Waarom Mercedes weigerde om Russell teamorders te geven voor Hamilton in Jeddah Formule 1
Formule 1

Waarom Mercedes weigerde om Russell teamorders te geven voor Hamilton in Jeddah

Waarom Mercedes weigerde om Russell teamorders te geven voor Hamilton in Jeddah

Mercedes koos ervoor om gaan teamorders in te zetten tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. George Russell en Lewis Hamilton kozen allebei voor nieuw rubber tijdens een safetycarperiode, maar eerstgenoemde ging naar de harde band, terwijl zijn teamgenoot voor de snellere mediums koos.

Hamilton ging op de mediums voorbij aan Carlos Sainz en vond zichzelf terug achter Russell op de hards. Desondanks koos Mercedes ervoor om niet de voorkeur te geven aan de coureur op de snellere banden. 'Allereerst moet je in gedachten houden dat de safetycar vrij vroeg was, dus het zou een erg lange laatste stint worden', vertelt Elliott in een YouTube-video van Mercedes over die keuze.

'Hoewel Lewis theoretisch gezien op de snellere band uitkwam, de medium, had tegen het einde van de stint de harde band een veel snellere band kunnen zijn', gaat de technisch directeur van de Zilverpijlen verder. Kortom: hoewel Hamilton op de snellere band reed dan Russell, was het voor Mercedes niet zeker welke band op de langere termijn de betere van het stel zou zijn.

Zodoende werden er geen teamorders gebruikt en dat past volgens Elliott in het algemene beleid van Mercedes. 'We hebben onze coureurs altijd laten racen. Dat is gewoon de manier waarop we als team hebben gewerkt en we hadden niet gedacht dat we in een positie zouden komen waarin het bevoordelen van de ene coureur boven de andere ons in een betere positie zou brengen in de race - dus lieten we ze gewoon racen.'

Mercedes gokte bij start op hards voor Hamilton

Opvallend was wel de keuze om Hamilton te laten starten op de hards. Alleen Logan Sargeant (Williams) deed hetzelfde. Volgens Elliott was die gok wel de moeite waard. 'Gezien waar Lewis begon (P7, red.), dachten we dat er een potentiële winst was die we konden behalen door de harde band te monteren. Als we de safetycar op het juiste moment zouden hebben, zou Lewis echt een voordeel hebben gehad, omdat hij een veel kortere effectieve pitstoptijd zou hebben gehad.'

Dat juiste moment was het punt geweest waarop de coureurs die op de mediums begonnen hun pitstops al achter de rug hadden. Daarvoor kwam deze neutralisatie, veroorzaakt door het stilvallen van Lance Stroll, net te vroeg voor. Charles Leclerc ging wel al eerder naar binnen, maar begon ook op de softs. 'Daardoor moest hij wel de volledige stoptijd nemen, terwijl degenen die op de hardere banden begonnen het voordeel hadden om tijdens de safetycar te pitten', aldus Elliott.

Video | Mercedes blikt terug op F1 GP Saoedi-Arabië 2023

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws