Max Verstappen heeft op zaterdag tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië opnieuw zijn klasse getoond. De Red Bull Racing-coureur wist onder uitdagende omstandigheden op het iconische circuit van Silverstone de poleposition te veroveren. Wat zijn prestatie extra bijzonder maakt, was de lastige aanloop: op vrijdag kampte de Nederlander met een slechte balans en had hij enorm veel onderstuur. Toch lukte het hem om de afstelling van zijn Red Bull zo te verbeteren dat hij in Q3 een vrijwel foutloze ronde kon neerzetten.
Verstappen begon het raceweekend op Silverstone met zorgen. De Red Bull voelde volgens hem op vrijdag allesbehalve stabiel aan: ‘Ik had zóveel onderstuur, maar tegelijk ook overstuur op andere plekken. Het was heel moeilijk om daar een balans in te vinden.’ Red Bull besloot na de eerste vrije trainingen drastisch in te grijpen, en dat betaalde zich op zaterdag uit.
De Limburger legde uit hoe de ommekeer tot stand kwam: ‘We hebben de afstelling omgegooid, richting een lagere downforce. Dat hielp uiteindelijk om het onderstuur te verminderen.’ 'Toch bleef het lastig om een constante ronde neer te zetten, mede door de harde wind en verraderlijke windvlagen. Zelfs op de rechte stukken was de auto soms onvoorspelbaar. Maar in die laatste ronde moest ik alles geven en dat werkte', vertelt Verstappen in de persconferentie van Fia.com.
Dat de Nederlander in zijn laatste poging in Q3 bijna vier tienden vond ten opzichte van zijn eerste ronde, verraste hemzelf misschien nog wel het meest. ‘Ik dacht echt niet dat ik zoveel tijd kon goedmaken. Maar het lukte, en dat is gewoon een lekker gevoel.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

‘We weten dat we moeite hebben met bandenslijtage’
Ondanks de uitstekende kwalificatie is Verstappen voorzichtig optimistisch over de race. De Red Bull-coureur wijst vooral op de bandenslijtage, die dit seizoen vaker een probleem is gebleken: ‘In de races hebben we het soms moeilijker met de levensduur van de banden. Of dat morgen ook zo zal zijn, moeten we afwachten. Zeker met al die snelle bochten hier, wordt het lastig om de banden in leven te houden.’
Dat Verstappen met zijn setup kiest voor lage downforce, heeft voor- en nadelen. ‘Op vrijdag waren we traag met de andere vleugelafstelling en had ik te veel onderstuur. Dus we moesten wel wat doen. Je ziet duidelijk dat we met weinig downforce rijden, maar tot nu toe werkt het.' De Nederlander hoopt dat dit ook in de race het juiste compromis blijkt te zijn. ‘De topsnelheid is prettig, maar je moet nog steeds je banden managen. Dat is hier de echte uitdaging.’
Mocht het weer omslaan, er wordt immers regen voorspeld, dan is de Nederlander ook daar klaar voor. ‘We zien wel wat er gebeurt. Ik kijk er gewoon naar uit. Ik ben niet echt in een gevecht, dus ik ga gewoon plezier maken en het best mogelijke resultaat halen.’
‘Dit soort banen brengen een Formule 1-auto echt tot leven’
Verstappen benadrukte meermaals hoezeer hij circuits als Silverstone en Suzuka waardeert. ‘Ik houd gewoon niet van stratencircuits. Geef mij maar de hoge snelheden en vloeiende secties, dat is waar een Formule 1-auto echt tot leven komt.’ Zijn polepositions dit jaar op dit soort circuits zijn dan ook niet toevallig.
Toch blijft het seizoen tot dusver grillig voor Red Bull. ‘We hebben niet gepresteerd zoals we wilden. Sommige circuits liggen ons beter dan andere. Helaas is de kalender niet vol met dit soort banen.’ Max beseft dat de achterstand deels te verklaren is door de complexiteit van de auto. ‘Als het makkelijk op te lossen was, hadden we dat natuurlijk al gedaan. Maar we blijven alles geven, en vandaag is een mooie opsteker voor het hele team, zeker na vorige week.’
‘Ik moet naar achteren kijken’
Tot slot werd Verstappen gevraagd naar zijn strategie voor de race van zondag. Met snelle concurrenten als Piastri, Norris, Hamilton en Russell achter zich, belooft het een spannend gevecht te worden. ‘Ik denk dat het echt een mooie strijd wordt. Iedereen is op andere plekken snel, sommigen in de bochten, anderen op het rechte stuk. Het wordt vooral een kwestie van wie zijn banden het beste weet te managen.’
Op de vraag of Verstappen denkt aan aanvallen reageert hij kalmpjes, met zijn karakteristieke nuchterheid besluit de Nederlander: ‘Ik heb iedereen achter me, dus ik moet naar achteren kijken en zien wat er gebeurt.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties