Wat is het gear sync-probleem waar Verstappen last van had in de sprintrace? Max Verstappen
Max Verstappen

Wat is het gear sync-probleem waar Verstappen last van had in de sprintrace?

Wat is het gear sync-probleem waar Verstappen last van had in de sprintrace?

Max Verstappen kende geen voortvarende start van de sprintrace in Imola. Startend vanaf de eerste plek verloor hij op het rechte stuk de leiding aan Charles Leclerc. De Nederlander had het op de boordradio meteen cynisch over een lovely gear sync. Het is een probleem waar hij in het verleden als eens last van had, zoals tijdens de sprintrace in Brazilië 2021, bijvoorbeeld. Wat was het probleem precies aan boord bij de Red Bull Racing-coureur? F1Maximaal zocht het uit.

Na afloop van de sprintrace in Italië moest Verstappen zich melden bij de persconferentie. Het duurde niet lang voordat hij daar uitvoeriger analyseerde waarom hij bij de start zijn meerdere moest erkennen in Leclerc: 'Toen ik de koppeling losliet, kende ik gewoon ontzettend veel wielspin en geen tractie. De start was erg slecht. Ik weet niet precies wat er gebeurde, maar wist wel dat ik daarna het hoofd gewoon koel moest houden.'

Wat bedoelt Verstappen met gear sync?

Uit de woorden van Verstappen valt al enigszins op te maken waar de kern van het benoemde probleem ligt: namelijk bij de versnellingsbak. Gear vertaalt immers naar versnelling. Met de volledige vertaling van sync, synchronisatie, wordt snel duidelijk dat de versnellingen dus niet juist gesynchroniseerd waren. Een probleem dat Verstappen bij de start vermoedelijk posities kostte, maar wat houdt zo'n gear sync-fout precies in?

Om die vraag te beantwoorden gebruiken we de kennis van Craig Scarborough, een journalist en illustrator die voor onder meer Formula 1 technische analyses uitvoert. Scarborough omschrijft het probleem van de Red Bull-coureur als volgt: 'Gear sync-problemen tasten de snelheid van de versnellingswissel aan. Als een Formule 1-coureur op- of terugschakelt, is dit doorgaans vloeiend.' Dat wil zeggen, er zit over het algemeen geen pauze in hoe de Formule 1-motor vermogen levert bij een versnellingswissel.

Om dit voor elkaar te krijgen zit de versnellingsbak van een Formule 1-bolide anders in elkaar dan een normale versnellingsbak. De F1-bolides maken gebruik van twee selector barrels, de buizen die in de afbeelding hieronder te zien zijn met gaten erin. Zo kunnen de bolides als het ware twee versnellingen tegelijk aandoen, zonder dat de vermogenslevering naar de coureur onderbroken wordt. Het is dus een systeem om vloeiend schakelen te accommoderen.

Als een versnellingsbak probeert gebruik te maken van twee versnellingen in één keer dan breekt dat de versnellingsbak. Het is dus van groot belang dat de versnellingen tot op de milliseconde gesynchroniseerd zijn zodat de versnellingsbak niet per ongeluk een andere versnelling aandoet voordat deze uit de andere versnelling is. Omdat we het hebben over milliseconden wordt dit uiteraard allemaal elektronisch gedaan.

Versnellingen worden gemeten met sensoren

'Sensoren detecteren dus de positie van de versnellingen om de volgende versnellingswissel te synchroniseren voordat deze eraan komt', vervolgt de Britse technische expert op Twitter. De volgende versnelling wordt dus al gezocht voordat het schakelmoment eraan komt zodat er optimaal door gewisseld kan worden naar de volgende versnelling. Precies daar zit dan ook het probleem wat Verstappen ervoer in Italië.

Weet het elektronische meetsysteem namelijk niet de accurate positionering van de volgende versnelling te bepalen dan vertraagt dat het proces. Het op- of afschakelen duurt dan dus langer zodat het systeem tijd heeft om de positie van de versnelling te leren. Als dat eenmaal gelukt is, vindt de wissel plaats. Kan de positie niet gevonden worden dan moet de coureur nogmaals schakelen om het hele proces opnieuw te initiëren, maar dit gebeurt in de praktijk zelden.

Hoe lost Red Bull dit op?

De oplossing is eigenlijk een stuk minder gecompliceerd dan het hele verhaal er omheen. Dit hele proces wordt aangestuurd door software die ontwikkeld is om het zo gestroomlijnd mogelijk plaats te laten vinden. De teams kunnen vanuit de pitstraat een procedure starten waarin de versnellingen opnieuw gesynchroniseerd worden. Daarom hoorden we Verstappen na de start - het ging vermoedelijk mis in de wissel van de eerste versnelling naar de tweede, vandaar zijn trage lancering - ook niet meer zeuren over het probleem.

Op de lange termijn betekent het wellicht dat de software door de Red Bull-ingenieurs herzien moet worden, gezien het ook in 2022 opspeelt nadat Red Bull er in 2021 al last van had. Als het een probleem is met de software dat vaker optreedt, betekent het dat het programma niet altijd naar behoren werkt. Gelukkig vallen dat soort programma's door allerlei knappe koppen binnen zo'n F1-team te herschrijven zodat het probleem binnen enige tijd hopelijk weggewerkt is.

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws