Hij doet het niet na elke Grand Prix, maar de ervaren journalist Joe Saward deelt nu wel opnieuw een aanzienlijk deel van zijn informatie. De 64-jarige Brit vindt het opmerkelijk dat de populariteit van Max Verstappen niet volstaat om Zandvoort op de Formule 1-kalender te houden. Verstappen blijft zelf nog wel even bij Red Bull Racing, maar voor zijn teamgenoot Yuki Tsunoda ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit. Ondertussen denkt ook Christian Horner aan zijn eigen toekomst.
Joe Saward schreef de meest recente editie van zijn Green Notebook vanuit het Franse Loon-Plage, onderweg van Zandvoort naar Monza. Hij herinnert zich hoe FIA-presidentskandidaat Tim Mayer aankwam op Schiphol. 'Mayer sprak over hoe Zandvoort een bijzonder duurzame race is, waar iedereen met de trein of fiets naartoe komt. Dat klopt, maar in de Formule 1 betekent 'duurzaam' vooral dat je over veel geld moet beschikken. Zandvoort zal na volgend jaar van de kalender verdwijnen, omdat het geen gezonde financiële balans kan behouden, hoewel de cultus rond Verstappen nog altijd even groot is als tevoren.'
Moeilijk voor Honda om Tsunoda ergens te stallen
Verstappen heeft dus besloten om minstens nog een jaar bij Red Bull te blijven, en het ziet ernaar uit dat hij een nieuwe teamgenoot krijgt. 'Red Bull lijkt van plan om Isack Hadjar te promoveren naar het stoeltje naast Max Verstappen, terwijl Arvid Lindblad de teamgenoot van Liam Lawson wordt. Dat betekent dat Yuki Tsunoda buitenspel staat, tenzij Honda hem ergens anders kan onderbrengen. Dat wordt lastig, want in 2026 zijn er slechts twee coureurs met een Honda-motor: Fernando Alonso en Lance Stroll.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch zou Tsunoda op basis van zijn eerdere prestaties bij Racing Bulls een plaats op de grid verdienen. 'Je zou kunnen stellen dat Tsunoda beter is dan Stroll. Als je vader eigenaar van het team is, is de kans klein dat een motorleverancier daar veel invloed op heeft. Ik kan me niet voorstellen dat Honda zoveel geld zou bieden dat de familie Stroll zich zou terugtrekken. Honda zou Tsunoda kunnen betalen om elders te racen, maar de enige realistische optie is Alpine, dat volgend jaar met Mercedes-motoren rijdt. Bij de meeste teams liggen de rijderscontracten vast. Erger nog: de kans is klein dat Honda in 2027 nog ergens anders terechtkan. Als de motor competitief blijkt te zijn, zou dat alsnog kunnen veranderen.'
Veel geruchten over Horner
Op dit moment ziet het er dus weinig hoopgevend uit voor Tsunoda. Wie al zeker geen deel meer uitmaakt van de Red Bull-renstal, is Christian Horner. Hij wil waarschijnlijk ook graag een nieuwe uitdaging vinden. 'Er deden deze zomer veel geruchten de ronde over de toekomst van Christian Horner, maar alles hangt af van de regeling die hij treft met Red Bull over het resterende salaris dat het team hem nog verschuldigd is. Opvallend is dat Horner op 12 augustus officieel afstand deed van zijn functie. Dat zou erop kunnen wijzen dat er een akkoord is bereikt, waardoor hij zijn toekomstplannen kan maken.'
Eerder werd Horner al gelinkt aan Aston Martin, maar de laatste weken is vooral Alpine als mogelijke bestemming genoemd. Toch schuift Saward opnieuw Aston Martin naar voren als een reële mogelijkheid. 'Het is duidelijk dat Horner graag een aandeel in een team zou hebben. Dat vergt een aanzienlijke investering. Horner beschikt echter over veel connecties. Het team met de meeste aandeelhouders is Aston Martin. In Zandvoort deden verhalen de ronde dat hij daar het team zou kunnen leiden en op termijn overnemen. De Strolls blijven tenslotte ook niet eeuwig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties