Verstappen moppert over lange safetycar-periodes: 'Je wilt racen, toch?' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen moppert over lange safetycar-periodes: 'Je wilt racen, toch?'

Verstappen moppert over lange safetycar-periodes: 'Je wilt racen, toch?'

Max Verstappen dacht even dat zijn zege in rook op zou gaan toen hij richting het einde van de race over een wat carbonstukken op het circuit reed. Daarom vroeg hij direct aan engineer Gianpiero Lambiase om te checken of hij geen lekke band zou hebben. Een tear-off vloog vermoedelijk ook in een van de inlaten. Alles ging gewoon goed, maar hij had nog wel het een en het ander aan te merken op hoe lang de safetycar-periodes duurden.

Verstappen sleepte zijn eerste China-zegge en tevens zijn 58ste overwinning binnen na een uitdagend weekend op het Shanghai International Circuit. De Nederlander was voorafgaand aan het raceweekend niet zeker van Red Bulls zaken, aangezien het het eerste sprintweekend van het jaar was, en de Formule 1 al vijf jaar niet in China was geweest. Al met al ging alles goed, ook toen er twee safetycars op de baan moesten komen. Achter het stuur waren er toch een aantal momenten die Verstappen in Miami wil voorkomen. 'Ik blokkeerde een beetje bij de tweede herstart in bocht zes', zegt Verstappen, die alvast een verbeterpunt opnoemt, tijdens de persconferentie.

'Dat was niet ideaal. Daarna gooide ik een tear-off weg, waarvan ik denk dat ik het in de inlaat terecht hoorde komen. Het flapte rond en raakte mijn helm', legt de drievoudig wereldkampioen uit. 'Ik weet niet waar het uiteindelijk in terecht is gekomen. Twee ronden daarvoor reed ik over wat carbon in bocht veertien. Dat was wel eng, want met de banden is het makkelijk om op hoge snelheid een lekke band te krijgen als je over scherpe stukken rijdt', somt Verstappen op. Hij vroeg Lambiase dan ook direct om te checken of alles oké was met de banden. De ingenieur reageerde al vlot met het bericht dat alles in orde was en de leider in de wedstrijd zonder zorgen richting de finish kon rijden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen moppert over lange safetycar-periodes: 'Je wilt racen, toch?'
Verstappen reed uiteindelijk onbedreigd naar de finish. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Ik dacht: kom op, versnel eens een beetje'

De eerste helft van de Grand Prix van China oogde voor Verstappen makkelijk: hij kon wegrijden bij de start, en direct zijn voorsprong managen. Halverwege de race stond Valtteri Bottas langs de baan, de auto van de Fin was stilgevallen. Eerst werd de virtuele safetycar ingezet, vervolgens toch de safetycar. Onder de safetycar kwam Verstappen binnen. Vlot na de eerste safetycar volgde de tweede, vanwege wat incidenten tijdens de herstart. Dat was mentaal niet lastig, maar Verstappen had er wel wat op aan te merken. 'Het was niet ingewikkeld, het duurde gewoon lang', zegt de Nederlander. 'Toen had ik het gevoel dat we nog een ronde voor niets achter de safetycar reden', gaat hij verder.

'Dus ik dacht: kom op, versnel eens een beetje. Daarna hadden we nog een safetycar en dat duurde naar mijn idee ook te lang. Je wilt racen, toch?' moppert de Limburger. 'En eigenlijk dacht ik toen dat het door de twee safetycars een beetje minder leuk werd, omdat je waarschijnlijk meer verschillende strategieën tussen de auto's zou hebben gezien (zonder safetycars, red). En nu reed iedereen min of meer gewoon naar de vlag, behalve Fernando volgens mij, die op de softs reed. Dat vond ik toch wel een beetje jammer', aldus de drievoudig wereldkampioen. Safetycar of niet, Verstappen pakte de zege met dertien seconden voorsprong, wat hij op zaterdag ook al deed.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws