Wolff en Mercedes zien potentie in W13, maar 'in Jeddah wacht ons wéér een steile leercurve' Formule 1
Formule 1

Wolff en Mercedes zien potentie in W13, maar 'in Jeddah wacht ons wéér een steile leercurve'

Wolff en Mercedes zien potentie in W13, maar 'in Jeddah wacht ons wéér een steile leercurve'

Mercedes-teambaas Toto Wolff kan, gezien de omstandigheden, tevreden terugkijken op de Grand Prix van Bahrein. De Mercedes W13 lijkt het derde snelste team te zijn op dit moment, dus P3 en P4 is dan zo slecht nog niet. Maar het zou Mercedes niet zijn als er niet keihard gewerkt wordt aan een snellere auto, en dat doen ze dan ook. Volgens zowel de teambaas als coureur George Russell valt er een hoop te verbeteren.

'Het nieuwe Formule 1-seizoen is begonnen en de race kende een aantal mooie verhalen door het hele veld. Ferrari pakte een één-twee-finish met een zeer sterke prestatie.' Zo luidden de woorden van Wolff na de race tegenover Speedweek. Een kort maar krachtige samenvatting van de seizoensopener van 2022. Na de Ferrari's kwamen beide Mercedessen over de streep, maar dat geeft niet de werkelijke krachtsverhoudingen aan op dit moment. Er is werk aan de winkel voor de zilveren pijlen, ook volgens hun teambaas.

'We hebben een sprong gemaakt wat betreft performance ten opzichte van de wintertests, maar we waren nog steeds duidelijk de derde snelste achter Ferrari en Red Bull Racing. We weten dat de W13 potentie heeft. Nu moeten we blijven leren, uitzoeken hoe we onze problemen kunnen oplossen en ondertussen onze kansen op punten optimaal benutten', zegt de 50-jarige Oostenrijker, die zelf wél tevreden is over de score van afgelopen weekend. 'We scoorden meer punten dan we hadden verwacht. Dat komt deels door de pech van anderen, maar betrouwbaarheid heeft altijd een cruciale rol gespeeld in de Formule 1.'

Russell: 'Als we porpoising oplossen, zal het veel van onze problemen wegnemen'

Maar waar liggen de grootste problemen van Mercedes dan? Volgens Russell heeft de W13 nog steeds veel last van het porpoising. 'Porpoising is ons grootste probleem, dat moeten we oplossen. Ik zou zeggen dat ons gat naar de besten 50 procent is door verlies op de rechte stukken en 50 procent in de bochten', zegt de Brit bij Speedweek. 'In elke remzone die je in de bocht springt, is de hele auto veel te nerveus. Als we porpoising verminderen of verwijderen, helpt dat in alle opzichten. Bij het remmen, bij bandenslijtage en bij grip. Als we dit probleem oplossen, zal het veel van onze problemen wegnemen', legt hij uit.

Mercedes verwacht geen directe verbetering

'Nu is het op naar Jeddah, een heel ander circuit (dan Bahrein, red.): snel, bochtig en een groot deel van de ronde wordt vol gas gereden', vervolgt Wolff. Het zal volgens hem wederom een race worden waarbij het team veel gaat leren. '' We waren er een paar maanden geleden bij de eerste editie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Met een nieuwe auto en nieuwe banden waarmee we nog moeten leren om het beste uit hen te halen, wacht ons ook daar een steile leercurve.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws