Verstappen geeft prijs hoeveel de RB22 is afgevallen en wijst op voordeel op zondag

Max Verstappen
zaterdag, 27 juni 2026 om 17:07
Verstappen-Red Bull-Oostenrijk-vrijdag-1

Volg F1Maximaal.nl op Google

Stel ons als voorkeursbron in om onze artikelen vaker op Google te zien

Voeg toe als voorkeursbron op Google
Max Verstappen beschikt dit weekend over het derde grote upgradepakket van het seizoen bij Red Bull Racing. Na een mislukt pakket in Japan en een schot in de roos in Miami is het afwachten hoe succesvol de nieuwste onderdelen op de RB22 zijn. Het is geen geheim dat de auto van Red Bull tot nu toe te zwaar was. Verstappen geeft prijs hoeveel zijn auto dit weekend is afgevallen en beoordeelt zijn upgrades.
Chiel van Koldenhoven sprak Verstappen op zaterdagochtend op de Red Bull Ring. Uiteraard vormden de upgrades een belangrijk onderdeel van het gesprek. De journalist van Viaplay vroeg zich af of Verstappen het als coureur meteen voelt als hij nieuwe onderdelen op de auto heeft. "Dat hoop je wel. Als je het meteen voelt, betekent dat wel dat je echt een stap zet", antwoordt de kopman van het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen-Red Bull-Oostenrijk-44hadjar-Red Bull-Oostenrijk-Rb22-2
Verstappen in de nieuwe RB22.

Zoeken naar de balans

Verstappen bevestigt dan ook dat Red Bull veel progressie boekte met de upgrade in mei. "Dat was bij de vorige upgrade in Miami wel zo, dat merkte ik echt meteen. Het was een stuk stabieler. Hier is het wat lastiger, maar dat kan ook een beetje aan het circuit liggen", zo vindt de Limburger het lastig om al met een definitief oordeel te komen. "Als je niet meteen een fijne balans hebt, remt dat ook een beetje af", zo geeft hij toe dat het nog niet helemaal ideaal liep.
Dat had ook met enkele technische problemen te maken. "Het begon natuurlijk niet heel lekker, in het begin van de sessie", zegt Verstappen, die pas bij zijn derde poging de pitstraat kon verlaten. "Daarna ging het wel redelijk, maar ik had nog best wel wat balansproblemen in bepaalde bochten. Ik had een iets andere balans in langzame bochten dan in snelle bochten. Eigenlijk ging dat in de tweede vrije training ook zo door. We hebben nog wel wat dingen te verbeteren", weet Verstappen.
Laurent Mekies waarschuwde ook al dat de nieuwe upgrades dusdanig groot waren dat het team de auto weer opnieuw moet finetunen en dat het dus even zal duren voordat het potentieel van die upgrades zichtbaar wordt. Gianpiero Lambiase deelde wel al het positieve nieuws dat de upgrades zoals verwacht werken. Red Bull zal daarmee nu de aansluiting willen vinden met de absolute top.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
gianpiero-lambiase-red-bull-2026-zondag-japan-race
Lambiase heeft vertrouwen in de nieuwe upgrades.

Gewichtsverlies

Van Koldenhoven wil weten of Verstappen het ook meteen voelt dat de auto een aantal kilogram is afgevallen. "Zes kilogram voel je niet", zo geeft Verstappen prijs hoeveel zijn auto is afgevallen. "Je merkt wel het verschil tussen een lege en een volle tank, maar vijf of zes kilogram heeft vooral invloed op de gewichtsverdeling en hoe je met de banden omgaat in de lange run. Als je tussen twee runs zes kilogram eruit haalt, zeg je niet opeens wauw, wauw! Dat is geen mega-verschil." Verstappen geeft daarmee wel aan dat hij op zondag gaat profiteren van het dieet van de auto.
De RB22 is dus vijf tot zes kilogram afgevallen. Voor Oostenrijk zat de auto zo'n zeven kilogram boven de gewichtslimiet. Dat betekent dat de auto nu nog ongeveer één kilogram boven de gewichtslimiet zit. Verstappen weet dat hij gratis tijdwinst pakt met het gewichtsverlies. "Het is een duidelijke berekening, hoeveel zes kilogram uitmaakt. Dat ligt ook aan het circuit. Dit is op elk circuit anders." In Silverstone en Spa levert zes kilogram gewichtsverlies ongeveer twee tienden per ronde op.
loading
Populair F1-Nieuws
Laatste F1-Nieuws
Laatste reacties

Loading