Wolff onthult: diskwalificatie Hamilton kwam door twee losse schroeven Formule 1
Formule 1

Wolff onthult: diskwalificatie Hamilton kwam door twee losse schroeven

Wolff onthult: diskwalificatie Hamilton kwam door twee losse schroeven

Eindelijk weet Mercedes hoe het kon dat Lewis Hamilton werd gediskwalificeerd in de vrijdagkwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië. Tijdens het weekend raakte de vleugel beschadigd; twee schroeven raakten los, waardoor de rechterkant van de vleugel te ver open ging. Dat dit pas een week na de kwalificatie zelf bekend wordt, komt omdat de FIA de achtervleugel nog lang in beslag had voor het onderzoek. Wolff is niet tevreden over de manier waarop de stewards het vleugel-saga hebben afgehandeld: het team had de kans moeten krijgen om het te repareren, vindt hij.

Hamilton werd gediskwalificeerd omdat zijn vleugel te ver opende bij het gebruik van DRS. De limiet is 85 millimeter, waar de auto met 0,2 millimeter overheen ging. Mercedes verklaarde destijds al dat dit kwam door een beschadiging, en daar lijkt men nu gelijk in te krijgen. ‘We hebben de achtervleugel terug en, zoals we al dachten, was die kapot’, vertelt Toto Wolff, geciteerd door Motorsport-magazin.com. De vleugel passeerde maar aan één kant de test niet, volgens Wolff: ‘We passeerden links, in het midden ook, maar niet rechts, met een fractie van een millimeter.’

De Mercedes-teambaas is het eens met de beslissing an sich: de auto overtrad de regels, en er is nu eenmaal geen speelruimte. Wolff is echter wel ontevreden met de manier waarop het probleem meteen naar de stewards werd gebracht. De vleugel raakte al in de kwalificatie beschadigd, en de Oostenrijker vindt dat een dergelijk klein mankement in parc fermé gerepareerd had kunnen worden. ‘In de kwalificatie kwamen we erachter dat er twee schroeven los waren geraakt. Daardoor was de rechterkant onregelmatig. Maar we mochten niet onderzoeken of beweren dat het kapot was.’

'Dit ging vroeger heel anders'

Volgens Wolff is dit niet de gebruikelijke manier om te gaan met technische onregelmatigheden die door schade zijn veroorzaakt. ‘In het verleden werden deze dingen heel anders behandeld. Toen kon je dat soort dingen in het parc fermé repareren als ze kapot gingen.’ Volgens de FIA was dit ook zeker een mogelijkheid geweest. Echter, Mercedes had de schade niet aan hen gemeld. Pas bij de test werd voor de wedstrijdleiding duidelijk dat er een probleem met de vleugel was.

Het is inmiddels een week gelden dat Hamilton werd gediskwalificeerd, en Wolff wil het onderwerp nu afronden. ‘De race is voorbij en we zijn er toch in geslaagd om het om te draaien.’ Hamilton wist uiteindelijk de Grand Prix alsnog te winnen, waarmee de schade van het vleugelprobleem grotendeels is hersteld. ‘Ik wou alleen dat Lewis meer punten had kunnen scoren in de sprintkwalificatie.’ Hamilton scoorde door zijn diskwalificatie op vrijdag geen punten in de sprintkwalificatie op zaterdag, terwijl Verstappen er wel twee wist te behalen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws