Wat Red Bull probeerde te bereiken met de in Imola geïntroduceerde vloer Formule 1
Formule 1

Wat Red Bull probeerde te bereiken met de in Imola geïntroduceerde vloer

Wat Red Bull probeerde te bereiken met de in Imola geïntroduceerde vloer

Red Bull Racing is achter de schermen druk bezig met verbeteringen aan de RB16B. In Imola was dit al te zien met de introductie van een nieuwe vloer gedurende de vrije trainingen. Hoewel deze oplossing niet per se deed wat ervan verwacht werd, kan uit de wijzigingen van de Oostenrijkse renstal wel opgemaakt worden welke ontwikkelingskant het team op wil. Autosprint heeft het toegelicht.

'Als je de auto op het circuit ziet, valt op dat de laterale lading bij het uitkomen van de bochten minimaal is. Daardoor kan Red Bull de bochten beter uitkomen dan de rivalen. Het was dan ook wel te verwachten dat Red Bull zich qua aerodynamische ontwikkeling in Imola met name richtte op de onderkant van de auto', zo wordt de analyse van Red Bulls ontwikkelingsplan geopend bij het Italiaanse autosportblad. Er moet overigens wel benadrukt worden dat vrijwel alle teams naar de vloer kijken om tijd te winnen in 2021.

Red Bull experimenteert tevergeefs in Italië

Red Bull ging aan de haal met de vloer en de technici monteerden in Imola een nieuwe vloer op allebei de auto's. Op die vloer was een soort boemerang-vormig verticaal detail toegevoegd. 'Het doel van deze aanpassing was om turbulentie te verminderen en de onbruikbare lucht naar de buitenkant van de bolide te forceren.' Na de primaire tests besloot Red Bull met de introductie van het onderdeel toch te wachten tot Portugal of Spanje.

De tests verliepen twee weken geleden dus niet helemaal naar wens, maar het feit dat Red Bull naar de vloer aan het kijken is en een dergelijk ontwerp probeert te introduceren geeft wel aan waar men in Milton Keynes naar aan het kijken is. 'Ze willen een auto die een nog zwaardere verticale lading aankan op dezelfde snelheid als waarmee rivalen de bochten nemen', zo wordt de analyse vervolgd. Wanneer de bolide makkelijker draait, wint het team tijd in de bochten, maar er is nog een belangrijk voordeel aan een bolide met meer verticale lading dan de concurrentie.

Het einddoel met de RB16B

Het einddoel van Red Bull voor de RB16B is volgens de Italiaanse analytici namelijk om de lading van de voor- en achtervleugel uiteindelijk te kunnen verminderen. Wanneer er vleugels gebruikt kunnen worden die voor minder luchtweerstand zorgen, vergroot dat de efficiëntie van de bolide. 'Niet alleen qua maximale snelheid op het rechte stuk, maar ook om een marginale vermindering in brandstofconsumptie te verwezenlijken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws