'Als Red Bull eens een lastige dag heeft, helpt Verstappen je wel uit de problemen' Opinie
Opinie

'Als Red Bull eens een lastige dag heeft, helpt Verstappen je wel uit de problemen'

'Als Red Bull eens een lastige dag heeft, helpt Verstappen je wel uit de problemen'

Het is zomerstop, en dus is het tijd voor beoordelingen, zo ook bij het gerenommeerde The Race. Journalisten Edd Straw, Gary Anderson en Mark Hughes bespreken de prestaties van de tien teams, waarbij het dominante Red Bull Racing ook uitvoerig aan bod komt. Het Oostenrijkse team won alle twaalf Grands Prix en heeft meer dan twee keer zoveel punten als nummer twee, Mercedes. Het is dan ook niet verrassend dat het complimenten regent.

Red Bull krijgt de hoogste mogelijke score van Edd Straw, een A+. 'Ze zijn extreem snel, en daarnaast hebben ze continu het maximaal haalbare gepresteerd. Ze hebben alle races gewonnen, en zelfs ook alle sprintraces, en alleen een paar polepositions gemist', opent Straw. Daarmee heeft het team van Max Verstappen de afgelopen weken het ene na het andere record verbroken, en gezien de verschillen met de concurrentie is de kans groot dat we meer van hetzelfde mogen verwachten na de zomerstop.

Dominantie in 2023 doet prestaties uit 2022 verbleken

Volgens Hughes is er sprake van een compleet plaatje bij Red Bull. 'Het team, de auto, en de coureur vormen een combinatie die je maar heel zelden ziet in de geschiedenis van de sport. We zagen het al in het Schumacher-tijdperk met Ferrari, en ook wel een beetje met Lewis Hamilton bij Mercedes, al was daar wel sprake van wat meer competitie', zegt Hughes over de Brit, die nooit meer dan elf overwinningen per seizoen won, een cijfer waar Verstappen dit jaar waarschijnlijk opnieuw ver bovenuit zal steken. 'Dit is een van die gevallen met pure dominantie, zoals we bij McLaren in 1988 zagen. Voor het weekend is het alleen de vraag hoe groot de voorsprong ditmaal gaat zijn en hoe dichtbij de rest kan komen.'

In 2022 won Red Bull ook al zeventien races, maar dit jaar is het team alleen maar sterker geworden. 'Alles werkt op piekniveau. Het is een blij team, en ze hebben een gezonde interne spanning in het team, die wordt neergezet door de relatie tussen Max (Verstappen, red.) en het team. Op elke mogelijke manier presteren ze zo enorm goed', oordeelt Hughes. 'Ze zijn voor een andere filosofie gegaan met deze aerodynamische reglementen, als het op de vering aankomt en het stabiele platform. Ze hebben voortgeborduurd op de auto van vorig jaar en een nog beter doordachte versie van die auto gebouwd, met nog betere platformcontrole, met anti-dive en anti-squat. Het is nu nog extremer, en werkt geweldig als pakket. Dan hebben ze ook nog Max Verstappen die de auto bestuurt! Als je eens een keer een lastige dag hebt, of je banden niet op temperatuur krijgt, dan helpt Verstappen je wel uit de problemen. Een briljant pakket!'

Red Bull lijkt haast geen zwakte te kennen

Bij Red Bull is het een optelsom van pluspunten. 'Als je naar Spa kijkt, was er geen haast om naar de voorkant van de grid te komen', zo wordt de volwassen aanpak van Verstappen geprezen door Anderson. 'Je ziet ook dat de auto goed is in verkeer, en dat ze een voorganger goed kunnen volgen in bijvoorbeeld Eau Rouge. De auto is snel als het droog is, als het nat is, in de race, in de kwalificatie, en op elk type banden. Daarnaast zijn ze ook geweldig als het aankomt op DRS-efficiëntie. Ik geef normaal nooit een maximale score, maar dat zij verdienen ze absoluut wel. Alle stappen die ze zetten, zijn logische ontwikkelingen bij hun filosofie. De echte magie zit onder de auto', zo wijst Anderson naar de vloer. 'Daar zijn ze echt een stap verder dan de rest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws