Verstappen over een van zijn dominantste races: 'Ik baalde na afloop als een stekker' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen over een van zijn dominantste races: 'Ik baalde na afloop als een stekker'

Verstappen over een van zijn dominantste races: 'Ik baalde na afloop als een stekker'

Max Verstappen heeft in gesprek met Viaplay teruggeblikt op een aantal van zijn hoogtepunten van het seizoen. Zo kwamen onder meer de weekenden in Monaco, Nederland, en Japan ter sprake, waarbij duidelijk wordt hoe veel de wereldkampioen van zichzelf eist, ook als de overwinning niet meer ter discussie staat.

Aan het begin van het seizoen wist Sergio Pérez zijn teamgenoot nog goed bij te benen in het kampioenschap. In Miami wist de Mexicaan dat hij bij een overwinning voor het eerst het wereldkampioenschap zou aanvoeren. Verstappen won echter na een inhaalrace vanaf P9, waarna Monaco cruciaal bleek te zijn in de titelstrijd. Pérez crashte al hard in Q1 en bleef puntloos, terwijl Verstappen een weergaloze poleposition pakte en zo de basis legde voor een overwinning op zondag. Het weekend zou symbool staan voor de daaropvolgende periode, met veel fouten van Pérez en een lange zegereeks van Verstappen.

Verstappen vond de limiet in Monaco

Het scheelde weinig of beide Red Bull Racing-coureurs waren in de dwergstaat gecrasht. Red Bull had in de kwalificatie niet de snelste auto, en Verstappen keek na twee sectoren tegen een achterstand van twee tienden aan op Fernando Alonso. Een magistrale slotsector zorgde ervoor dat hij Alonso, Leclerc, en Ocon alsnog nipt aftroefde, waarbij hij meerdere keren de muurtjes aantikte. 'Ik dacht: ja, we gaan gewoon vol op de limiet. Het was dus of pole of we hangen in de muur. Ik heb een paar muren gekust, maar het was natuurlijk wel een hele mooie sector.'

'Ik merkte toen ik de auto parkeerde, ik nog steeds een beetje aan het trillen was. Je merkt dat je dan hoog in je adrenaline zit', zegt Verstappen over een van de hoogtepunten van het seizoen. 'Je bouwt dat op gedurende een weekend. Tijdens de training probeer je steeds dichter bij die muur te komen, maar je wilt geen schade rijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen alonso monaco
Alonso moest in Monaco op zaterdag en zondag achter Verstappen aansluiten.

'In de laatste chicane heb ik al een paar keer de muur geraakt, maar als je hem goed raakt dat stuurt hij je een beetje naar binnen. In die laatste ronde reed ik ertegenaan en ik merkte aan mijn stuur dat één wiel een beetje terugkwam. Dan zit je al op het randje dat het allemaal afbreekt', beseft de 26-jarige, die het hele jaar geen serieuze crashes meemaakte. 'Ik ben ook wat rustiger, ik neem minder risico. Als het niet lukt, dan niet. Het gaat er gewoon om dat je veel punten scoort.'

'De koning is heel trots op mij'

Ook de thuisrace van de Limburger kwam ter sprake. Zandvoort keerde in 2021 terug op de kalender, en op een grijs lint door een zee van oranje baande Verstappen zich sindsdien driemaal een weg naar de grootste trofee. 'Zolang ik in de Formule 1 zit, mag Zandvoort op de kalender blijven. Het is gewoon ongelooflijk wat ze voor elkaar hebben gekregen. Het is een visitekaartje voor hoe wij als Nederlanders zijn', verklaart Verstappen.

Bij het debuut van Verstappen leek het geheel ondenkbaar dat de Formule 1 zou terugkeren naar Zandvoort. 'Ik had nooit verwacht dat ik in Nederland zou rijden. Om daar te kunnen winnen, is heel bijzonder. Ook als de koninklijke familie er is. De koning zegt altijd dat hij enorm trots is en dat maakt mij weer trots. Ik ben ook trots om Nederlander te zijn. Dat we als zo'n klein land zoveel mooie sportmensen hebben, vind ik altijd heel erg bijzonder.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen over een van zijn dominantste races: 'Ik baalde na afloop als een stekker'
Max Verstappen biedt de koninklijke familie in 2021 een kijkje in zijn kantoorruimte.

Verstappen na frustratie uit Singapore alsnog teleurgesteld in Japan

'Ik was heel erg erop gebrand om daar te winnen', zegt Verstappen over het weekend in Japan, waar hij vanaf de eerste minuut van de eerste vrije training een ongekend machtsvertoon tentoonstelde. 'Voor Singapore was er ook een nieuwe regel over de flexibele voorvleugels en dat dit niet meer mocht. Ik wist gewoon dat we dat niet hadden, maar bepaalde teams wel. Singapore liep natuurlijk voor geen meter en toen zeiden mensen meteen: zie je wel, het komt door die voorvleugel. Ik dacht: wacht maar. Ik zei ook tegen Christian: in Japan gaan we iedereen afmaken.'

Verstappen waarschuwde de media in Singapore al. 'Vanaf de eerste ronde zat ik vol op de limiet. Ik zei tegen de media in Singapore dat ik met twintig seconden voorsprong zou winnen. Het werden er uiteindelijk 19,3, dus ik baalde als een stekker na die wedstrijd', aldus de Red Bull Racing-coureur. 'In die tweede stint heb ik eigenlijk heel rustig gereden en niet op de limiet. Daar baalde ik wel van, dat het geen twintig seconden was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws