Verstappen na crash Silverstone: 'Ze dachten dat ik in de war was' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen na crash Silverstone: 'Ze dachten dat ik in de war was'

Verstappen na crash Silverstone: 'Ze dachten dat ik in de war was'

De titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton werd gekenmerkt door enkele incidenten tussen beide rijders. Meer dan eens resulteerde een gevecht om de leiding tussen de twee titelconcurrenten in een crash of een ander controversieel moment. Het precedent van de titanenstrijd werd gelegd op Imola, maar toen bleef het bij een lichte touché in de eerste bocht. Op Silverstone bereikte het gevecht tussen Verstappen en Hamilton voor het eerst echt het kookpunt.

De Red Bull Racing-coureur mocht tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië vanaf poleposition beginnen. Vanaf de eerste bocht ontstond er een heus gevecht tussen de twee hoofdrolspelers in het kampioenschap. In Copse moest de Nederlander uiteindelijk de strijd staken, nadat Hamilton de achterband van de Nederlander aantikte. Wat volgde was een impact van 51G, maar Verstappen wil weinig woorden vuil maken aan het incident 'Hij had nooit die bocht gehaald.'

Dat zegt de Red Bull-rijder in een interview met Olav Mol bij Ziggo Sport. Verstappen kan herinneren dat er een hoop verwarring was toen de doktersauto was gearriveerd. 'Ik had de motor wel uitgezet, maar je moet eigenlijk ook alle systemen uitzetten. Door alle hectiek ben ik dat vergeten. Toen ik uitstapte waren ze tegen me aan het praten en dat vond ik allemaal wel prima, maar ik wilde terug naar de auto om de systemen uit te zetten. Zij begrepen me niet en dachten dat ik in de war was. Uiteindelijk mocht ik de auto niet aanraken, omdat hij onveilig was.'

Beiden in de grindbak

Tijdens de eerste twee races na de zomerstop kwam Verstappen in beide gevallen als winnaar uit de strijd. Een week voor de Grand Prix van Italië wist de kersverse wereldkampioen op Zandvoort zijn thuisrace te winnen. Een week later had de Nederlander op Monza, net als alle jaren daarvoor, een ongelukkig moment op het snelle circuit. 'Op Monza gaat het altijd slecht voor ons. De crash was weer een voorbeeld daarvan. Toen we elkaar raakten, was dat een beetje de samenvatting van hoe die hele race ging.'

De Red Bull-bolide van Verstappen belandde bovenop de auto van Hamilton. De 24-jarige coureur kreeg na afloop het verwijt dat hij niet ging kijken of het goed ging met zijn collega, maar Verstappen zag dat de Brit zijn auto draaiende probeerde te houden. 'Ik keek wel naar hem. Hij wilde wegrijden, dus dat zat dan wel goed.' De weg terug naar zijn team was lang. 'Die Italiaanse fans gaan natuurlijk allemaal uit hun plaat. Zij zijn allemaal voor Ferrari, maar die deden niet echt mee. Maar dan krijg je dit.'

Eenmaal terug bij de garage ging het niet zozeer over de crash van de rivalen. 'We waren meer aan het balen over hoe we die hele race hadden weggegooid. Dat was eigenlijk het ergste van alles.' Tijdens een pitstop van Verstappen ging alles mis en verloor de Nederlander dik elf seconden. Daardoor verloor hij de effectieve leiding van de race. 'Er was een misverstand met een wheelgun.'

Het controversiële weekend in Brazilië

Het weekend op Interlagos was een voorbode voor de apotheose van het seizoen. Tijdens de race ontsnapte Verstappen aan een straf, nadat zowel hij als Hamilton buiten de baan kwamen toen de Nederlander zijn positie probeerde te verdedigen ten opzichte van de Mercedes-coureur. 'We gaan natuurlijk allebei helemaal wijd. Als het hier mag, dan mag het normaal gezien overal', doelt de Red Bull-coureur op zijn straf in Saoedi-Arabië. 'Het is wat het is. Iedereen heeft er een beetje zijn eigen mening over. De meeste coureurs konden zich er wel in vinden wat daar gebeurde.'

De verdedigende actie van Verstappen was het laatste incident in een weekend bomvol controverse. De Red Bull-rijder kreeg een boete van vijftig duizend euro na het aanraken van de achtervleugel van de Mercedes-bolide toen deze in parc fermé was. Hamilton werd op zijn beurt gediskwalificeerd voor de sprintkwalificatie dankzij een probleem met zijn DRS-systeem. De zevenvoudig wereldkampioen begon de race op zondag uiteindelijk als tiende, maar wist alsnog comfortabel te winnen. 'Zij waren zo snel. Ze hadden natuurlijk die nieuwe motor en de mooie flexibele achtervleugel. Dan gaat de auto natuurlijk wel als een kogel op het rechte stuk.'

De straffen in Saoedi-Arabië 

De één-na-laatste race van het seizoen werd gehouden op nieuw terrein. Verstappen vindt de baan in Jeddah zeer gevaarlijk. 'Het is echt heel erg snel en als je een klein foutje maakt dan kan je heel erg hard de muur in klappen. We moeten gaan kijken of we dat wel willen. Nu ging alles nog goed, maar ik denk niet dat het goed zal blijven gaan. Zeker met de auto's van volgend jaar'

Dit jaar zag de Nederlander dat vooral de wedstrijdleiding fouten maakte in Saoedi-Arabië. 'Lewis en ik gaan allebei weer buiten de baan. De regels werden weer vreemd opgevolgd.' In dezelfde ronde kreeg de Red Bull-rijder te horen dat hij Hamilton voorbij moest laten gaan. Die actie verliep ook niet vlekkeloos voor de titelconcurrenten. 'Ik wilde hem voorbij laten, maar hij besloot het niet te doen. Ik ging steeds langzamer en langzamer. 'Moet ik gaan stilstaan?', dacht ik. Ik was er volgas langs gegaan', aldus Verstappen.

Zie hier het volledige interview

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws