De race van Verstappen in Miami | Red Bull-coureur verdient drankje na zinderende slotfase met Leclerc in het kielzog Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen in Miami | Red Bull-coureur verdient drankje na zinderende slotfase met Leclerc in het kielzog

De race van Verstappen in Miami | Red Bull-coureur verdient drankje na zinderende slotfase met Leclerc in het kielzog

De Formule 1 is momenteel wat betreft de actie op de baan in winterslaap gegaan. De coureurs genieten van hun welverdiende vakantie, waardoor de tijd van terug- en vooruitblikken is begonnen. Niet elk raceweekend in 2022 zat vol verhaallijnen, maar voor Max Verstappen betekende ieder Grand Prix-weekend wel dat hij een stap dichter bij zijn tweede titel kwam of dat de weg juist weer wat moeilijker werd. In deze editie kijken we door de ogen van de coureur van Red Bull Racing naar de Grand Prix van Miami.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 ging de sport naar Miami toe. Daar werd een stratencircuit uit de grond gestampt en daar was vooral de lokale bevolking het niet helemaal mee eens. De Grand Prix stond zelfs een tijdje op losse schroeven aangezien de lokale bevolking het hogerop zocht. De rechter die zich over de zaak moest buigen, koos uiteindelijk in het voordeel van de Formule 1. De race ging door en het werd al vroeg duidelijk dat het weer een strijd zou worden tussen Verstappen en de coureur van Ferrari.

Verstappen had een raceweekend eerder wel een belangrijke slag geslagen in de titelstrijd. De Red Bull-rijder wist de Grand Prix van Emilia Romagna te winnen waardoor hij het gat naar Charles Leclerc wist te verkleinen. Dat was belangrijk voor de Nederlander, aangezien hij in Bahrein en Australië natuurlijk niet de finishvlag zag vallen. Voor Verstappen was de race in Miami dan ook cruciaal, want de achterstand naar Leclerc was nog altijd aanzienlijk. De rechte stukken op het stratencircuit brachten de Red Bull-coureur in ieder geval hoop.

Geen vlekkeloze vrije trainingen voor Verstappen

Op de vrijdag in Miami was het voor de coureurs tijd om voor het eerst kennis te maken met het asfalt in de Amerikaanse stad. De simulator is natuurlijk een uitstekend hulpmiddel in de Formule 1, maar voor de rijders is de data die ze kunnen verzamelen op de baan van cruciaal belang. Toen de coureurs eenmaal op de baan waren, was het glibberen en glijden met hun bolides. Er lag natuurlijk nog geen rubber op het asfalt, waardoor de grip heel erg laag lag. Enkele coureurs kenden dan ook verschillende incidenten en ook Verstappen was geen uitzondering.

De Nederlander schampte op het smalle gedeelte van het stratencircuit de muur. Dat gedeelte van de baan werd dat weekend ook wel bestempeld als het Mickey Mouse-gedeelte en anderen refereerden er weer naar als een parkeerplaats. Verstappen ontkwam dus niet aan een foutje. 'Ik heb de muur geraakt', zei de Red Bull-coureur over de boordradio. Alhoewel de botsing niet heel ernstig leek moesten de monteurs van de Oostenrijkse renstal aan het werk om de versnellingsbak na de eerste vrije training te vervangen. Hierdoor verloor de Nederlander tijd op de baan en kwam hij in de eerste training niet verder dan P3.

In de tweede vrije training had de regerend wereldkampioen graag wat tijd goed gemaakt, maar daar dacht zijn bolide echter heel erg anders over. De sessie werd vooral gedomineerd door de problemen die Verstappen had. De coureur verloor natuurlijk veel tijd aangezien de monteurs aan het sleutelen waren aan zijn bolide, maar hij kon toch naar buiten. Zijn tijd op de baan in de tweede vrije training duurde echter niet heel lang: 'Maat, ik kan niet sturen!' Verstappen reed hierbij Stroll in de weg die bijna op hem botste: 'Wat een idioot!', zei de Aston Martin-coureur. Het liep met een sisser af en Verstappen keerde, wel met een hydraulisch probleem, terug naar de pits.

De derde vrije training werd dus ineens cruciaal voor Verstappen. Meestal is de tweede vrije training van meer belang aangezien deze wordt verreden op hetzelfde tijdstip als de kwalificatie en de race. Voor Verstappen was het nu vooral belangrijk om data te verzamelen, want op een nieuw circuit had hij toch best weinig tijd op de baan gespendeerd. De derde training verliep redelijk soepel voor de Red Bull-coureur. Verstappen reed de derde tijd en hij kon twintig ronden rijden zonder daarbij onderbroken te worden door een technisch mankement.

Verstappen schuldbewust na fout in kwalificatie

Ondanks dat Verstappen maar weinig tijd op het circuit in Miami had gereden, werd het wel snel duidelijk dat hij een grote kans zou maken op poleposition. Tijdens Q1 was de achterstand op Leclerc nog wel ruim drie tienden, maar deze achterstand werd verkleind in de tweede deel van de kwalificatie. Toen was de achterstand immers nog maar 72 duizendsten op de Monegask. In Q3 wist Verstappen de volgende stap te zetten en na de eerste run had hij de snelste tijd.

In Q3 leek het er dus even op dat Verstappen op weg ging naar de snelste tijd en dus de poleposition, maar het ging fout bij de tweede run. De Nederlander maakte al vroeg in zijn ronde een fout en kon daardoor zijn tijd niet verbeteren. 'Ik heb het verkloot', liet hij schuldbewust over de radio horen nadat de wereldkampioen het foutje had gemaakt dat hem mogelijk de pole kostte. De poleposition ging uiteindelijk naar titelconcurrent Leclerc en ook Carlos Sainz was sneller dan de Limburger. Het gat was uiteindelijk twee tienden naar Leclerc.

Verstappen laat Ferrari’s snel achter zich

Het was dus aan Verstappen om twee Ferrari-coureurs in te halen als hij kans wilde maken op de overwinning. Zo gezegd zo gedaan dacht de Nederlander waarschijnlijk, aangezien hij bij de start direct Sainz wist te pakken. In de negende ronde was het al de beurt aan Leclerc. Gianpiero Lambiase, de race-ingenieur van Verstappen, had wel een verklaring waarom het zo snel ging. 'We kunnen wat schade zien aan de linker achterband van Leclerc', zei de Brit. Wel verloor Verstappen continu tijd op dezelfde plek, maar dat was geen probleem. 'Je verliest nu vooral tijd in de eerste sector. Dat is prima voor nu, Max.'

Max Verstappen had na negen ronden de koppositie al in handen.
Max Verstappen had na negen ronden de koppositie al in handen.

Voor Verstappen was het dan ook de taak om goed op zijn banden te letten. Zeker aangezien de banden bij Leclerc al snel versleten. 'Houd rechtsvoor in de gaten', luidde de tip van Lambiase op de vraag van zijn coureur. Dat leek Verstappen wel goed af te gaan. 'Je bandenmanagement in de hogesnelheidsbochten is beter dan dat van Leclerc. Je bent uitstekend bezig.' De Red Bull-coureur wist daardoor ook een gat te bouwen naar zijn directe concurrent. Ook na de pitstops was er weinig meer aan de hand voor Verstappen.

'Leclerc heeft het heel erg moeilijk met het opwarmen van zijn banden. Het gat is groter geworden’, kreeg de regerend wereldkampioen te horen van Lambiase. Verstappen bleef dan ook goed letten op zijn mediums. 'Ik ben nu ook gewoon aan het managen.' Een paar ronden na de pitstop van Leclerc kwam Verstappen naar binnen om over te schakelen op de harde band. Het bandenmanagement op de mediums was uitstekend van Verstappen. Het is dan ook geen verrassing dat Lambiase weer hetzelfde vroeg van de coureur. 'Probeer gewoon de banden weer rustig op temperatuur te krijgen net als tijdens de eerste stint.'

Safety car maakt race weer spannend voor Verstappen

Voor Verstappen was er geen vuiltje aan de lucht gedurende de Grand Prix. De Red Bull-rijder had een gat van acht seconden naar zijn concurrent, maar deze werd in één klap teniet gedaan door een crash van Lando Norris en Pierre Gasly. 'Daar liggen wel een hoop brokstukken', merkte Verstappen op nadat hij langs de bolide van Norris reed. Vanaf dat moment zat Leclerc natuurlijk aan de staart van de RB18 van de leider in de wedstrijd. Na de safety car-herstart bleek het heel lastig te zijn, ondanks het voordeel van Red Bull op de rechte stukken, om Leclerc af te schudden.

De race werd dus nog billenknijpen voor Verstappen. Het einde van de stressvolle fase voor de Red Bull-rijder kwam per ronde echter wel in zicht. 'Het gat is één seconde, maar hij kreeg net DRS. Het gat was bij het detectiepunt 0,975 seconde.' Vanaf dat moment kon Verstappen weer wegrijden bij Leclerc. Bovendien had hij een niet te kloppen snelste tijd in handen. 'Leclerc gaat niet de snelste raceronde rijden, dus neem geen risico's. Je hebt de snelste tijd al in handen', maakte Lambiase nog even duidelijk.

Doordat Verstappen het gat uiteindelijk wist te managen kwam hij tijdens de Grand Prix van Miami ook als eerste over de streep en was daar vanzelfsprekend erg blij mee: 'Yeeess, wat een f*cking race, maat. Dat was leuk. Het was lastig, maar ook heel goed. Het is een goed herstel gezien de start van het weekend, dus daar mogen we trots op zijn.' Lambiase vroeg vervolgens hoe Verstappen zich voelde: 'Ik denk dat ik een drankje nodig heb, maat. En ik denk dat jij ook wel eentje kan gebruiken, haha.'

Voor het tweede raceweekend op rij wist Verstappen dus een Grand Prix te winnen. Hierdoor werd het gat naar Leclerc weer kleiner, maar dan wel met slecht acht punten, aangezien de Monegask als tweede over de streep wist te komen. Ook het gat tussen Red Bull en Ferrari werd verkleind, ondanks dat Sergio Pérez achter beide coureurs van de Italiaanse renstal eindigde. Waar het geloof bij Verstappen na de Grand Prix van Australië was weggeëbd, was deze na de race in Miami weer enigszins terug.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws