter de rug. Zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas hadden moeite met de W12 op de baan en ook de betrouwbaarheid van de bolide liet te wensen over.

Bovendien is het de vraag hoe de verhoudingen zullen liggen onder de bovengenoemde topteams. Ferrari lijkt nog niet helemaal te zijn hersteld van haar 2020-dip en niemand verwacht het team dan ook vooraan het veld. De rondetijden uit de testdagen voorspellen een plekje tussen de middenmoters. McLaren leek veelbelovend en in de wetenschap dat men sneller zal zijn door de overstap naar Mercedes-motoren lijken zij het middenveld te gaan aanvoeren. Desalniettemin maakte Alpine een stabiele indruk op de baan en dus maken zij ook kans op de titel 'best of the rest'.

Redacteuren voorspellen GP van Bahrein

Net als iedere voorbeschouwing blikken twee redacteuren van F1Maximaal vooruit op het komende raceweekend. In de eerste editie van 2021 zijn dat Gino Haverkamp en Marnik Kok. Beide heren denken dat het spannend zal worden tussen Mercedes en Red Bull.

Gino: 'Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, omdat je moet oppassen met welke informatie je uit de wintertests meeneemt. Dan kom je al snel in algemeenheden, maar dat is wel het meest logische om te doen nu. Denk aan Red Bull Racing dat in ieder geval niet kansloos is voor de zege. Mercedes is uiteraard de andere kanshebber. Wie van de twee aan het langste einde gaat trekken? Geen idee, het is onmogelijk om conclusies te trekken op basis van drie testdagen.'

'Daarachter verwacht ik voorlopig McLaren. Dat team kende van alle teams denk ik de minste problemen. Ze reden gewoon hun ronden en zaten er vaak kort op. Daniel Ricciardo en Lando Norris zouden dus wel mooi kunnen scoren. Maar nogmaals: weten wij veel wat voor simulaties de andere teams gereden hebben. Voor nu geef ik McLaren in ieder geval het voordeel van de twijfel.'

Marnik: 'Je zag in 2020 dat Red Bull best wel bij kon blijven met Mercedes, al was Hamilton een klasse apart. Het zal nu dit keer een stuk spannender worden, ik ben benieuwd wie de beste auto heeft. In ieder geval denk ik wel dat McLaren een verrassing gaat worden, zij zijn immers overgestapt naar de Mercedes-motor. Na een rampjaar moet ook Ferrari een beetje opgekrabbeld zijn, zeker als we mogen geloven dat de Ferrari-motor weer goed is. In een ideaal scenario hebben we komend weekend dus vier strijdende teams vooraan.'

GP Bahrein 2020: Crash Grosjean overschaduwt Hamiltons dominantie

De Grote Prijs in Bahrein stond vorig jaar vooral in het teken van de enorme crash van Romain Grosjean. Na een touché voorbij de derde bocht knalde de Fransman hard de vangrail in, waarna een grote vuurexplosie plaatsvond. Wonder boven wonder kon Grosjean zich uit zijn auto worstelen en kwam hij er met enkele brandwonden vanaf. Na de herstart ging Hamilton, die de race ook van poleposition startte, stevig aan de leiding.

Hamilton zou uiteindelijk een foutloos weekend rijden met een klinkende zege. Verstappen en toenmalig teamgenoot Alexander Albon complementeerden het podium, na een flinke off-day voor Valtteri Bottas. Desalniettemin bleef de naschok van het heftige ongeluk van Grosjean nog goed voelbaar en was de vreugde van de prijzenpakkers relatief.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van Bahrein van vorig jaar

Door: Maurits Kappetijn
@MausKappetijnF1 | maurits@f1maximaal.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws