Martin Brundle kan zich de teleurstelling van Max Verstappen goed voorstellen. De coureur van Red Bull Racing baalde ervan dat de race vanwege de regenval werd uitgesteld en hij was van mening dat er gewoon geracet had kunnen worden. Brundle lijkt de opvatting van Verstappen te delen en hij roept op om de handelswijze van de FIA eens grondig onder de loep te nemen.
De weersvoorspellingen voorafgaand aan het Grand Prix-weekend van België beloofden al weinig goeds en op zondag zouden de weergoden daadwerkelijk een voorname rol spelen. Vanwege de zware regenval besloot de FIA dat de race moest worden uitgesteld omdat de baanomstandigheden niet veilig genoeg zouden zijn. Daar was onder meer Verstappen het niet mee eens. De 27-jarige Nederlander was ervan overtuigd dat er 'gewoon' geracet kon worden en dat de coureurs ook de zwaarste bui wel overleefd zouden hebben.
De beslissing om de race uit te stellen zou grote gevolgen hebben voor Verstappen. De viervoudig wereldkampioen had immers voor een regenafstelling gekozen, maar toen de race zo'n anderhalf uur later dan gepland uiteindelijk van start ging, was het circuit al bijna droog genoeg voor slicks. Omdat Verstappen in de nog vochtige openingsfase niet toe kon slaan bij Charles Leclerc was hij in het restant van de race veroordeeld tot enkel het volgen van de Monegask.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Roep om grondig onderzoek
Het zou een frustrerende middag zijn voor Verstappen, die op zijn favoriete circuit genoegen moest nemen met de vierde plek. Na afloop overheerste de teleurstelling bij de Limburger, maar hij was niet de enige. Ook Brundle trekt de beslissing van de wedstrijdleiding in twijfel. 'Net als veel coureurs, commentatoren en vooral fans, was Max erg ongelukkig met de keuze van de wedstrijdleiding om de race uit te stellen en net zo lang te wachten tot het moment dat de baan duidelijk aan het opdrogen was', schrijft de oud-coureur in zijn column voor Sky Sports.
'Degenen die voor een natte vleugelafstelling hadden gekozen, vanwege de voorspelde regen, voelden zich benadeeld', vervolgt Brundle, die dat gevoel heel goed kan begrijpen. De voormalig Formule 1-coureur ziet bovendien een vaak terugkerend fenomeen. 'Zo'n beetje iedereen op deze planeet die F1 kijkt, vraagt zich redelijkerwijs af waarom we nog regenbanden hebben', doelt Brundle op de banden met de blauwe wangen. 'De extreme voorzichtigheid met betrekking tot het zicht betekent dat deze banden bijna nooit gebruikt worden.'
Er bekruipt Brundle dan ook een naar gevoel. 'Zullen we überhaupt ooit nog wel klassieke regenrace gaan zien?', vraagt de commentator zich af. Hij wil dan ook dat er eens goed gekeken wordt naar de gang van zaken bij de FIA. 'We moeten dit tot op de bodem uitzoeken en begrijpen of er recente FIA-mandaten zijn over dit onderwerp of dat de wedstrijdleiding gewoon uit eigen beweging te voorzichtig is', zegt Brundle, die vindt dat het gevaar ook bij de sport hoort. 'Er kleven risico's aan het vak van een coureur en die kunnen we niet zomaar weglaten door alleen maar op een droge baan te racen. Het is aan de coureur om de risico's in alle redelijke omstandigheden te beheersen', aldus Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties