Windsor: 'Deze race bewijst dat F1 ook met weinig inhaalacties spannend kan zijn' Formule 1
Formule 1

Windsor: 'Deze race bewijst dat F1 ook met weinig inhaalacties spannend kan zijn'

Windsor: 'Deze race bewijst dat F1 ook met weinig inhaalacties spannend kan zijn'

F1-journalist Peter Windsor omschrijft de Grand Prix van de VS als 'een race om niet snel te vergeten'. Dankzij een sterk optreden wist Max Verstappen zijn rivaal Lewis Hamilton nipt voor te blijven. Op het Amerikaanse asfalt was vooral de bandendegradatie de grootste tegenstander. Slechts 1.3 seconden scheidde de twee titelkandidaten bij de finish na een tactisch steekspel.

'Deze race was een echte nagelbijter dankzij een briljante Verstappen en een uitstekende Hamilton. Dit was echt geweldige reclame voor de VS en F1', zo opent Windsor zijn analyse. De fans werden getrakteerd op een strategisch steekspel, dat ontstond in de eerste ronde. 'De strategie was enorm belangrijk. Red Bull had er niet op gerekend dat Hamilton de leiding zou pakken. Dat bleek uiteindelijk bepalend voor de race. Er waren niet veel inhaalacties, maar de spanning was om te snijden. Dit laat zien dat ook races met weinig inhaalacties geweldig kunnen zijn.'

Bij de start pakte Hamilton zijn enige kans op de overwinning door Verstappen te passeren. Red Bull leek over de snellere auto te beschikken, maar achter de Mercedes moesten zij hun strategie heroverwegen. 'Hamilton kwam geweldig weg. Sergio Perez maakte de weg goed vrij voor Verstappen, dat was een uitstekende beweging. Hij heeft zich deze race een uitstekende teamgenoot bewezen.' De eerste stint sleten de banden van Verstappen sneller dan verwacht en gehoopt. Het was wel duidelijk dat de Red Bull sneller was op de mediumband, maar hiervan kon Verstappen niet profiteren.

'Hamilton reed juist een agressieve race'

Om alsnog aan de leiding te komen hanteerde Red Bull een agressieve strategie en haalde de Nederlander al vroeg naar binnen voor vers rubber. Mercedes deed het enige wat ze konden doen, zo lang mogelijk doorrijden. 'In vergelijking met Mercedes was de Red Bull-strategie misschien agressief, maar eigenlijk moest Hamilton agressief rijden om het Verstappen nog moeilijk te maken', zo beargumenteert Windsor. Verstappen hanteerde namelijk, in vergelijking met de rest van het veld, een redelijk gemiddelde strategie. 'Hij moest wel vroeg binnenkomen om achter Hamilton vandaan te komen.'

Toen Verstappen na een geslaagde undercut weer aan de leiding lag, waren zijn banden in vergelijking met Hamilton al een stuk verder versleten. 'Om een undercut te voorkomen moest Verstappen wel tijdig zijn pitstop maken. Dit was voor Hamilton de kans om een alternatieve strategie te rijden en zo tegen het einde toe te slaan. Niemand anders reed zo'n lange middelste stint. Op eerste gezicht dacht men dat Verstappen weg zou rijden na de undercut, maar zijn banden gingen eraan na zijn snelle begin van de tweede stint. Hierdoor kreeg Mercedes nog een kans op de overwinning.'

'Lange stint van Verstappen op de harde band was briljant'

De tactische ontknoping volgde in de laatste stint. Verstapen moest zijn banden sparen en Hamilton kwam met rasse schreden naderbij. 'De lange stint van Verstappen op de harde banden tot het einde was briljant. Hij spaarde zijn banden en reed volledig foutloos, terwijl Hamilton harder moest pushen.' De laatste paar ronden stond de druk er flink op bij Verstappen, maar de Nederlander hield stand. 'Ze hebben allebei enorm sterk gereden tot het einde, super consistent.' Tot een echte inhaalpoging kwam het niet, dankzij een briljante actie van Verstappen. 'In zijn laatste ronde reed hij nog een paarse eerste sector en dat was bepalend. De race werd gedicteerd door de start en de reacties op strategisch gebied van beide teams waren briljant', zo besluit de enthousiaste Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws