Wolff tevreden na GP van Canada: 'Maar één zwaluw maakt nog geen zomer' Formule 1
Formule 1

Wolff tevreden na GP van Canada: 'Maar één zwaluw maakt nog geen zomer'

Wolff tevreden na GP van Canada: 'Maar één zwaluw maakt nog geen zomer'

Lewis Hamilton belandde voor het eerst sinds Bahrein op het podium in Canada. Toto Wolff verklaart waarom Mercedes het in Canada goed deed, en geeft aan dat ze bij het team een verkeerde inschatting hebben gemaakt dit seizoen. Wolff hoopt dat Mercedes op dit resultaat verder kan bouwen, want één zwaluw maakt nog geen zomer.

Het is bijna vijftien jaar geleden dat Hamilton zijn eerste overwinning in de Formule 1 vierde in Montreal. Er volgden er nog zes op het Circuit Gilles Villeneuve en dat maakt hem, samen met Michael Schumacher, de recordwinnaar van de Canadese GP. De Mercedes-ster is echter meer dan tevreden met de derde plaats na de race van zondag.

'Het is pas mijn tweede podium dit seizoen en het is zo'n moeilijk jaar. Natuurlijk is het iets anders dan een overwinning, maar het voelt bijna net zo goed', glundert Hamilton tegen F1-Insider.com. 'De vorige keer had ik de vierde plaats, nu de derde. Eindelijk is er wat consistentie.'

'Eén zwaluw maakt nog geen zomer'

Maar waar komt het tempo van Mercedes vandaan in Canada? 'Vrijdag waren we nergens en gisteren was het gat in de regen nog te groot. Er waren vandaag weer lichtpuntjes in de race', legt Mercedes-teambaas Wolff uit: 'In de tweede stint en tegen het einde van de race waren we net zo snel als de koplopers. Het was een respectabel tempo. Maar natuurlijk maakt één zwaluw nog geen zomer.'

De Oostenrijker verklaart zijn terughoudendheid door te zeggen dat Mercedes na de prestatieverhoging bij de Spaanse Grand Prix opnieuw zwaar teleurstelde: 'Je moet je eigen verwachtingen managen: we lieten ons toen verleiden en dachten dat we de achterstand hadden ingehaald. Maar de volgende drie races liepen echt uit de hand', geeft Wolff toe.

Inschattingsfout Mercedes

Ondertussen heeft de Mercedes-teambaas een heel andere kijk op Barcelona, ook met behulp van de nieuwste bevindingen uit Montreal: 'We begrijpen nu dat het gladde oppervlak daar ons een voordeel gaf. Ook hier zag je het, de haarspeldbocht was weer droog en daar hebben we minder last gehad van de stijfheid van de auto, dat is ons grootste probleem.'

Het team werd op het verkeerde been gezet door hun eigen windtunnel. Wolff vertelt: 'Ze vertelde ons dat hoe lager je de auto hebt, hoe sneller je ermee rijdt, hoe meer grondeffect je hebt. In werkelijkheid kun je zo niet met de auto rijden, dus je moet hem optillen, maar dan verlies je een halve seconde. In Canada werden deze verliezen toch geaccepteerd. We hebben de auto gisteren al verhoogd', onthult Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws