De zomerstop nadert en over het algemeen is dat de tijd waarin de geruchten over een stoelendans volop rondgaan. Dit jaar lijkt het silly season op elk moment plaats te kunnen vinden met alle geluiden die al sinds het begin van het jaar in de geruchtenmolen zitten. Naar verluidt is het hoogst onwaarschijnlijk dat Yuki Tsunoda zijn zitje bij Red Bull Racing in 2026 heeft veiliggesteld.
Helmut Marko heeft het tot nu toe dan ook niet over contractverlenging gehad. Het enige wat hij over de Japanner kon zeggen, was dat hij tot het einde van het seizoen naast Max Verstappen zou blijven rijden. Onlangs was de Oostenrijker ook nog positief over hem. Het gaat beter met Tsunoda, maar de gezette stappen zijn tot nu toe nog wel een beetje te klein. Over enkele weken gaat de Formule 1 een korte zomerslaap in, en wordt er nagedacht over veel contracten.
'165 tegenover zeven. Wat klinkt als een uitslag van een basketbalwedstrijd tussen een profteam en een scholierenteam, is in werkelijkheid de puntenverhouding tussen de Red Bull-coureurs in dit Formule 1-seizoen', begint de analyse van Auto, Motor und Sport. 'Verstappen verzamelde in twaalf races 95,93 procent van alle punten voor zijn team. Zijn twee teamgenoten, Lawson en Tsunoda, brachten slechts zeven magere punten binnen, allemaal gescoord door Tsunoda.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda werd in de auto gezet nadat Red Bull na slechts twee races al het geduld verloor met Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander werd na het 2024-seizoen aangekondigd als de vervanger van Sergio Pérez en moest voor een flinke verbetering zorgen. Hij zou mentaal sterker zijn dan de Mexicaan. 'Achteraf kan men zeggen: het had waarschijnlijk weinig verschil gemaakt. Verstappen veegt zowel Tsunoda als Lawson opzij, net als eerder met Pérez', vervolgt het Duitse medium.
De junioren
Ondanks dat het team volledig om Verstappen draait, is het niet in het belang van Red Bull dat de tweede coureur volledig ondermaats presteert. Het team staat nu vierde in het constructeurskampioenschap, na de derde plaats vorig jaar. 'Het is hoogst onwaarschijnlijk dat Red Bull in 2026 opnieuw kiest voor Tsunoda', denkt Auto, Motor und Sport. 'Dat komt enerzijds door zijn matige prestaties en anderzijds omdat hij een protegé van Honda is.' Volgend jaar gaat Honda in zee met Aston Martin.
Volgens wat roddels uit de paddock zou Tsunoda dan naar Aston Martin gaan om daar een tijdje reservecoureur te zijn, terwijl hij wacht tot er een zitje vrijkomt. 'Daarnaast had Lawson tijd nodig om na zijn degradatie weer op niveau te komen. De 23-jarige laat de laatste tijd weer een stijgende lijn zien. Naar verluidt zal Lawson ook in 2026 onderdeel blijven van het Red Bull-rijdersprogramma. De kans dat hij opnieuw wordt gepromoveerd, is echter klein.' Nog een jaar bij het zusterteam gaat vermoedelijk wel door.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar en Lindblad
Momenteel heeft de teamgenoot van Lawson, Isack Hadjar, de betere papieren. Hij presteert erg sterk in zijn debuutseizoen en is verantwoordelijk voor het merendeel van de punten. Na een paar races gingen er al geruchten rond dat Hadjar snel de teamgenoot van Verstappen zou worden, maar dat is niet gebeurd. 'Het hoofdteam heeft geleerd van het verleden: men wil het 20-jarige talent niet te vroeg in de schaduw van superster Verstappen zetten. Vanaf 2026 lijkt de overstap echter onvermijdelijk.'
Als Hadjar doorstroomt, komt er een zitje vrij bij Racing Bulls. Daar heeft Red Bull ook al iemand voor: Arvid Lindblad. Marko is vol lof over de pupil. 'Hoewel het mogelijk is dat hij in 2026 al bij Red Bull instapt, lijkt het logischer dat hij eerst bij Toro Rosso wordt ondergebracht', duidt Auto, Motor und Sport. 'Het horrorscenario zou uiteraard een vertrek van Max Verstappen zijn. Na het ontslag van Horner is het nog allerminst zeker of de Nederlander in 2026 nog voor Red Bull rijdt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties