Max Verstappen krijgt binnenkort misschien al een nieuwe teamgenoot. Er gaan veel geruchten rond in de paddock over de promotie van Isack Hadjar. De Fransman denkt dat 2026 zijn beste kans zou zijn, omdat de Formule 1 dan een nieuw tijdperk ingaat. Naar zijn idee zijn de auto's dan gelijk aan elkaar. Oud-coureur Juan Pablo Montoya snapt wat hij bedoelt, maar heeft ook zijn twijfels.
Auto, Motor und Sport kwam in de raceweek van Azerbeidzjan met een groot artikel over de mogelijke vervanging van Yuki Tsunoda aan het einde van het seizoen. Na Sergio Pérez en Liam Lawson levert ook de Japanner niet de gewenste resultaten. Vanuit de garage klinken wel positieve geluiden over de feedback van Tsunoda, maar in het middenveld of achterveld is die feedback vanzelfsprekend heel anders dan in het voorveld, waar Verstappen de auto op de limiet en soms erover weet te rijden.
Volgens het goed ingewijde Duitse medium heeft Tsunoda ook de beschikbaarheid bij andere werkgevers in de paddock gecheckt. Een demotie naar het zusterteam lijkt er niet in te zitten, want het zitje van Hadjar gaat dan naar Red Bull-junior Arvid Lindblad. Voorlopig lijkt het erop dat Lawson dan zou blijven, al is het tweede zitje momenteel ook nog niet vastgelegd. Bij meerdere renstallen zijn de line-ups voor 2026 nog niet bevestigd, waaronder Mercedes en Alpine. Tsunoda heeft volgens geruchten al contact gehad met Alpine.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar heeft er geen geheim van gemaakt dat hij het erg spannend zou vinden om naast Verstappen te rijden, maar dat hij ook heel nieuwsgierig is. Volgend jaar zou volgens hem de beste kans bieden. 'Maar ja, je racet nog steeds naast Max', zegt Montoya in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Zolang de auto niet helemaal tegenvalt... Het hangt er echt vanaf hoe competitief de auto is', denkt de Colombiaan. 'Als de auto niet zo competitief is, gaat het team bouwen aan groei.'
Focus op Verstappen of niet?
Overal wordt gezegd dat de auto 'voor Verstappen is gebouwd'. Toen de kwestie aan hemzelf werd voorgelegd, was hij het daar niet mee eens. Beslissingen in 2023, 2024 en 2025 wezen er overigens op dat het technische team niet altijd met Verstappens voorkeuren meeging. Omdat hij de enige is die met de lastige bolide om kan gaan, gaat men er automatisch vanuit dat iedereen naar zijn pijpen danst. Montoya denkt wel dat hij voorrang krijgt als het beter gaat dan verwacht.
'Als de auto wél competitief is, en ze net dat extra beetje nodig hebben, gaan ze zich weer honderd procent op Max richten', weet hij zeker. De races in Zandvoort en Monza weergaven een stijgende lijn bij Red Bull, al is het nog geen garantie dat het 'ook klikt' met de auto als ze op banen als Singapore en Interlagos komen. Circuits met lange rechte stukken en weinig downforce passen over het algemeen het best bij de bolide. Na de zomerstop werd er wel een stap gezet met de auto, waardoor het werkvenster iets groter is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bakoe voor McLaren
Op Monza werd het harde werk van Verstappen en het technische team beloond met een poleposition en een zege. Na afloop vertelde hij aan onder meer F1Maximaal.nl dat hij het team overtuigde dat ze zijn weg moesten volgen met de set-up. Dat wierp zijn vruchten af. 'Hij is er gewoon supergoed in', zegt Montoya over de weergaloze ronde voor poleposition. 'Zijn vertrouwen in de kwalificatie is ook heel hoog. Het enige nadeel is dat er altijd twee McLarens zijn, die de strategie kunnen splitsen. Hij kan er dan altijd maar eentje coveren.'
In Italië pakte dat goed uit, want Lando Norris en Oscar Piastri kregen Verstappen simpelweg niet te pakken. 'Ik denk dat Monza zijn beste kans was, want de McLarens zijn vrij traag op het rechte stuk. Met twee McLarens kunnen ze hem onder druk zetten. Red Bull is hoe dan ook altijd goed in strategie en meestal agressiever', denkt Montoya. 'Bakoe wordt wel een lastig circuit', wijst hij naar het krappe stratencircuit waar Red Bull het vorig jaar ook niet bijzonder goed deed. 'Ik denk dat Bakoe nu een echt McLaren-circuit is, maar we gaan het zien', sluit de Colombiaan af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties