Max Verstappen stelt dat zijn sterke stint op de mediumband in Miami hem de zege opgeleverd heeft. Op de harde band was Charles Leclerc ongeveer even snel als de Nederlander, wat betekent dat hij vermoedelijk de eerste plek niet had kunnen pakken na de pitstop-fase. Ook kon hij niet enorm balen van het feit dat hij zijn voorsprong kwijtraakte na het verschijnen van de safety car. Soms zit het tegen, maar soms zit het ook enorm mee, vindt Verstappen.
'Ik zag de mogelijkheid om in bocht 1 buitenom te gaan. Dat probeerde ik en gelukkig werkte het. Daarna bekeek ik de pace van Leclerc voor mij, en ik zag dat het vanaf de start al vrij spannend was, al kon ik initieel niet in de DRS van Leclerc komen', zo blikt Verstappen bij The Chequered Flag-podcast terug op de Grand Prix van Miami. De Monegask moest hij in de openingsfase nog voor zich dulden, Carlos Sainz moest er in de eerste bocht al aan geloven.
Verstappen: 'Op een gegeven moment kreeg Leclerc het lastig met de voorbanden, en onze auto deed het heel goed op de mediumband. Ik wist erlangs te komen en dat heeft me eigenlijk de winst opgeleverd. Zodra ik erlangs was, kon ik namelijk een gat trekken.' Dat was belangrijk, want op de harde band was Leclerc volgens de Limburger zeer aan hem gewaagd. Had hij de inhaalactie op die harde band moeten maken dan was een zege een stuk minder waarschijnlijk geweest.
Also read
Verstappen onder druk na safety car
Lang leek het een relatief eenvoudige overwinning te worden voor de enkelvoudig wereldkampioen, tot een aanvaring tussen Pierre Gasly en Lando Norris om een safety car vroeg. 'Ik was niet zo blij met de safety car, maar ik begrijp volledig dat hij nodig was', merkt de Red Bull Racing-rijder op. 'Ik kan er niet echt van balen, want in het verleden heeft zo'n safety car ook wel eens in mijn voordeel gewerkt', suggereert hij met een knipoog naar Abu Dhabi 2021.
'Ik wist dat het een lastig einde zou worden omdat het een vrij fysieke race was. Die laatste tien ronden moesten we vol gas', herinnert hij zich. Die eerste ronden was het vooral billenknijpen omdat de banden nog niet op temperatuur waren. Toen dat eenmaal gelukt was, wist hij Leclerc weer buiten zijn DRS te houden. 'Dat was heel belangrijk', concludeert Verstappen, die toegeeft de druk te voelen in de slotfase. 'Het was zeker niet makkelijk om hem achter mij te houden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties