Update | Wolff maakt zich geen illusies: 'Red Bull is op rechte stukken niet meer in te halen' Max Verstappen
Max Verstappen

Update | Wolff maakt zich geen illusies: 'Red Bull is op rechte stukken niet meer in te halen'

Update | Wolff maakt zich geen illusies: 'Red Bull is op rechte stukken niet meer in te halen'

Christian Horner is er niet van gediend dat rivaliserende teambaas Toto Wolff insinueert dat Red Bull Racing verbeteringen heeft aangebracht aan de Honda-krachtbron. Het hoofd van het Mercedes Formule 1-team stelt dat Red Bull de Grand Prix van Frankrijk kon winnen door een krachtiger motor mee te brengen naar het Circuit Paul Ricard. Horner kan met zijn hoofd niet bij deze aantijgingen.

In de nasleep van de Franse Grand Prix suggereert Wolff dat Red Bull een flinke stap vooruit had gemaakt op motorisch gebied en het daardoor de race met Max Verstappen kon winnen. 'Het was een zwaar gevecht, maar dat zie ik niet als een positieve ontwikkeling', zo wordt de teambaas van Mercedes geciteerd door Crash.net. 'Red Bull heeft een grote stap vooruit gemaakt met de krachtbron bij de introductie van de tweede motor van het jaar. Daarbij hebben ze gewoon een hele goede raceauto, daar twijfel ik niet aan. Dat is waarom het dit jaar heel erg lastig is.'

Hoewel Horner niet kan ontkennen dat Red Bull inderdaad erg competitief is de laatste tijd, bestempelt de Brit het verhaal over de Honda-motor van Wolff als lariekoek. 'We mogen helemaal geen progressie boeken van de Formule 1', zo wordt Horner geciteerd door Motorsport.com. 'Ik weet daarom niet waar hij precies op doelt. Naar mijn weten was dit gewoon dezelfde specificatie als de eerste motor van het jaar.' Na zes races introduceerde de Oostenrijkse renstal in Frankrijk de tweede krachtbron van het seizoen. In totaal mag een coureur drie motoren per jaar gebruiken.

Horner heeft wel een verklaring waarom Red Bull en met name Verstappen erg goed uit de voeten konden op Paul Ricard. 'We reden met een veel kleinere achtervleugel, daarom was de snelheid op de rechte stukken zo hoog. Ik denk ook dat Honda het erg goed doet deze dagen, maar we zien niet ineens een piek in de toename van het vermogen.' Dit wordt onderstreept door Honda's technisch directeur, Toyoharu Tanabe. 'Het is nog dezelfde motor als aan het begin van het jaar, maar we leren natuurlijk iedere race meer over de krachtbron qua management en dergelijke. Per circuit proberen we de krachtbron ook zo goed mogelijk te optimaliseren om zoveel mogelijk snelheid te creëren.'

Update 21:10 (22/06) | Wolff maakt zich geen illusies: 'Red Bull is op rechte stukken niet meer in te halen'

Horner mag dan stellig ontkennen dat Red Bull een betere motor meebracht naar Frankrijk, Wolff is ervan overtuigd dat de Honda-motor dermate is verbeterd over de laatste weken dat deze qua snelheid superieur is aan de Mercedes-krachtbron. 'Ik maak mij geen illusies. Met het huidige pakket dat Red Bull heeft, bestaande uit de krachtige motor en het goede chassis, zijn zij heel erg moeilijk te verslaan', zo wordt de Oostenrijkse teambaas geciteerd door Speedweek.

'We hebben niet langer een voordeel op de rechte stukken', vervolgt Wolff, die daardoor een groot probleem voorziet dat mogelijk aan de oppervlak zal komen bij de komende races in Oostenrijk. 'En je moet vermogen hebben om heuvel op in te halen in Spielberg. Dat is eigenlijk de enige kans die je hebt.' Het gaat om het afbuigende rechte stuk richting bocht 3, dat direct volgt na het rechte stuk van start-finish. Maar dat is niet het enige pijnpunt voor de W12. 'Hij zal ook niet blij zijn in bocht 3 en bocht 5.'

Wolff meent dat Red Bull en Honda geen vernieuwde, verbeterde motor hadden geïntroduceerd in Frankrijk, maar desondanks wel de nodige aanpassingen hadden aangebracht om de Japanse krachtbron bij te spijkeren. 'Dat kun je bijvoorbeeld doen door deze duurbaarder te maken, dan kun je er misschien wat meer vermogen uithalen, ook al is het in feite dezelfde hardware. Het is duidelijk dat ze flinke stap hebben gemaakt, groter dan wij in ieder geval. Dat is vooral te zien op de rechte stukken, daar zijn ze nu niet meer in te halen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws