red bull racing max verstappen gp miami 2025 zondag pitstop 2 Formule 1
Formule 1

Pitstopblunders van Red Bull én frustraties van Verstappen stapelen zich op, met contrasterende reacties

red bull racing max verstappen gp miami 2025 zondag pitstop 2

Het gepruts van Red Bull Racing in de pitstraat in Miami is een zoveelste voorbeeld van een tijdens de pitstops zwaar onderpresterend team. Tijdens de sprintrace werd Max Verstappen veel te vroeg weggestuurd uit zijn pitbox, wat resulteerde in een aanrijding met Andrea Kimi Antonelli. De Nederlander liep hierbij schade op aan zijn voorvleugel en kreeg een tijdstraf van tien seconden opgelegd, wat hem al zijn mogelijke sprintracepunten kostte. Hoe wonderlijk Verstappen ook rijdt, het team dat hij ooit voor ondersteuning achter zich had staan in de pits, lijkt er niet meer te zijn.

Het pitstopdebacle van het vijfde raceweekend van 2025 is wederom een smet op een al niet al te sterk track record van Red Bull dit jaar. Waar de Oostenrijkse renstal jarenlang de boventoon voerde als het ging om pijlsnelle pitstops is er van die kwaliteit helemaal niets meer over. Week na week gaat het nu fout. Als coureur kan je nog zo je best doen: word je naar buiten gestuurd om vervolgens een Mercedes aan te tikken dan lijkt het allemaal weinig zin meer te hebben.

Red Bull schuldbewust na Miami

Dat het team zich moet schamen voor dit optreden werd al wel duidelijk toen naderhand de doorgaans stoïcijnse Helmut Marko voor de camera's verscheen. De Red Bull-adviseur is bikkelhard, maar kon niets anders doen dan naar zichzelf wijzen: 'Het was onze fout en het is erg zonde, want zonder die fout hadden we de kans om te winnen. Op slicks waren we vier seconden per ronde sneller dan de coureurs die nog op intermediates stonden', aldus de Oostenrijker naast het circuit.

'Zoiets mag natuurlijk niet gebeuren, maar we zullen ervan leren', bevestigde ook Red Bull-teambaas Christian Horner, die schuld bekende bij F1TV. Volgens Marko betrof het in Miami de fout van één pitstopteamlid, dat het geautomatiseerde systeem handmatig overrulede. Dit deed het Red Bull-teamlid terwijl er nog verkeer in de pitstraat reed, waarna Verstappen op Antonelli inreed. Verstappen kon doorrijden, maar een late safety car perste het veld samen, waarna Verstappen ver terugviel toen de race eindigde.

Logische frustratie bij Verstappen

Bij Verstappen heerste er na het incident, waar hij zelf niets aan kon doen, uiteraard frustratie: 'Ik denk dat het heel duidelijk is wat er gebeurde', stak hij van wal bij Viaplay. 'De lampen gaan uit en dan kan ik niet zien dat er een auto aankomt. Dat is heel slordig.' De Nederlander kon weinig beginnen na het incident en moest zijn race met schade uitrijden. 'De race was verder niet heel bijzonder. Ik kon de McLarens niet bijhouden en reed weg bij de Mercedessen. Niet heel interessant.'

Mercedes-jongeling Antonelli, slachtoffer van Verstappens unsafe release, toonde zich opmerkelijk vergevingsgezind na het incident. 'Deze dingen gebeuren in de Formule 1', verklaarde de rookie. 'Het was spannend en ik probeerde hem nog te ontwijken, maar toch raakten we elkaar. Ik had niet heel veel schade en ik kon de race gewoon uitrijden. Ik zie het als een race-incident en denk dat Red Bull hier lessen uit zal trekken.'

Het mooie aan deze reacties is dat ze in schril contrast met elkaar staan. De frustratie van Verstappen, volledig begrijpelijk overigens, staat haaks op de kalme en accepterende toon van Antonelli. Het wordt in zijn woorden ook duidelijk dat hij Verstappen niets kwalijk neemt. Zo'n gebeurtenis in de pitstraat is immers de coureur niet te verwijten. Zelfs na pas vijf Grand Prix-weekenden voltooid te hebben, heeft Antonelli dit al door.

Miami een voortzetting van een Red Bull-probleem

De pitstopproblemen in Miami zijn slechts de laatste in een reeks van tegenslagen die Red Bull dit seizoen in de pitstraat heeft ondervonden. Tijdens de Grand Prix van Bahrein eerder dit jaar had het team al te kampen met dramatische pitstops. Een falend verkeerslichtsysteem zorgde voor vertraging bij zowel Verstappen als teamgenoot Yuki Tsunoda.

Het systeem, dat aangeeft wanneer een auto veilig weg kan rijden, reageerde helemaal niet tijdens Verstappens eerste stop, waardoor het team noodgedwongen moest overschakelen op handmatige bediening. Hij kwam de pitstraat wel uit, maar stond veel te lang stil. Juist omdat Red Bull jaren geleden met diverse pitstops onder de twee seconden een heldenstatus verworven had op dit gebied, is het nu wennen dat er zo geknoeid wordt.

Ook de tweede pitstop van Verstappen in Bahrein verliep namelijk allesbehalve soepel. Een wielmoer aan de rechterkant kon niet in één keer worden losgedraaid, wat leidde tot een pitstop van 6,2 seconden. Gemiddeld moet een team in ongeveer 2,5 tot 3 seconden een auto al wel weer op het asfalt hebben staan. In 2025 zijn er nog geen snelste pitstop-awards naar het team uit Milton Keynes gegaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing pitstop china 2025 1 max verstappen 27 14
Waar pitstops ooit Red Bulls kracht waren, zijn ze nu juist een zwakte.

Red Bull gepasseerd door concurrenten

Zoals duidelijk werd in deze eerdere analyse kunnen we hier spreken van een trend. Vorig jaar tekende Red Bull in de eerste vier races een gemiddelde pitstoptijd van 2,3 seconden op - nu is dat meer dan 3,2 seconden. Dat is, met alle respect, echt veel te traag. Sterker nog, Red Bull is momenteel van de top vier-teams het traagste team. Mercedes, McLaren én Ferrari noteren gemiddeld snellere pitstoptijden dan het team van Verstappen en Yuki Tsunoda.

Trekken we parallellen met het Red Bull van vroeger dan lijkt dit bijna een symptoom voor een team dat er geen zin meer in heeft. De doorgewinterde Formule 1-fan herinnert zich 2018 en 2019 vast nog wel. Wereldkampioen werd het team niet, maar de passie en het vuur zat er bij het team wel gewoon in. Ze hadden het snelste materiaal niet, maar op alle andere gebieden zorgden ze dat ze knetterhard werkten om die pijn in ieder geval lichtelijk goed te maken - ook in de pitstraat.

Met het snelheidsgebrek dat er nu bij Red Bull heerst, is dit er ook nog eens bijgekomen. Dat is een samenloop van prestaties op het circuit en een ogenschijnlijk gebrek aan scherpte en motivatie die Verstappen in zijn periode bij het team nog niet meegemaakt heeft. Misschien dat Marko, die het vertrek van diverse prominente teamleden niet als verklaring ziet, dan toch gelijk heeft.

Hoe je het ook wendt of keert, het móét beter. Het ooit in de pitstraat zo dominante Red Bull is door meerdere tegenstanders van de troon gestoten. De vraag is wie ze weer in het zadel hijst. De vraag is ook of dit ze gedurende het 2025-seizoen nog gaat lukken. De primaire reden om daar aan te twijfelen is dat Red Bull veel grotere problemen heeft, namelijk een bolide met te weinig snelheid om op het circuit de McLaren-rijders te verschalken.

Poll

Gaat Red Bull haar pitstopproblemen oplossen in 2025?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws