Max Verstappen rijdt vandaag, vrijdag 9 mei, op de Nordschleife mee met de testdag van de Nürburgring Langenstrecke-Series (NLS). Eigenlijk had het een geheim moeten blijven dat hij meereed, maar Auto, Motor und Sport heeft het verklapt. De Nederlander reed niet onder zijn eigen naam mee, maar met een pseudoniem, in de hoop dat hij niet te veel aandacht zou trekken.
Verstappen is de eigenaar van een GT3-team dat dit jaar uitkomt in de GT World Challenge, waarbij zowel sprintraces als langeafstandsraces verreden worden. Als teambaas is hij zeer betrokken bij alles wat er met zijn team gebeurt. Bij privétests kruipt hij zelf regelmatig achter het stuur, maar dit gebeurt vrijwel altijd achter gesloten deuren. Verstappen huurt dan een circuit om zonder al te veel aandacht van anderen een dag te testen.
Dit keer ging het wat anders. In het kader van de officiële testritten voorafgaand aan de derde NLS-race, reed de viervoudig wereldkampioen op vrijdag enkele ronden op de Nordschleife met een Ferrari 296 GT3, zo weet Auto, Motor und Sport te melden. De Italiaanse bolide wordt ook tijdens de DTM gebruikt door Emil Frey Racing, waarvoor jeugdvriend en pupil Thierry Vermeulen rijdt.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Nieuwe naam?
Verstappen wilde het liefst incognito blijven tijdens de test, en zette zijn eigen naam daarom niet op de auto. 'De testdag van Verstappen in de Eifel moest eigenlijk geheim blijven. Hij reed onder een pseudoniem. De succesvolste coureur van de afgelopen jaren trad aan als Franz Hermann', schrijft het Duitse medium. 'Die naam was ook op de buitenkant van de Ferrari geplakt, naast de Nederlandse vlag.'
Op zijn racepak en zijn helm was zijn echte naam wel te zien, waardoor al snel duidelijk werd wie er werkelijk in de auto zat. Verstappen wilde waarschijnlijk gewoon in alle rust een paar ronden rijden. 'Om niet gestoord te worden, werd de kersverse vader tijdens zijn test vergezeld door zijn eigen beveiligingsmedewerkers. Externe fotografen werden niet toegelaten tot de garage', meldt Auto, Motor und Sport.
Speciale racelicentie halen
Het doel van de testdag was de ingenieurs van Emil Frey Racing helpen met het afstellen van de bolide, die met het Verstappen.com-logo deelneemt aan de DTM. 'Volgens informatie van Auto, Motor und Sport zou Verstappen ook van plan zijn om zijn zogeheten Nordschleifen-Permit te behalen. Deze speciale racelicentie is noodzakelijk om deel te nemen aan officiële NLS-evenementen en aan de legendarische 24 uur van de Nürburgring.'
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Vorig jaar uitte Verstappen zijn interesse in deze race al eens. 'De Nürburgring Nordschleife behoort absoluut tot mijn favoriete circuits en ik hoop dat ik hier over een paar jaar ook met een echte GT3 aan de start kan verschijnen', zei Verstappen. Hij heeft zijn interesse in langafstandsraces sowieso niet onder stoelen of banken gestoken en zou ook graag willen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans of Daytona.
Met het opzetten van zijn eigen GT3-team komt die deelname nog dichterbij dan voorheen. Momenteel is het voor de Nederlander niet mogelijk om deel te nemen aan die races, omdat ze overlappen met de Formule 1-kalender. Sommige analisten koppelen zijn moeizame begin van het 2025-seizoen aan een vertrek in 2026, waarin hij of naar Aston Martin gaat, of zich volledig focust op GT3-racen.
Meer over de NLS
De Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS), voorheen bekend als VLN, is een Duitse autosportcompetitie die races organiseert op de Nürburgring Nordschleife. Het is een langeafstandskampioenschap waarin diverse klassen GT- en toerwagens tegelijk rijden in races die meestal 4 tot 6 uur duren.
De NLS staat bekend om zijn uitdagende karakter, wisselende weersomstandigheden en technische complexiteit van het parcours, en trekt zowel professionele teams als amateurs aan. Het kampioenschap dient ook als voorbereiding of opstap naar grotere endurance-evenementen zoals de 24 uur van de Nürburgring.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties