Lambiase: 'Logisch om als ingenieur naar Verstappen te luisteren' Max Verstappen
Max Verstappen

Lambiase: 'Logisch om als ingenieur naar Verstappen te luisteren'

Lambiase: 'Logisch om als ingenieur naar Verstappen te luisteren'

Gianpiero Lambiase was vanaf de eerste dag onder de indruk van Max Verstappen. De coureur stapte in 2016 over van Toro Rosso (nu AlphaTauri, red.) naar Red Bull Racing, en toen kreeg hij direct een nieuwe race-ingenieur. Lambiase zag dat Verstappen snel alle informatie kon verwerken, en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een goede relatie tussen de race-ingenieur en de coureur.

De ingenieur van Verstappen weet dat het lastig is om over te stappen naar een nieuwe renstal. 'Elke coureur die van team wisselt, heeft een berg aan nieuwe informatie die ze moeten verwerken', vertelt Lambiase in de Red Bulletin. De eerste race die Verstappen moest verrijden voor Red Bull was de Grand Prix van Spanje in 2016. Dat werd direct een speciale race. 'Het voelde net alsof hij al weken bij het team zat. Hij nam alles in zich op, versloeg bijna zijn teamgenoot in de kwalificatie, en uiteindelijk wist hij de race te winnen.'

Vanaf die dag hebben de race-ingenieur en de Nederlander een speciale band opgebouwd. Verstappen heeft al aangegeven dat hij nooit meer met iemand anders samen wil werken, en Lambiase is ook blij met de regerend wereldkampioen. 'De relatie tussen een coureur en zijn ingenieur is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Als een coureur directer is, dan vertrouwt hij zijn ingenieur ook meer. Max is direct, maar dat ben ik ook. Dat zorgt ervoor dat de samenwerking heel open, eerlijk en makkelijk is. Als je rijder hebt die duidelijk kan communiceren, dan heb je goud in handen.'

Lambiase: 'Verstappen is een natuurlijke racer'

Naast het feit dat Verstappen duidelijk is in zijn communicatie, merkt Lambiase op dat hij een fantastische coureur is. Daarom luistert men ook naar de feedback van de Red Bull-coureur. 'Hij is echt een natuurlijke racer, en dat gaat gepaard met een goede analytische denkwijze. Max is altijd direct snel, en hij weet wat de limieten van de auto zijn en wat hij nodig heeft om nog sneller te gaan. Het is dus logisch dat we als ingenieurs naar hem luisteren', aldus Lambiase.

Registreer hier om mee te discussiëren

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws