Extra spanning voor de fans of een nachtmerrie voor de teams? In de Formule 1-paddock gonst het gerucht dat de FIA samen met Liberty Media een verplichte tweestopstrategie wil invoeren vanaf het seizoen 2026. Het doel: meer actie, minder ‘treintjesraces’ en grotere strategische variatie. Maar zoals altijd zitten er aan de voorzichtige plannen al de nodige kanttekeningen.
Eerder werd al bekend dat er bij de eerstvolgende vergadering van de F1-commissie een voorstel van de FIA en Liberty Media op tafel komt. De reden is helder: de laatste jaren is bijna iedere race de éénstopstrategie, afgezien van uitzonderlijke omstandigheden zoals een safetycar of wisselvallig weer, de winnende. Teams houden de pitstops liever tot een minimum omdat stoppen tijd kost, verkeer in de pitstraat risico’s geeft en het bandenmanagement eenvoudiger geworden is. De sport heeft daarmee meer voorspelbaarheid gewonnen en minder strategievariatie.
Lees ook
FIA en Liberty Media willen verplichte tweestopper instellen, agendapunt van komende vergadering
Ook Pirelli ziet voordelen
De bandenleverancier Pirelli bevestigde dat de sport op dit moment worstelt met de balans tussen slijtage, strategie en entertainmentwaarde. Pirelli stelt dat de huidige lage bandenslijtage leidt tot races waarin de éénstopper de norm is geworden. De teams pakken dat logisch op: zo min mogelijk stops, maximale controle. Maar Pirelli-topman Mario Isola wijst erop dat het publiek dit als saai ervaart en graag verandering ziet. ‘Ik denk dat een tweestopper beter is voor de show omdat je wat meer onvoorspelbaarheid hebt.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De mooiste races zijn die waarin de tweestopper aantrekkelijk is, maar waarin iemand die dapper is ook een andere strategie kan proberen. Vorig jaar hadden we een goed voorbeeld in Monza, waar Charles Leclerc won met een éénstopper, terwijl alle anderen twee stops maakten.'
Er worden verschillende varianten besproken. De eerste optie is simpel: twee verplichte pitstops per race. ‘We kunnen ook twee pitstops overwegen zonder de verplichting om verschillende compounds te gebruiken. Dan kun je verder doen wat je wilt', oppert Isola in gesprek met Motorsport.com. Een andere optie is twee stops én verplicht gebruik van drie verschillende bandencompounds, of zelfs een maximumafstand per bandenset.
Veel twijfels
Hoewel het plan klinkt als een logische stap, zijn er serieuze bezwaren. Pirelli wijst er op dat bij eerdere tests, zoals in Qatar in 2023, het effect niet altijd positief was. De extra stop leidde tot risico voor coureurs onder extreme omstandigheden. Ook komt de timing voor de 2026-regels in het geding. Het nieuwe reglement dat in 2026 moet ingaan belooft al meer inhaalactie en minder effect van vuile lucht. De vraag is dan dus of die nieuwe bandenregels dan nodig zijn ‘Volgend jaar is alles anders We moeten dus niet zomaar een move maken en ook niet op het spel zetten wat we nu hebben.’ vertelt Isola.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor de teams zou zo’n verplichting grote aanpassingen vereisen. Zo zullen strategieplanningen, bandenkeuze en verkeer in de pitlane nog nadrukkelijker deel uitmaken van een goed weekend. Voor de fans kan het echter nieuw leven blazen in de races. Meer stops betekent meer keuzes, mogelijk meer risico, en minder voorspelbare races.
Bij de eerstvolgende vergadering van de F1-commissie zal het voorstel officieel besproken worden. Zoals eerder gemeld door deze site ligt het plan op de agenda, en wordt er onder teams getest op simulatiebasis, maar een definitief besluit is nog niet gevallen. Het is dus nog afwachten of de verplichte tweestopstrategie daadwerkelijk vanaf 2026 wordt ingevoerd, of dat het iets voor de verre toekomst blijft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties