Alex Brundle zag dat Ferrari Lewis Hamilton heel goed vooraan had kunnen gebruiken tijdens de Grand Prix van Monaco. McLaren kon heel strategisch spelen en Charles Leclerc dwingen pitstops te maken, omdat Hamilton verder naar achter reed. Brundle is wel positief over Hamilton in Monaco. Hij leek zich meer thuis te voelen, al was zijn racetempo nog niet geweldig.
Hamilton kwalificeert zich eigenlijk het hele jaar al achter teamgenoot Charles Leclerc en dat was ook het geval in Monaco. Echter, de resultaten vielen zeker niet tegen. De zevenvoudig wereldkampioen kwalificeerde zich als vierde, maar moest door een gridstraf helaas vanaf de zevende plaats starten. Jammer voor Ferrari, want ze hadden de Brit strategisch goed kunnen gebruiken. Toch is het resultaat van Hamilton zeker niet verkeerd, aldus Alex Brundle bij de F1 Nation Podcast.
Hamilton kon meedoen
Presentator Tom Clarkson vertelt dat dit Hamiltons beste kwalificatieresultaat tot nu toe is geweest en dat hij de auto onder de knie begint te krijgen. Autocoureur Brundle is het hier mee eens. 'Hij kon dit weekend iets meer meedoen in de strijd', legt hij uit. Hamilton heeft zich net als de Ferrari verbeterd. Brundle voegt daaraan toe dat het verschil tussen Leclerc en Hamilton nooit extreem groot is geweest. 'Het is niet zo dat Leclerc er ooit vandoor is gegaan, het verschil is niet zo groot als bijvoorbeeld het verschil tussen Max Verstappen en Yuki Tsunoda.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch had Brundle Hamilton graag verder vooraan zien starten. 'Ze hadden Lewis echt goed kunnen gebruiken zonder die straf', aldus Brundle. 'Als je zag hoe de race zich ontwikkelde. McLaren kon Leclerc dwingen te stoppen als ze dat nodig hadden en vervolgens konden ze reageren met Norris.' McLaren haalde Piastri vaak als eerste naar binnen, waardoor Leclerc ook wel naar binnen moest om te verdedigen tegen de undercut.
Hamilton kreeg een gridstraf omdat hij tijdens de kwalificatie Verstappen in de weg had gezeten. Het was niet zijn schuld, want hij was slecht geïnformeerd door zijn team, maar de straf kreeg hij wel. 'Als Hamilton mee had gedaan aan de strijd en was gestart waar hij zonder die straf zou zijn gestart, dan had je een twee tegen twee situatie gehad', zegt Brundle. Het had een mooie race kunnen opleveren.
Goed, maar niet geweldig
Hoewel de Brit dus verder naar achteren moest starten, liet hij in de race wel een goede snelheid zien, aldus Brundle. 'Het racetempo van Lewis was oké. Ik denk dat hij in bepaalde fasen van de race een beetje vastzat in het verkeer', legt Brundle uit. Toch blijft hij wel realistisch over het tempo van Hamilton. 'Het was nog steeds niet geweldig. Hij was niet in een positie om nog harder te gaan en iemand echt op de hielen te zitten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Clarkson geeft aan dat Hamilton met name moeite heeft gehad in de kwalificaties. Hoewel Leclerc in Monaco op een ander niveau leek te zitten, wist Hamilton hem toch nog bij te blijven. 'Ik denk dat hij echt een stap vooruit heeft gezet in de kwalificatie', aldus Clarkson. Brundle lijkt niet helemaal overtuigd. 'We hebben aan het begin van het jaar naar de gegevens gekeken en het verschil zat hem in de snellere bochten', legt Brundle uit. Monaco heeft veel langzame bochten, waar Hamilton minder tijd verliest op Leclerc en het verschil dus minder groot lijkt.
'We zouden nu opnieuw naar de gegevens moeten kijken om te zien hoe dat zich tussen Hamilton en Leclerc heeft ontwikkeld', aldus Brundle. 'Maar het is interessant om te zien dat Lewis zich hier meer thuis voelde.' Hopelijk voelt de Brit zich in Spanje ook thuis en zit hij weer vlak achter Leclerc. Echter, het Circuit de Barcelona-Catalunya heeft wel weer veel snelle bochten, dus dat is waarschijnlijk in het nadeel van de zevenvoudig wereldkampioen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties