McLaren trekt al twee jaar lang de aandacht met inmenging vanaf de pitmuur. Dit boek kreeg een nieuw hoofdstuk in Italië, toen Lando Norris de tweede plek weer terugkreeg nadat hij een langzame bandenwissel had. Robert Doornbos voorspelt dat dit uit de hand gaat lopen, en schetste enkele mogelijke scenario's die de bom kunnen laten barsten.
Max Verstappen was al aan de horizon verdwenen, toen McLaren de verdeling van de overige plekken op het podium nog moest bepalen. Norris reed al de hele race voor Oscar Piastri, maar waar de Australiër met 1,91 seconden de snelste pitstop van het seizoen kreeg, stond Norris bijna zes seconden stil. Zo viel de Brit terug naar de derde plek en leek Piastri weer verder uit te lopen, ware het niet dat McLaren Piastri een teamorder gaf.
Ongeloof
'Ik kon mijn ogen en mijn oren niet geloven', geeft Doornbos aan bij De Stamtafel van Ziggo Sport. 'Dit is een Formule 1-wereldkampioenschap. McLaren heeft het constructeurskampioenschap voor het tweede jaar op rij in de tas. Dat is heel belangrijk, want die 1.800 werknemers in Woking krijgen allemaal een bonus als wereldkampioen. Daar gaat het eigenlijk om. Dat is de ruggengraat van de Formule 1.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos geeft daarmee aan dat McLaren eigenlijk zonder al te veel druk kan toekijken bij de strijd voor het rijderskampioenschap, maar toch bemoeit het team zich constant met alles wat op de baan gebeurt. 'Superleuk dat je twee rijders hebt, die strijden voor de titel in het coureurskampioenschap, maar Zak Brown moet gewoon zeggen: moge de beste winnen. Als de ene coureur pech heeft en de ander het geluk van een kampioen heeft, dan hoort dat erbij. De pech lijkt bij Lando te liggen, want zijn auto viel stil in Zandvoort, terwijl die auto's tegenwoordig haast tanks zijn. Dan heb je echt pech', beseft de Rotterdammer.
Wanneer loopt het uit de hand?
'Dat wil niet zeggen dat Oscar die auto ook een keer moet parkeren, zoals Olav (Mol, red.) zegt', zo haakt de analist in op de woorden van zijn collega. Doornbos beseft wel dat het moment in Monza een precedent schept voor volgende situaties, waarbij de keuzes steeds lastiger kunnen worden. 'Wat gebeurt nu in Abu Dhabi als Piastri daar een langzame pitstop heeft? Hij valt dan terug tot de tweede plek. Gaan ze dan ook zeggen: Lando, even wisselen, want Oscar verdient de wereldtitel? Het kan niet. Je brengt jezelf in een onmogelijke positie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos verzoekt McLaren om de coureurs vrij te laten om het onderling uit te vechten. 'Waar is de charme van het Formule 1-wereldkampioenschap? Dit is de Formule 1. Dat kun je niet vanaf de pitmuur sturen', oordeelt de voormalige Formule 1-coureur. 'Wat gebeurt er nu als er in Bakoe een auto van de concurrent ertussen zit? Hoe gaat het team daarmee om?' vraagt Doornbos zich af, die daarmee wil aangeven dat pech nu eenmaal bij de sport hoort.
Vroeg of laat zal de frictie hierdoor toenemen, voorspelt Doornbos. 'Op een gegeven moment slaat die goede sfeer om, en dan barst de bom. Dat is wat naar mijn mening gaat gebeuren. In de komende acht races wordt de spanning steeds verder opgebouwd. Wanneer krijgt Piastri dit terug? Als hij niks terugkrijgt, is het hek van de dam', verwacht Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties