De Grand Prix van België had een spectaculaire race kunnen zijn, om nooit meer te vergeten. In plaats daarvan kregen de fans een niet al te interessante optocht te zien, waarin de coureurs slechts zeven ronden op een natte baan reden. Robert Doornbos reageert teleurgesteld, en wijst op het contrast met keuzes uit het recente en minder recente verleden. Daarnaast geeft hij het contrast tussen de McLaren-coureurs weer.
De Grand Prix van België is een van de hoogtepunten van het seizoen. Samen met circuits als Suzuka en Silverstone staat Spa-Francorchamps hoog op het lijstje van veel coureurs. Max Verstappen en Oscar Piastri hebben beiden al vaker aangegeven dat dit hun favoriete circuit is. 'Spa is in principe een race waar je enorm naar uitkijkt. Mijn Formule 1-passie is daar ooit ontstaan in 1998. Dat was de gekste natte race in Spa ooit', weet Doornbos nog. De Rotterdammer was destijds een veelbelovende tennisspeler, maar sprak regerend wereldkampioen Jacques Villeneuve in Spa en werd helemaal betoverd door de Formule 1-wereld. Zeven jaar later debuteerde Doornbos zelf in de sport.
Herhaling van Brazilië niet geboden
De conservatieve aanpak van afgelopen weekend stond echter in schril contrast met de chaos uit 1998. 'Ik denk ook dat Max daarnaar refereerde', vervolgt de analist van Ziggo Sport bij De Stamtafel. 'Die chaos in zo'n openingsronde, dat is waar je het verschil kunt maken als coureur.' Verstappen won afgelopen jaar in Brazilië nog zeven posities in de openingsronde, waar men in veel nattere omstandigheden wel voor het racen koos, en zelfs voor een staande start.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als je niet vol gas kunt rijden op het rechte stuk, dan wordt je auto een boot en heeft het niks meer met racen te maken. Dan is het meer geluk dan talent, wat het verschil maakt. Dat wil je niet met 300 kilometer per uur, zeker niet met die ongelukken die in Spa hebben plaatsgevonden', zo verwijst hij naar Anthoine Hubert en Dilano van 't Hoff.
Doornbos benadrukt echter dat het op zondag totaal niet het geval was dat coureurs last hadden van aquaplaning, ook niet bij de afgebroken formatieronde om 15:00 uur. 'Ik heb een beetje op de boordradio's meegeluisterd, en volgens mij kon iedereen op het rechte stuk vol gas rijden. Max had dus wel een punt door te zeggen: laten we meer ronden rijden en nu doorpakken. Die spray, die je ziet, is ook water dat zich verplaatst. Pirelli neemt dan wel de regenbanden mee, maar die gebruiken ze niet. Ze zijn bezig met het klimaat. Nou, laat die regenbanden dan thuis! Of nog beter, maak ze gewoon niet.'
Keuzes FIA in het nadeel van Verstappen
Olav Mol haakt op de woorden van zijn collega in. 'Feitelijk hebben ze nu aan het begin van de race in zes ronden de baan droog gereden. Dat had je dus ook achter de Safety Car kunnen doen, en dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben ons een parel van een wedstrijd ontnomen', oordeelt de commentator, die ook denkt dat het om 15:00 uur droog genoeg was om met de race te beginnen.
Doornbos stipt ook aan dat de keuzes van de FIA nu twee weekenden op rij in het nadeel van Verstappen uitpakten. 'Max had een droogweerafstelling in Silverstone, en dat werd een regenrace. Daar had hij pech. Als je naar afgelopen weekend kijkt, koos Max wel voor een bepaalde afstelling, die in die omstandigheden niet werkte. Hij had natuurlijk liever wel kunnen racen en met zijn talent het verschil kunnen maken.'
Het is dan ook opvallend dat men in Brazilië, Australië, en Engeland wel voor het racen koos, maar in België niet. In Engeland is de afstand tot het eerste serieuze rempunt ook groot, waardoor je al meteen last van spray krijgt. In Spa is de afstand tot de eerste bocht juist klein, waardoor je geen last hebt van spray bij een staande start. Zelfs op een bijna droge baan koos de FIA echter niet voor een staande start.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri versus Norris
Uiteindelijk ging de race van start, waarbij Oscar Piastri meteen het heft in handen nam voor Lando Norris. 'Ik vind het ook heel knap hoe Oscar omgaat met tegenslagen. Dat vind ik heel knap', merkt de analist op. 'Ik had toevallig Mark Webber nog een appje daarover gestuurd. Silverstone was natuurlijk een heel negatief moment. Hij was dominant en verloor door de FIA de overwinning door die tijdstraf.'
'Daar gaat Piastri heel sterk mee om, vind ik. Hij kwam op donderdag op het circuit en zei meteen dat hij heel positief in de wedstrijd zat. Lando wilde niks van momentum weten en zag het weer als een nieuw weekend. Je ziet een verschil in mentaliteit. Lando pakt het echt per weekend aan en pakt cadeautjes mee', aldus Doornbos, die in Piastri eerder een echte killer ziet.
Twee verliezers
'Ik kreeg die vraag na het weekend, en ik zei meteen: de fans, dankzij de FIA', zegt Doornbos over de verliezers van het weekend. 'Of je nu op het circuit zit, of in de studio, of dat je op vakantie bent, dit was gewoon een regenrace op Spa, het Mekka van de Formule 1. Dat wil je zien. Je kunt het verschil maken in die zeven kilometer door de Ardennen. Je wilt dat iedereen veilig naar huis gaat, maar hier had je gewoon eerder kunnen beginnen, dat is gewoon een feit. Een andere verliezer was Aston Martin. Negen teams scoren punten, en eentje niet. Au!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties