Bijna elk weekend op The Green Hell rijden en er maar geen genoeg van krijgen: Max Verstappen kan haast jaloers zijn op NLS-winnaar Calvin de Groot (21) uit Hoorn. De jonge Nederlander debuteerde in 2025 in de Nürburgring Langstrecken-Serie en rijdt de competitie om de oren in zijn BMW 330i. De Groot heeft een duidelijk doel voor ogen en hoopt zijn visitekaartje overal achter te laten.
In Duitsland is dat inmiddels al aardig gelukt, want van de negen races die tot nu toe op de Nordschleife zijn verreden, hebben De Groot en zijn teamgenoten de NLS3 gewonnen in de VT2-RWD-klasse, en zijn ze daarnaast nog vijf keer op het podium geëindigd. In de NLS4 en 6 haalde de #504 BMW van Sorg Rennsport de finish helaas niet, en in de NLS5 moesten ze een DNS achter hun naam zetten. Het doorzettingsvermogen en de toewijding overheerst hoe dan ook.
De NLS markeerde begin 2025 een nieuwe uitdaging voor De Groot, die op dat moment nog kersvers NXT-Gen Cup-kampioen was. In 2024 won hij zes keer en eindigde hij slechts twee keer buiten het podium. Een goede basis om de baan in de Eifel keer op keer te betreden dus. 'Ik dacht aan het begin van het seizoen wel dat het op een gegeven moment een keer saai zou worden', steekt De Groot van wal in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Zoals de NLS8 en de NLS9 bewijzen, blijkt maar weer dat het nooit hetzelfde is.'
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht van Calvins pagina.
Op een half droge, half natte baan moest De Groot op zaterdagochtend zijn kwalificatie verrijden. Dat is op de Nordschleife zeker niet makkelijk. 'Ik ga dan eerst kijken: hoe is de baan? Toen zei ik: honderd procent slicks. Toen kwam ik in de derde sector en was alles zeiknat', lacht De Groot. 'Zo'n situatie heb je hier altijd. Je kan hier op slicks rijden en veel verderop heb je regenbanden nodig. Het gripniveau van de baan verschilt enorm, maar dat maakt het ook heel vet', legt hij uit. De Groot heeft er al behoorlijk wat Nordschleife-rondjes op zitten.
Belang van de licentie
'Toen ik hier begon, dacht ik: je moet echt hersenloos zijn, wil je hier heel hard gaan. Ondertussen heb ik geleerd dat je juist heel precies moet rijden. Wat op de GP-baan honderd procent is, is hier (op de Nordschleife, red.) 95 procent', vervolgt de 21-jarige. 'Als je op honderd procent rijdt en je maakt een fout, dan loopt het hier vaak niet goed af.' Een deelnemersveld van een NLS-race heeft al gauw meer dan honderd auto's, die ook nog eens verschillen in vermogen en snelheid. Het bewijst het belang van de Nordschleife-permit.
Er was veel ophef over dat Verstappen die licentie ook moest behalen en niet 'zomaar kon krijgen'. De Groot benadrukt hoe belangrijk het is: 'Het maakt het verschil tussen een goede rijder en een hele goede rijder erg groot. Je moet namelijk wel echt een overcapaciteit hebben, wil je dit goed kunnen doen', zegt hij. 'Daarom zijn hier ook vaak ongelukken met minder ervaren rijders, omdat je elke bocht, voor de bocht, na de bocht, in je spiegels moet kijken. En dat dus 84 keer!' Het vergt veel van een rijder, vooral mentaal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het managen van verkeer komt ook om de hoek kijken met zoveel verschillende auto's. 'De eerste keer dat je hier de sessies rijdt, denk je echt: wow, wat overkomt me hier?' zegt De Groot. 'Hoe beter je kan anticiperen, hoe beter het is voor je resultaat. Soms moet je verdedigen tegen een GT3, omdat je niet aan de buitenkant wilt zitten in Schwedenkreuz, als je over de heuvel gaat. Dan ga je eraf. Het is dus wel next level.'
Bumper aan bumper over de Nordschleife
De auto's in het NLS-kampioenschap staan toe dat er veel duw- en trekwerk kan gebeuren, waardoor er wel eens een keer een bumper of een spiegel sneuvelt. Af en toe voelt het alsof er een sprintrace plaatsvindt. 'Bumper aan bumper, dat was wel sprintracen, maar dat maakt het ook zo vet', blikt De Groot terug op eerdere momenten dit seizoen. 'We reden volgens mij zes seconden van het baanrecord af, op een niet-ideale baan', lacht hij. 'Onze rondetijden, van voor naar achteren, verschilden slechts drie tienden. De adrenaline zit dan heel hoog.'
De Groot vertelt verder over de 2-literklasse waarin hij rijdt met zijn BMW: 'We hebben veel ervaren rijders die het voor hun plezier doen, dus die hebben GT4 of GT3 gereden. Daardoor rijd je wel tegen oude rotten en grote namen. Dan moet je je beste beentje voorzetten om mee te kunnen.' De Groot heeft zelf onlangs een shakedown mogen rijden in een GT4-auto. 'Ik was de gelukkige rijder die die test mocht rijden', glimlacht hij. 'Vanuit huis hebben we eigenlijk geen geld. Mijn financiering komt honderd procent vanuit sponsoring of van mijn eigen coaching.'
De 21-jarige uit Hoorn coacht namelijk ook andere rijders terwijl hij zelf stappen zet met zijn autosportcarrière. 'Al het geld wat ik heb gaat in het rijden', legt hij uit. Het is te zien aan zijn passie en toewijding hoeveel tijd, werk en energie in zijn loopbaan gaat. Never not racing, om maar zo te zeggen. 'Ik heb zo ook geen mogelijkheden om een keer in de GT3 te testen, of in de GT4 te testen, om te laten zien wat je kan. Ik kreeg van Sorg Rennsport deze kans, en dan heb je wel geluk dat je in het goede team zit.'
De tekst gaat verder onder de video.
Van de Nordschleife naar Le Mans
De Groot is bezig met een heel duidelijk en groot doel: een plekje op de grid van de 24 uur van Le Mans. 'Dat is het ultieme doel', knikt hij. 'Ik ben er ondertussen wel achter dat de 24 uur van de Nordschleife veel intensiever is dan de 24 uur van Le Mans', lacht hij. 'Het doel is wel om daar te komen. Dan zal de eerstvolgende stap GT4 zijn, en daarna de Cup-auto op de GT3 natuurlijk.' Veel rijders belanden in de Le Mans vanuit hun deelnames aan het WEC, of andere enduranceseries, zoals de ELMS of de ALMS.
De perfecte route is er niet, geeft De Groot aan: 'Je kan met een half miljoen een stoeltje kopen en dan kan je er zijn', stelt hij simpel. 'Dat is vaak hoe het begin gaat. Je koopt een stoeltje en laat zien dat je goed bent, en dan komen de fabrieksstoeltjes. Of je moet op het goede moment op de goede plek zijn. Dan kan je de kans krijgen om dat te kunnen doen. Uiteindelijk is er nooit een perfecte route. Het is het juiste moment, juiste tijd en een beetje geluk hebben.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties