Red Bull Racing-hoofdingenieur Paul Monaghan legde op vrijdag in Singapore uit dat ze een kleine update hebben meegenomen om voort te bouwen op de recente technische overwinningen met de auto. Na de zomerstop gaat het een stuk beter met de RB21, die 'niet meer over de kerbs springt als een kangoeroe'. Voormalig ontwerper Gary Anderson zoomt in op het ontwerpsucces van Red Bull.
'Het gaat om een aanpassing met kleine stapjes, dus het is een subtiele herziening', zei Monaghan over de aangepaste voorvleugel. De circuitspecifieke voorvleugel is ingezet voor het high downforce level van het circuit in Singapore en verbetert de lokale belasting van downforce op de auto. Daardoor zag de bolide van Verstappen er al een stuk rustiger uit tijdens de vrijdagtrainingen, terwijl de auto vorig jaar nog behoorlijk onrustig was.
'Alle updates tot nu toe leverden wat we ervan verwachtten', ging Monaghan verder. 'Er zat niets bij waarvan je zei: oh, dit is zoveel beter dan voorzien. Alles gedroeg zich zoals verwacht. Waar we bovenop komen te zitten, is het totale gedrag van de auto.' Oud-Jordan-ontwerper Anderson ziet de verbeteringen die het technische team van Red Bull heeft ontwikkeld. 'Dit feit zal Verstappen ook enorm motiveren om alles te geven tot de cijfers niet meer in zijn voordeel spreken', schrijft hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Zelfs dan zal hij blijven jagen op zeges, want de aanwijzingen suggereren dat Red Bull het dipje van halverwege het seizoen heeft overwonnen, en dat de nieuwe voorvleugel daar verder op voortbouwt', gaat Anderson verder in zijn analyse bij The Race. 'Zoals ik altijd zeg: de rest van de auto moet werken met de luchtstroom die van de achterrand van de voorvleugel komt, dus als die verbeterd is, kan de hele auto tot leven komen.'
McLaren had ook zonder blunders niet gewonnen
Een verbeterde voorvleugel maakt ook de optimalisatie van andere gebieden mogelijk, waardoor het eindresultaat kan leiden tot een aanzienlijke verbetering van de algehele prestaties. Red Bull kreeg de stijgende lijn te pakken in Zandvoort. 'Hoewel Verstappen niet won en de snelheid van de McLarens miste, was hij redelijk tevreden over de prestaties en had hij een goed gevoel over de auto', schrijft Anderson vervolgens.
'In Monza en Bakoe gebruikte Red Bull de voorvleugelconstructie die was afgeleid van dezelfde snijlijn aan de achterkant van de flap. Dat betekende dat de luchtstroom onder de vloer redelijk constant bleef. Dat, in combinatie met een achtervleugel met weinig downforce, zorgde voor een balans waar Verstappen tevreden mee was. Hoewel Azerbeidzjan niet McLarens beste weekend was, ben ik ervan overtuigd dat Verstappen zou hebben gewonnen, wat McLaren ook had gedaan', denkt Anderson.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Goed teken vanuit Verstappen
De belangrijkste vraag na die races was of Red Bull dat prestatieniveau kon vasthouden op circuits met meer downforce, en daarmee werd Singapore de grote test. Anderson denkt dat die vraag pas aan het einde van zaterdag beantwoord kan worden, maar het viel hem op dat Verstappen niets te klagen had na de vrijdagtrainingen. 'Hij zei dat er geen grote problemen waren. Aangezien hij om de kleinste dingen klaagt, is dat een goed teken', knipoogt de voormalig ontwerper.
'Zijn sessies zagen er allesbehalve slecht uit. We kunnen er zeker van zijn dat hij, met niets te verliezen, er alles aan zal doen om elke kans maximaal te benutten', vervolgt Anderson. 'De voorvleugel is een nieuw pakket. Het is lastig om die subtiele profielveranderingen op te merken, maar wat wel duidelijk is, is dat Red Bull de twee scheidingsribben tussen de sleuven, verder naar buiten heeft verplaatst.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

F1Maximaal.nl heeft een schets van Anderson overgenomen om de update van Red Bull te duiden. De snijlijn aan de achterrand van de achterste flap, gemarkeerd met geel, komt uit dezelfde 'familie' van vleugels als die van Zandvoort, Monza en Bakoe. 'Opvallend is echter dat er geen gurney flap is toegevoegd aan de achterrand van de flap, zoals bij de vleugel in Zandvoort wel het geval was.' Een gurney is een opstaand randje dat voor meer downforce zorgt.
'Dat is verrassend, aangezien Max een coureur is die een hekel heeft aan onderstuur. Dat betekent dat Red Bull erin is geslaagd om de grip aan de vooras te genereren die Verstappen nodig heeft in langzame bochten. De wijziging aan de geometrie van de voorvleugel heeft daarvoor gezorgd', sluit Anderson af. Hij denkt net als Helmut Marko dat de kwalificatie zal laten blijken of Red Bull echt meedoet voor de zege. Om 11:30u wordt er eerst nog een uurtje getraind.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties