george-russell-mercedes-mexico-zondag-2025 Opinie
Opinie

Oud-coureur blij dat Verstappen geen straf kreeg na klaagzang: 'Typisch gevalletje Russell'

george-russell-mercedes-mexico-zondag-2025

George Russell ging tijdens de Grand Prix van Mexico behoorlijk tekeer op de boordradio. Ralf Schumacher legde eerder al uit dat hij dat niet vond kunnen. De Duitser loofde Kimi Antonelli, die direct vroeg of hij de plek terug kon krijgen nadat het Russell niet lukte om Oliver Bearman te pakken. Schumacher is van mening dat Russell te veel aan het zeuren was.

De Britse coureur zag in de eerste bocht en later in de race allemaal rijders rechtdoor gaan en de bochten afsnijden, en slechts één rijder kreeg daarvoor een straf. Russell vond het niet eerlijk en pleitte dat Max Verstappen ook een straf had moeten krijgen. Daarbij vergat hij wel te vermelden dat Verstappen hem al vóór bocht 1 had ingehaald, en op de juiste plek in de rangorde weer terugkwam op de baan.

In gevecht met Hamilton was de bocht duidelijk van Verstappen, waarna de recordkampioen de bocht afsneed en daarmee een voordeel behaalde. 'Ik vond Hamilton sterk, alleen jammer van de fouten die hij tijdens het gevecht maakte. Dat was een beetje onstuimig', zegt Schumacher in de Backstage Boxengasse-podcast. 'Daar moet je ook eens naar kijken: is het wel zo verstandig om de coureur te dwingen op dat stukje asfalt te blijven?'

Schumacher blikt terug op het moment waarop Hamilton de baan weer opkwam. 'Hij heeft dat zeker niet expres gedaan, dat hij met geweld terugkwam. Misschien moet je dat stuk tot aan de bandenmuur gewoon asfalteren, dus dat kleine groene randje ook nog weghalen. Die strook is sowieso zo smal en loopt niet terug richting de baan.' De Duitser vond de straf voor Hamilton te streng.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis-hamilton-ferrari-max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025
In gevecht met Verstappen ging Hamilton later te wijd.

Papaja-regels 

Hij is tevens van mening dat de stewards de juiste keuze hebben gemaakt door Verstappen niet te bestraffen. Hij werd op de kerb geduwd en kon geen kant op, waarna hij eieren voor zijn geld koos en door het gras ging. 'Hij heeft het netjes opgelost en die andere twee voorbijgelaten', zegt Schumacher. 'Dat was allemaal in orde. Dan was er weer het typische gevalletje George Russell die dacht: wie het hardst klaagt, krijgt het wel voor elkaar. Dat werkte deze keer niet.'

Schumacher voegt eraan toe dat het goed is dat Russell zijn zin niet kreeg: 'Daar ben ik ook wel blij om.' Ditmaal stond Mercedes in de schijnwerpers vanwege teamorders, en niet McLaren. De broer van de F1-legende hoopt dat dat ook zo blijft, want er is geen reden meer om de papaja-regels in leven te houden. 'Een pitstop zou nu ook geen onderwerp meer moeten zijn, want degene die vooraan ligt krijgt de prioriteit. Dat betekent dat er geen undercut meer kan plaatsvinden.'

Ook als een ander team dat wel doet en een andere rijder sneller is, is dat volgens Schumacher geen groot probleem, tenzij die rijder een 28-jarige coureur uit Nederland is. 'Ze moeten die twee gewoon laten racen. Het team heeft alles wat het nodig heeft. Teamorders zijn alleen nodig als Max Verstappen nog dichterbij komt', denkt de Duitser. Hij verwacht echter dat Verstappen in Brazilië wel goede kansen zal hebben om wat punten van McLaren af te snoepen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea-stella-oscar-piastri-lando-norris-mclaren-mexico-zondag-2025
Norris en Piastri moeten het onderling uitvechten.

Rampscenario

'Ik zou de papaja-regels terug in het kastje stoppen waar ze vandaan komen en ze volgend jaar weer tevoorschijn halen', zegt Schumacher, die dus niet vindt dat de papaja-regels compleet afgeschaft moeten worden, ondanks de kritiek. 'Ik zou ze gewoon even laten rusten en de twee hun werk laten doen. Want dat willen we ook zien. Ik denk dat ze dat de Formule 1 ook een beetje verschuldigd zijn, want zo zou het (vechtende titelrivalen, red.) moeten zijn natuurlijk.'

Schumacher verwacht dat Lando Norris en Oscar Piastri verstandig genoeg zijn om ervoor te zorgen dat ze niet uitvallen. Soms is het beter om tweede te eindigen dan om een DNF te riskeren. 'Het zegt alsnog niet alles. Stel je voor dat ze elkaar raken en dat de ander gewoon door kan rijden', zegt hij, waarmee hij het incident in Canada lijkt te bedoelen. 'Dat is al eerder gebeurd in de geschiedenis van kampioenschappen. Ik denk dat de coureurs precies weten wat ze moeten doen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws