Windsor: 'Daarom kwam Red Bull zo goed uit de verf in de sprintrace' Formule 1
Formule 1

Windsor: 'Daarom kwam Red Bull zo goed uit de verf in de sprintrace'

Windsor: 'Daarom kwam Red Bull zo goed uit de verf in de sprintrace'

Peter Windsor weet waarom Red Bull Racing tijdens de sprintrace in Imola uitstekend uit de verf kwam. De renstal uit Milton Keynes bereidde zich uitstekend voor op het zaterdagevenement en dat heeft zich uitbetaald met een eerste en een derde startplek. Ook looft de Britse Formule 1-expert Max Verstappen, die met een schitterende inhaalactie concurrent Charles Leclerc het nakijken gaf.

'Bij de start was Leclerc echt uitstekend weg vanaf P2, en dat vanaf de vuile kant van de grid', zo opent Windsor zijn analyse. De even getallen van de startgrid beginnen doorgaans op het vuile gebied van de baan, waar relatief veel rubber ligt. Dit maakt een goede start doorgaans lastig, maar de Monegask had hier totaal geen last van. 'Ferrari kent exceptioneel goede starts.'

'Verstappen had last van wielspin. Terwijl hij daar zat en weggeblazen werd door Leclerc had hij ook nog even de tijd om via de boordradio zijn mening te geven: lovely gear sync, guys.. Dat was een vrij beknopte conclusie, denk ik', vervolgt de gerenommeerde journalist vermaakt. Verstappen had in die eerste seconden dus ook het cognitieve vermogen nog om zijn team in te lichten over zijn onvrede.

Leclerc met graining, Verstappen profiteert

'Het grootste deel van de race leek het of Leclerc er met de zege vandoor zou gaan. Die eerste vijf of tien ronden nam hij het voortouw. Toen ontstond er wat graining. Hij was overal snel, maar op het rechte stuk niet zo snel als de Red Bull-Honda', analyseert Windsor. Lang leek het erop dat Ferrari er met de zege vandoor ging, maar in de laatste ronden van de dertig minuten durende race veranderde er iets.

'Vanaf ronde 15 werd steeds duidelijker dat Leclerc die graining had. Zodra dat ontstaat, is het heel lastig om er vanaf te komen. Verstappen begon daardoor in te lopen.' Met tienden per ronde snoepte hij wat van de leiding van de Ferrari-coureur af, om vervolgens met nog enkele ronden op de teller binnen DRS-afstand te komen. Het was tijd voor Verstappen om aan te vallen, zag ook Windsor.

'Er stond hem een pittige inhaalactie te wachten, maar hij beoordeelde de situatie perfect', merkte de Brit. 'Hij had na de actie makkelijk wijd kunnen gaan, maar ging precies op het juiste moment weer op zijn gas en trok in anderhalve ronde gemakkelijk weg.' Doordat hij extreem laat moest remmen, had hij een matige exit, maar de Red Bull had voldoende snelheid om de Ferrari achter zich te houden.

Red Bulls uitstekende voorbereiding

De reden dat Red Bull het tijdens de sprintrace zo goed deed, is omdat het team zich erg slim voorbereidde op de zaterdagwedstrijd. Red Bull stuurde Verstappens collega, Sergio Pérez, namelijk tijdens de tweede vrije training al naar buiten met weinig brandstof. Dit maakt Windsor op uit Pérez' rondetijden, die veel lager lagen dan die van Verstappen. 'Pérez was op de zachte band sterk en reed op een gegeven moment zelfs een 19.7.'

'Als je dat vergelijkt met de tijden van Verstappen verwacht je dat Pérez met heel weinig brandstof reed tijdens de tweede vrije training. Dat is denk ik waarom Red Bull zo goed uit de verf kwam in de sprintrace - ze reden voorafgaand aan het evenement met precies zoveel brandstof als waarmee ze in actie zouden komen tijdens de race', beargumenteert Windsor. 'Ze hebben geweldig gebruik gemaakt van beide coureurs en zich perfect voorbereid.'

Windsor over Verstappens sprintrace-zege in Imola

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws