Wat is het gear sync-probleem waar Verstappen last van had in de sprintrace? Max Verstappen
Max Verstappen

Wat is het gear sync-probleem waar Verstappen last van had in de sprintrace?

Wat is het gear sync-probleem waar Verstappen last van had in de sprintrace?

Max Verstappen kende geen voortvarende sprintrace in Brazilië. Startend vanaf de eerste plek verloor hij in de eerste vier bochten maar liefst twee posities, waarvan hij er slechts één terug kon winnen. De Nederlander weet de matige start aan het hardere rubber waar hij op startte, maar meldde via de boordradio ook wat over gear syncs. Het is een probleem waar hij schijnbaar vaker last van heeft. Wat was het probleem precies aan boord bij de Red Bull Racing-coureur? F1Maximaal zocht het uit.

Na afloop van de sprintrace in Brazilië moest Verstappen zich melden bij de persconferentie. Het duurde niet lang voordat hij daar uitvoeriger analyseerde waarom hij bij de start zijn meerdere moest erkennen in Valtteri Bottas. 'We begonnen op de mediumband en ik denk dat de temperatuur van het asfalt iets lager lag dan we hadden gehoopt', zo wijst de Limburger naar een tweetal verklaringen voor het feit dat hij maar traag op gang kwam.

'Daarnaast verloor ik alle gear syncs', vervolgt hij. 'Mijn start op die mediumbanden was dus al niet geweldig, maar als je daarna ook nog eens verschrikkelijk opschakelt, dan wordt zo'n start gewoon niks.' De problemen waren dusdanig groot dat ook Carlos Sainz, net als Bottas gestart op de zachte band, aan Verstappen voorbij reed. De Spanjaard wist hij in de sprintrace echter nog wel in te halen, het snelheidsverschil was te groot.

Wat bedoelt Verstappen met gear sync?

Uit de woorden van Verstappen valt al enigszins op te maken waar de kern van het benoemde probleem ligt: namelijk bij de versnellingsbak. Gear vertaalt immers naar versnelling. Met de volledige vertaling van sync, synchronisatie, wordt snel duidelijk dat de versnellingen dus niet juist gesynchroniseerd waren. Een probleem dat Verstappen bij de start vermoedelijk posities kostte, maar wat houdt zo'n gear sync-fout precies in?

Om die vraag te beantwoorden gebruiken we de kennis van Craig Scarborough, een journalist en illustrator die voor onder meer Formula 1 technische analyses uitvoert. Scarborough omschrijft het probleem van de Red Bull-coureur als volgt: 'Gear sync-problemen tasten de snelheid van de versnellingswissel aan. Als een Formule 1-coureur op- of terugschakelt, is dit doorgaans vloeiend.' Dat wil zeggen, er zit over het algemeen geen pauze in hoe de Formule 1-motor vermogen levert bij een versnellingswissel.

Om dit voor elkaar te krijgen zit de versnellingsbak van een Formule 1-bolide anders in elkaar dan een normale versnellingsbak. De F1-bolides maken gebruik van twee selector barrels, de buizen die in de afbeelding hieronder te zien zijn met gaten erin. Zo kunnen de bolides als het ware twee versnellingen tegelijk aandoen, zonder dat de vermogenslevering naar de coureur onderbroken wordt. Het is dus een systeem om vloeiend schakelen te accommoderen.

Als een versnellingsbak probeert gebruik te maken van twee versnellingen in één keer dan breekt dat de versnellingsbak. Het is dus van groot belang dat de versnellingen tot op de milliseconde gesynchroniseerd zijn zodat de versnellingsbak niet per ongeluk een andere versnelling aandoet voordat deze uit de andere versnelling is. Omdat we het hebben over milliseconden wordt dit uiteraard allemaal elektronisch gedaan.

Versnellingen worden gemeten met sensoren

'Sensoren detecteren dus de positie van de versnellingen om de volgende versnellingswissel te synchroniseren voordat deze eraan komt', vervolgt de Britse technische expert op Twitter. De volgende versnelling wordt dus al gezocht voordat het schakelmoment eraan komt zodat er optimaal door gewisseld kan worden naar de volgende versnelling. Precies daar zit dan ook het probleem wat Verstappen ervoer in Brazilië.

Weet het elektronische meetsysteem namelijk niet de accurate positionering van de volgende versnelling te bepalen dan vertraagt dat het proces. Het op- of afschakelen duurt dan dus langer zodat het systeem tijd heeft om de positie van de versnelling te leren. Als dat eenmaal gelukt is, vindt de wissel plaats. Kan de positie niet gevonden worden dan moet de coureur nogmaals schakelen om het hele proces opnieuw te initiëren, maar dit gebeurt in de praktijk zelden.

Hoe lost Red Bull dit op?

De oplossing is eigenlijk een stuk minder gecompliceerd dan het hele verhaal er omheen. Dit hele proces wordt aangestuurd door software die ontwikkeld is om het zo gestroomlijnd mogelijk plaats te laten vinden. De teams kunnen vanuit de pitstraat een procedure starten waarin de versnellingen opnieuw gesynchroniseerd worden. Daarom hoorden we Verstappen na de start - het ging vermoedelijk mis in de wissel van de eerste versnelling naar de tweede, vandaar zijn trage lancering - ook niet meer zeuren over het probleem.

Op de lange termijn betekent het wellicht dat de software door de Red Bull-ingenieurs herzien moet worden. Verstappen meldde over de boordradio dat het immers weer de gear sync betrof. Als het een probleem is met de software dat vaker optreedt, betekent het dat het programma niet altijd naar behoren werkt. Gelukkig vallen dat soort programma's door allerlei knappe koppen binnen zo'n F1-team te herschrijven zodat het probleem binnen enige tijd hopelijk weggewerkt is.

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws