Wolff vreest hoge rake van Red Bull: 'Dit heeft voor ons grotere gevolgen' Formule 1
Formule 1

Wolff vreest hoge rake van Red Bull: 'Dit heeft voor ons grotere gevolgen'

Wolff vreest hoge rake van Red Bull: 'Dit heeft voor ons grotere gevolgen'

Toto Wolff denkt dat de wijzigingen die deze winterstop aan de vloer gemaakt moeten worden, nadeliger zijn voor Mercedes dan voor Red Bull Racing. Een filosofie die Red Bull al jaren hanteert, zou de Oostenrijkers volgens de Mercedes-teambaas in 2021 zomaar een relatief voordeel op kunnen leveren.

'Ik probeer altijd terughoudend naar dit soort dingen te kijken, ook omdat ik sceptisch ben van aard en weet dat de kleinste verandering grote gevolgen kan hebben voor onze positie binnen de sport', zo opent Wolff in gesprek met Sky Sports F1, waarna hij ingaat op de technische ingrepen voorafgaand aan het 2021-seizoen.

'Aan de achterkant wordt er volgend jaar, voor de band, een driehoek uit de vloer gesneden, waar zich nu de zogenaamde tyre-seal bevindt. Dat zou een nadeel kunnen vormen voor Mercedes', vervolgt hij. Iedere fabrikant moet vanaf volgend jaar de details weghalen die op de vloer zitten, wat het oppervlak van de vloer verkleint. De nieuwe vloer komt eruit te zien zoals hieronder afgebeeld.

Wolff vreest hoge rake van Red Bull: 'Dit heeft voor ons grotere gevolgen'

Wolff vreest Red Bull

Wolff beargumenteert waarom de aanpassingen aan de vloer voor Mercedes grotere gevolgen gaan hebben dan voor directe concurrent Red Bull: 'Bij een auto waarvan de achterkant laag ligt, heeft het bijsnijden van de bodemplaat grotere gevolgen dan bij auto's die met relatief hoge rake rijden.'

Het team van Max Verstappen rijdt al jaren met een typisch hogere rake dan de tegenstanders. Adrian Newey stelt zijn ontwerpen af op bolides waarvan de achterkant hoger ligt dan de voorkant, om zo meer neerwaartse druk te genereren. In 2021 zal de evolutie van de RB16, de RB16B, eenzelfde ontwerp hebben.

Wolff: 'Worden op aerodynamisch gebied wat meer tegengewerkt dan andere teams'

Daar zit volgens Wolff dus een relatief nadeel ten gevolge van de reglementswijzigingen van 2021: 'We worden op aerodynamisch gebied in 2021 dus misschien wat meer tegengewerkt dan andere teams. Ik denk dan ook dat de teams met hogere rake volgend jaar dichterbij komen.'

'Desalniettemin verwacht ik dat wij in 2021 competitief zijn', concludeert de Oostenrijker. De afgelopen zeven jaar was het steeds het team uit Brackley dat de wereldtitel naar zich toe wist te trekken. Hoewel er momenteel een flinke ontwikkelingsstrijd gaande is, wordt verwacht dat Mercedes volgend jaar weer als sterkste team aan de start verschijnt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws