Mechanische grip blijft probleempunt bij Red Bull: 'Denk niet dat het makkelijk gaat worden' Opinie
Opinie

Mechanische grip blijft probleempunt bij Red Bull: 'Denk niet dat het makkelijk gaat worden'

Mechanische grip blijft probleempunt bij Red Bull: 'Denk niet dat het makkelijk gaat worden'

Red Bull Racing begon voortvarend aan het 2024-seizoen met veel overwinningen in de openingsmaanden, maar uiteindelijk bleek de RB20 een probleemkindje te zijn. Het Oostenrijkse team hoopte de problemen bij de RB21 aan te kunnen pakken, maar het heeft er steeds meer de schijn van dat de waslijst aan problemen te groot was om helemaal op te lossen. Christijan Albers wijst dé sleutelfiguur voor 2025 aan.

Albers beseft dat alle bevindingen uit de testdagen met een korreltje zout genomen moeten worden. 'Het is heel moeilijk om er iets van te zeggen, want daarom zijn het ook testdagen. Het is ook een beetje verstoppertje spelen. Hoeveel brandstof heb je aan boord, en hoeveel motorvermogen gebruik je?' somt de oud-coureur. Toch is iedereen het haast unaniem eens over de favoriet. 'Als je echt gaat analyseren, zie je wel dat bepaalde long runs van McLaren ontzettend snel waren', vertelt Albers bij de presentatiedag van Viaplay tegenover onder meer F1Maximaal.nl.

Mechanische grip

Red Bull hoopte met de RB21 veel problemen aan te kunnen pakken. De correlatie met de windtunnel was niet goed, de RB20 hield niet van hobbels of kerbstones, en bouwde een allergie voor langzame bochten op. Het werkvenster van de auto was dusdanig minuscuul, dat Red Bull van het ene op het andere moment helemaal kon wegvallen, of juist weer helemaal terug kon zijn. Dat eerste overkwam Verstappen in Bakoe, terwijl hij in Qatar de Grand Prix won na een achtste plek in de sprintrace.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen mooi qatar rb20
In Qatar sloegen de verhoudingen volledig om.

Enkele van die problemen zijn grotendeels opgelost. Zo sprak het team al over de veel grotere mogelijkheden qua afstelling. Toch heeft ook de RB21 het lastig met hobbels en kerbstones, volgens Verstappen, die ook nog klaagde over onderstuur. Albers wijst het pijnpunt aan. 'Je ziet bijvoorbeeld dat Max en Liam (Lawson, red.) nog redelijk wat problemen hadden qua mechanische grip, waar ze vorig jaar ook last van hadden', vertelt Albers. Dit probleem is vooral te merken in de langzame bochten. 'In bocht twee was de auto nerveus, dus ik denk niet dat het heel makkelijk gaat worden.'

Hoewel Verstappen in 2024 bewees dat hij het verschil kan maken, is zijn overmacht ook niet oneindig. 'De mooiste strijd vindt plaats binnen die teams', vindt Albers. 'Je hebt Rob Marshall, die van Red Bull naar McLaren vertrokken is, en Adrian Newey, die van Red Bull naar Aston Martin is gegaan. De vraag is of Pierre Waché het voor Red Bull gaat doen. Ik denk dat dat de belangrijkste vraag is voor dit seizoen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen pierre wache red bull racing gp sao paulo zondag 2024 5
Pierre Waché op het podium in Brazilië met Verstappen.

Albers vreest echter het ergste voor Red Bull. 'De sleutelfiguren, die bij Red Bull zijn weggekaapt, gaan meer progressie boeken', voorspelt Albers. 'Dan heb ik het over McLaren, dus ik denk wel dat ze een voorsprong op Red Bull hebben, maar ik ben benieuwd hoe Red Bull zich door het seizoen heen gaat ontwikkelen. Ik denk dat het best een zware dobber gaat zijn. We hebben het over Red Bull en McLaren, maar Ferrari is het team dat het meeste risico heeft genomen.'

Norris versus Verstappen

De analist is echter uitgesproken over wie de beste coureur is. 'Als coureur zet ik in op Max, want we hebben gezien hoeveel fouten McLaren vorig jaar gemaakt heeft.' Albers wijst dan op de strategie, maar ook op fouten van zowel Lando Norris als Oscar Piastri. Voor Verstappen is het dan ook vooral zaak dat de achterstand op McLaren klein genoeg blijft om de jongelingen van het Britse team onder druk te kunnen zetten.

Giedo van der Garde sluit zich daarbij aan. 'Het is wel mooi dat die strijd dit jaar verdergaat. Als Norris de auto ervoor heeft, zal hij voor de titel kunnen strijden, maar als het echt een gevecht wordt, weet je dat Max de betere is in het gevecht. Daarin zal Norris zich moeten ontwikkelen en sterker in moeten worden, want afgelopen jaar zag je bijvoorbeeld in Brazilië dat Max echt de betere is, als het erop aankomt', weet Van der Garde. 'Ik denk wel dat als Norris de auto heeft, en het team voor hem als eerste rijder kiest, dat hij wel voor de titel kan strijden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws