Vijf mooiste kwalificaties | Sainz, Russell en Magnussen schrijven geschiedenis Formule 1
Formule 1

Vijf mooiste kwalificaties | Sainz, Russell en Magnussen schrijven geschiedenis

Vijf mooiste kwalificaties | Sainz, Russell en Magnussen schrijven geschiedenis

De Formule 1 had in 2022 weer genoeg spannende kwalificaties, waarbij op het scherpst van de snede gereden werd. Nu het jaar erop zit, is het tijd om terug te blikken op vijf spannende of verrassende kwalificaties. F1Maximaal neemt je in dit overzicht mee naar die kwalificaties.

Regen zorgt voor verrassingen in Canada

We trappen af met de kwalificatie van de Grand Prix van Canada. Op de zaterdag kwam de regen met bakken uit de hemel zetten in Montreal. Een garantie voor de nodige verrassingen. In Q1 reden alle coureurs op full wets en bleef het spektakel nog even uit. In de tweede sessie kwam dat spektakel er wel. Acht coureurs namen het risico om op de intermediates naar buiten te gaan. Alexander Albon veroorzaakte op deze band een gele vlag en niet veel later was het Sergio Pérez die zorgde voor de eerste rode vlag. Bij het uitkomen van de derde bocht, blokkeerde de Mexicaan, waardoor hij met zijn auto in de barrière belandde.

De Red Bull Racing-coureur kwam vervolgens niet meer in actie en sloot zijn kwalificatie af op P13. Ook Charles Leclerc viel af in Q2. De Monegask moest door een gridstraf achteraan starten en besloot daarom om alleen in Q1 in zijn bolide te stappen. Wie wel verrassend doorgingen naar Q3 waren de Haas-coureurs. Zij waren echter niet het enige team dat boven verwachting presteerde. Ook Alpine was in vorm, want Fernando Alonso wist in zowel Q1 als Q2 de tweede tijd neer te zetten. Met het oog op de laatste sessie was dan ook de vraag of de Spanjaard dit kon herhalen. De baan werd in de laatste sessie vooral op de rechte stukken erg droog, maar in de bochten lag nog wel het nodige aan water.

Waar de coureurs normaal gesproken voor twee runs gaan in de laatste sessie, ging iedereen nu in één klap door. En dat zorgde ervoor dat de tijden continu aan gort werden gereden. George Russell besloot daarom om een gokje te wagen en ging naar de softs. Dat bleek geen goede keuze, want de Brit ging er in bocht 2 af. Carlos Sainz was ook hard op weg, maar had een hachelijk moment bij het uitkomen van de laatste bocht. Daardoor kon Alonso profiteren door de tweede plaats af te pakken van zijn landgenoot. Poleposition ging met overmacht naar onze landgenoot, Max Verstappen was namelijk zes tienden sneller dan Alonso. De Haas-coureurs wisten te verrassen door op P5 en P6 te eindigen.

Sainz schrijft geschiedenis op Silverstone

Een week na het Grand Prix-weekend in Canada stond Silverstone voor de deur. Zo'n tien minuten voor de start van de kwalificatie begon het met regenen boven Circuit Silverstone en zodoende kozen alle teams voor de intermediates. Omdat het circuit met de minuut natter werd, was het zaak voor de teams om meteen een tijd neer te zetten. Leclerc was van de potentiële polesitters de eerste die aanzette voor een snelle ronde, en nog voordat hij zijn ronde begon, zagen we de auto al twee keer bijna onder hem vandaan schieten. Beide Haas-coureurs konden de goede prestaties vanuit Canada niet meenemen en vielen af in Q1. Nicholas Latifi wist verrassend genoeg wel de eerste sessie te overleven.

De baan droogde niet op tijdens Q2. Sterker nog, de regen bleef tijdens het tweede deel van de sessie gewoon vallen. Tegen het einde van de sessie hadden Esteban Ocon, Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda, Valtteri Bottas en Pierre Gasly daarom een probleem. Doordat het circuit niet droger werd, was het neerzetten van groene sectoren op het einde haast een onmogelijke opgave. Het vijftal moest daarom genoegen nemen met Q2 als eindstation. Latifi flikte het schier onmogelijke door zich te plaatsen voor de laatste sessie. Teamgenoot Albon was geëindigd op P16 en moest lijdzaam toezien hoe de Canadees een keer een betere kwalificatie kende.

Bij het begin van de laatste sessie kreeg Lando Norris al vroeg te horen van McLaren dat men simpelweg niet wist wanneer het perfecte moment van grip zou zijn op het circuit omdat er aan het einde van de sessie nog regen aan kon komen. Verstappen spinde in de laatste sector, maakte een 360 graden-draai en kon zijn weg vervolgen. Zijn snelle ronde was daardoor echter wel verdwenen. Latifi kon geen indruk maken. Hij spinde in zijn eerste ronde en had met nog vijf minuten op de klok nog geen tijd op het bord staan. In de slotminuten werd het spannend wie er pole zou gaan pakken. Werd het Leclerc of toch Verstappen? Geen van beiden is het antwoord. Sainz wist te stunten en schrijft geschiedenis met zijn eerste poleposition in de Formule 1.

Het lek lijkt boven bij Mercedes in Hongarije

Op de Hungaroring vond de laatste kwalificatie plaats voor de zomerstop. In de eerste sessie gebeurde er weinig interessants, maar in Q2 kwam daar verandering in. Lewis Hamilton zette als eerst een goede richttijd neer, maar werd al snel van de troon gestoten door teamgenoot Russell. Sainz deed er nog een schepje bovenop en pakte P1 af van de Brit. Uit het niets kwam vervolgens Norris op een nieuw setje softs, in tegenstelling tot Mercedes en Leclerc, die op oude setjes reden. Met een ijzersterke tweede ronde zette hij de twee Ferrari's op meer dan een halve seconde achterstand.

Verstappen was uiteindelijk nog vier tienden sneller en zette daarmee de snelste tijd neer voor de rest van de sessie. Teamgenoot Pérez kende een minder soepel weekend. Zijn snelste tijd werd van hem afgepakt wegens het overschrijden van de baanlimieten. Na Pérez zijn tijd af te nemen gaven de stewards deze later terug. De Mexicaan zat al in een nieuwe snelle ronde, waarin hij zijn bestaande tijd niet wist te verbeteren. Met vier minuten op de teller begon het te druppelen op het rechte stuk. De tijd die hem teruggegeven was, wist de Red Bull-coureur ook in zijn laatste ronde niet te verbeteren. Daardoor viel de 32-jarige af in Q2.

Verstappen kende een waardeloze eerste ronde in Q3. 'Ik weet niet wat er mis ging', stelde hij, zoekend naar grip aan de voorkant. Er móést nog een flinke ronde uitgeperst worden om Sainz te evenaren, want het gat naar de Madrileen was 1,3s, en zijn klassering slechts zevende. 'Ik heb geen vermogen', suggereerde Verstappen met nog twee minuten te gaan. 'Niets werkt!', riep hij zijn team toe. Het was Russell die echt de sterren van de hemel reed en de verrassing van Q3 werd. Hij zette Sainz op 44 duizendsten terwijl teamgenoot Hamilton de pitstraat in dook na een DRS-probleem. Verstappen vloekte nog wat over de boordradio, en dook, net zoals zijn titelrivaal van 2021, de pitstraat in. De 25-jarige moest genoegen nemen met de tiende tijd. Russell schreef, net zoals Sainz dus in Silverstone, geschiedenis met zijn eerste pole. Het lek lijkt op dat moment boven te zijn bij Mercedes.

Incident met Norris komt Verstappen niet duur te staan in Japan

Mercedes begon de eerste kwalificatiesessie met een grote gok. De Duitse renstal besloot haar coureurs naar buiten te sturen op de mediums, terwijl de andere coureurs allemaal op de softs te vinden waren. De coureurs van Mercedes waren na alle ronden dan ook te vinden in de eliminatiezone. Hamilton en Russell moesten dus toch op softs naar buiten toe. Voor beide Mercedessen waren de ronden voldoende om Q2 te halen, maar voor beide Williams-coureurs, Lance Stroll, Kevin Magnussen en Gasly waren de tijden niet snel genoeg om het volgende deel van de kwalificatie te halen.

In Q2 gebeurde er weinig bijzonders en dus was het afwachten op de ontknoping die zou plaatsvinden in de laatste sessie. In Q3 stonden negen coureurs al snel op de baan. Sebastian Vettel besloot te wachten met zijn eerste ronde in de laatste fase van de kwalificatie. Leclerc was de eerste coureur die een serieuze tijd wist neer te zetten, maar zijn tijd werd al snel verbroken door Verstappen die ruim twee tienden sneller was dan de Ferrari-rijder. De coureur van Red Bull kende echter wel een belangrijk moment in zijn out lap. Verstappen wilde aanzetten om zijn snelle ronde te rijden, maar hij verloor bijna de macht over zijn stuur.

Norris, die zich achter de Nederlander bevond, was echter al begonnen met de ronde aanzetten, waardoor hij de Red Bull-bolide moest ontwijken met een goede reflex. Leclerc was de eerste coureur die de tijd van Verstappen kon aanvallen, maar hij redde het op één honderdste niet. Pérez en Sainz konden ook niet aan de tijd van de Limburger tippen die zelf ook zijn tijd niet kon verbeteren. Na afloop werd het incident tussen Verstappen en Norris onderzocht, maar het leverde de tweevoudig wereldkampioen geen straf op. Daardoor bleef de poleposition van de 25-jarige staan.

Combinatie van geluk en tactiek helpen Magnussen aan mega stunt

Het Grand Prix-weekend in Brazilië bevatte weer eens een sprintrace. Daardoor vond de kwalificatie al op de vrijdag plaats. Voor de sessie had het geregend en daardoor was het flink afgekoeld. De coureurs kwamen op de intermediates naar buiten. 'Sommige stukken zijn compleet droog, sommige stukken zijn nog nat,' zei Norris. Gasly was de eerste die wisselde naar de droogweerbanden in Q1. Daniel Ricciardo, Vettel en de Williams-coureurs volgden de Fransman. Gasly zette na een tijdje paarse sectoren neer en ging naar de snelste tijd. De rest van het veld kwam daarna ook binnen voor slicks.

Bij Ferrari ging er weer eens van alles mis. Het team stond totaal niet klaar voor Leclerc en Sainz. Daardoor kwamen de Ferrari's in de gevarenzone met nog één minuut op de klok. Uiteindelijk wisten zowel Leclerc als Sainz het lijf te redden door hun tijd te verbeteren. Aan het begin van de tweede kwalificatiesessie waarschuwden de teams hun coureurs over de radio dat ze snel een tijd moesten neerzetten, omdat er regen aan zat te komen. Iedereen verliet de pitstraat daarom op de softs. Echte verrassingen waren er nog niet in Q2, maar Q3 zou daar wel eens verandering in kunnen brengen.

Ferrari besloot bij het begin van de laatste sessie om Leclerc op de intermediates naar buiten te laten gaan. Het leverde een mooi beeld op aangezien de Monegask de enige coureur was die niet op de zachte band stond. Magnussen was de enige die zijn ronde volledig in het droge kon doen en vervolgens werd er met rode vlaggen gezwaaid voor een spin van Russell. Met de Mercedes in de grindbak en de regen die naar beneden kwam, kon niemand meer zijn tijd verbeteren. Voor Leclerc pakte de keuze om op inters te starten dus niet goed uit, Ferrari had gegokt en verloren. Zowel voor Magnussen als Haas was dit de eerste poleposition in de Formule 1 en de Deen leek haast niet te geloven wat hem overkwam.

Poll

Wat vond jij de mooiste kwalificatie van 2022?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws