Bleekemolen optimistisch: 'Ik denk dat dat bij Red Bull zeker het geval is' Interviews
Interviews

Bleekemolen optimistisch: 'Ik denk dat dat bij Red Bull zeker het geval is'

Bleekemolen optimistisch: 'Ik denk dat dat bij Red Bull zeker het geval is'

Met het Grand Prix-weekend in Australië voor de deur, maakte F1Maximaal van de gelegenheid gebruik om voor te beschouwen op de derde race van het seizoen met voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen. De Amsterdammer deelde uitgebreid zijn mening over het Albert Park Circuit, de rol van de vier DRS-zones op het in 2022 aangepaste circuit, en wie hij als belangrijkste uitdagers ziet van de Red Bull-bolides van Max Verstappen en Sergio Pérez.

Bleekemolen was zelf in 1977 en 1978 actief in de Formule 1 namens March en ATS, en is nog steeds gepassioneerd volger van de Formule 1. Het Albert Park Circuit is net als het circuit in Jeddah een stratencircuit, maar Bleekemolen ziet wel qua veiligheid een groot verschil tussen beide circuits: 'Het circuit is natuurlijk een stuk veiliger dan waar we net vandaan komen, Saoedi-Arabië. En de FOM/FIA, ze denken wel na over dat soort dingen. Het is toch een linke situatie, stratenraces altijd, maar over het algemeen ziet het er in Australië altijd wel goed uit qua veiligheid.'

De Amsterdammer denkt dat het feit dat het circuit een stratencircuit is van beperkte invloed is op het raceweekend: 'Dat valt wel mee (dat je daar iets van merkt qua grip, red.). Ik sta net nog in Monaco, zie ik ook weer dat ze het uiteindelijk het rechte stuk wéér een keer geasfalteerd hebben. Dan ga je een stuk naar boven en daar is het dan weer niet geasfalteerd. Je past je gewoon aan als rijder, dat moet je ook gewoon kunnen.' De coureurs zullen rekening moeten houden met veranderende gripniveaus gedurende het weekend, en de sterkste coureurs zullen boven komen drijven.

Primeur voor de Grand Prix van Australië

Na de aanpassingen aan het Albert Park Circuit was de FIA vorig jaar van plan om voor het eerst gebruik te maken van vier DRS-zones. Fernando Alonso besefte echter dat de DRS van zijn Alpine minder effectief was dan die van zijn rivalen, en gebruikte succesvol het gevaar van porpoising in combinatie met DRS als excuus om druk te zetten op de FIA om een DRS-zone te schrappen. Achteraf gaf Alonso aan dat dit een tactische keuze was, maar nu de teams in 2023 veel minder last lijken te hebben van het stuiteren van de auto's lijkt het nu wel te gaan gebeuren dat er in de race vier DRS-zones zijn, met de hoop dat dit het inhalen bevordert.

De lay-out van Albert Park Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)
De lay-out van Albert Park Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)

Over het DRS-gebruik is veel gezegd. De één vindt dat dit het racen spannender maakt, de ander vindt het juist kunstmatig en ziet het zo snel mogelijk verdwijnen. 'Ja, het is natuurlijk een beetje kunstmatig, maar het maakt het absoluut spannender', reageert Bleekemolen. 'Dus ik ben wel voor DRS-zones, want uiteindelijk is het zo moeilijk om te passeren, en hierdoor krijg je toch de mogelijkheid om weer te passeren, en je kan ook weer terug gaan passeren natuurlijk. Dus op zich vind ik dat alleen maar goed.'

Met de invoering van de 2022-regels werd gesproken over een eerste stap tot het schrappen van de DRS, maar dat vindt Bleekemolen helemaal niet nodig. 'Ik denk niet dat we daar vanaf komen, want het is op zich leuk. We zitten allemaal te kijken: zit hij binnen een seconde? Zo ja, dan kan hij de DRS openzetten. Dus het geeft wel een extra dimensie aan het racen en of we er ooit vanaf komen? Nou dat lijkt me moeilijk, want de snelheden worden natuurlijk allemaal bijna gelijk. Er zit niet meer zoveel verschil tussen die auto's. Dus ja, je moet op een bepaalde manier (dat oplossen, red.), het blijft moeilijk passeren, dus het is een goede oplossing om dat zo te doen.'

Wie kan Red Bull uitdagen?

Nadat Red Bull Racing de twee eerste raceweekenden van het seizoen domineerde, is het de vraag of we in Melbourne een soortgelijk beeld kunnen verwachten. Om te kijken welke teams goed kunnen presteren is het eerst van belang om te kijken naar wat nodig is om goed te presteren. Waar het stratencircuit rondom Albert Park voorheen een vrij langzaam circuit was met weinig inhaalmogelijkheden, is het circuit tijdens de coronacrisis gemoderniseerd met het idee dat het nu makkelijker zou moeten zijn om in te halen.

Sinds de veranderingen aan de circuitconfiguratie is het circuit veelzijdiger geworden, ziet ook Bleekemolen. 'Je moet een allround auto hebben, want er zit van alles in', aldus de 73-jarige Amsterdammer. 'We hebben een best wel lang recht stuk, dus alles is daar aanwezig, dus een allround auto is nodig. Ik denk dat dat bij Red Bull zeker het geval is. Ik denk dat we ongeveer de competitie gelijk kunnen stellen weer aan wat we in de voorgaande races zagen. Ik denk toch wel weer dat de beide Red Bulls snel zijn.' Red Bull won op het circuit van Australië pas één keer, in 2011, en lijkt nu in een uitstekende positie te verkeren om daar een tweede overwinning aan toe te voegen.

De naaste concurrenten zijn Aston Martin, Ferrari en Mercedes. In de openingsraces kroonde Fernando Alonso zich tot best of the rest met tweemaal een derde plek, maar Ferrari en Mercedes zullen stappen willen zetten. Bleekemolen gaat in op de situatie van de drie uitdagende teams en is vooral pessimistisch over de situatie van Mercedes: 'Je moet maar hopen dat een keertje Ferrari het een beetje onder controle krijgt. Ik heb een beetje het idee dat we Mercedes kunnen wegwissen. Dat is een goed semi-topteam, maar toch net niet helemaal top.'

De 41-jarige Alonso heeft op veel experts indruk gemaakt tijdens de beginfase van het seizoen, en Bleekemolen vormt daarop geen uitzondering. 'En ja, we zijn natuurlijk allemaal gericht op Alonso, want die doet het elke keer fantastisch', vertelt Bleekemolen. 'Het lijkt de laatste races wel (alsof hij de voornaamste concurrent van Red Bull is, red.). En Alonso is natuurlijk ook een verschrikkelijk goede piloot. Dus ik denk dat hij wel de grootste concurrent gaat worden, maar concurrent op afstand hè.' Gevraagd naar een voorspelling voor de podiumposities verwacht Bleekemolen dan ook dezelfde coureurs op het podium als tijdens de afgelopen race: 'Ik denk dat we toch met een schuin oog kijken naar de afgelopen uitslag. Maar dan Max op één, Pérez op twee en Alonso als nummer drie. Ik denk toch dat het die kant weer opgaat.'

Door: Mark Hanselman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws