Ted Kravitz werpt een blik op de situatie bij Red Bull Racing, en die oogt allesbehalve risicoloos. De Grote Prijs van Oostenrijk heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt. Als Red Bull om welke reden dan ook niet op Max Verstappen kan rekenen, dreigt het team volledig achteraan in het veld te belanden. Verstappen zelf stelt dat hij geen kanshebber meer is voor de wereldtitel, en Kravitz geeft hem daarin gelijk.
In Ted’s Notebook bespreekt Kravitz de harde realiteit waarmee Red Bull in Oostenrijk werd geconfronteerd. 'Ik zal je vertellen wat er gebeurt als Max Verstappen bij de start uit de race wordt gekegeld door Kimi Antonelli. Het lijkt alsof ze niemand in de andere auto hebben. De tweede Red Bull is zo goed als onbestuurbaar. Je zou verwachten dat die auto vergelijkbaar is met de auto van Max, maar niemand kan ermee rijden.'
Excuses aan de orde
Volgens Kravitz ligt het probleem niet bij de rijders. 'Het is niet de schuld van Yuki Tsunoda, Liam Lawson, Sergio Pérez of Daniel Ricciardo. Dat kunnen we nu concluderen. We moeten ons verontschuldigen bij de coureurs die in deze auto hebben gereden. Misschien was het voor jullie allang duidelijk dat het nooit aan de rijders heeft gelegen. Door de afstelling van de auto is er maar één iemand die ermee overweg kan. Dat is oké, want die persoon is Max Verstappen, en hij is zó goed dat hij een gooi doet naar een vijfde opeenvolgende wereldtitel. Als Max niet meer in de auto zit, als hij uitvalt of als hij het team verlaat, wat houd je dan nog over?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat is precies de vraag die Red Bull zich moet stellen. 'Dan heb je alleen nog een auto waar niemand punten mee kan scoren. Over een mogelijk vertrek van Max is al vaak gespeculeerd.' Het is het scenario waar het hele team voor vreest. Momenteel is Yuki Tsunoda zijn teamgenoot, en Kravitz nam ook even de tijd om de race van de Japanner te bespreken. 'Yuki eindigde als laatste en kreeg tien seconden straf voor het aanrijden van Franco Colapinto. Dat is waarschijnlijk waarom Yuki als laatste is geëindigd.'
Red Bull moet iets bedenken
Daarna ging Kravitz verder met zijn analyse van de bredere situatie bij Red Bull. 'Het ligt niet aan de rijders. Als Max geen problemen had gehad in de kwalificatie, had hij misschien wel aansluiting gevonden bij de McLarens, al denkt hij daar zelf anders over.' De Sky Sports-reporter stelt zich intussen de vraag wat Red Bull kan doen om de situatie te verbeteren. 'Je moet je eigen auto bouwen; je kunt niet zomaar een auto van Racing Bulls overnemen. Kunnen ze aanwijzingen gebruiken om een soort spookauto te bouwen die lijkt op die van Racing Bulls?'
Als je naar de uitslag van de Grote Prijs van Oostenrijk kijkt, zie je dat Racing Bulls wél competitief was. 'Liam Lawson, die door Red Bull Racing werd afgedankt, eindigde als zesde in deze race. Als Isack Hadjar niet in het verkeer was blijven steken, zou ook hij in de punten zijn geëindigd.' Red Bull bevindt zich dus in een uiterst risicovolle situatie. 'Als Max het team verlaat, dan eindigen ze laatste.'
Verstappen is vragen over WK-kansen beu
Verstappen is inmiddels moe van de vragen over zijn kansen op de wereldtitel. Hij heeft al vaker aangegeven dat hij niet meedoet om het kampioenschap. 'We kunnen nu concluderen dat dit klopt', beaamt Kravitz. Het heeft dus even geduurd, maar Verstappen krijgt nu wel gelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties