Ernest Knoors heeft in de nabeschouwing van Viaplay teruggeblikt op een rampzalig weekend voor Red Bull Racing. Max Verstappen en Yuki Tsunoda legden samen nog geen volledige Grand Prix-afstand af. Tsunoda werd op twee ronden achterstand laatste, terwijl Verstappen in de derde bocht zijn Waterloo vond. Knoors ziet buiten het pechweekend om ook dat Red Bull steeds verder wegzakt, en geeft het Oostenrijkse team een goedbedoelde waarschuwing.
Verstappen maakte op zaterdag een moeizame kwalificatie mee, maar was goed van zijn plek gekomen. De Nederlander loerde al op een kans om Lewis Hamilton en George Russell in te halen, toen hij opeens hard geraakt werd door Kimi Antonelli. 'Hij zat achter Liam Lawson en Gabriel Bortoleto', zegt Knoors over de Italiaan. 'Ik denk dat hij werd meegezogen. Als de auto's voor je dan vroeg remmen, schrik je en moet je wegsturen.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Tsunoda is geknakt
Christian Horner staat Viaplay vervolgens te woord, en spaart zijn tweede coureur niet na een dramatisch weekend. 'Ik vond hem ook heel duidelijk over Tsunoda', vindt Knoors dan ook. 'Hij zat er in de kwalificatie al niet bij, maar hij maakte ook twee fouten bij het inhalen. Hij heeft een auto, waar hij minimaal mee moet kunnen racen, maar hij rijdt twee keer tegen een tegenstander aan, bij Lance Stroll en Franco Colapinto. Hij kreeg ook nog tien seconden straf. Dat is gewoon niet goed. Het gaat dan niet om de snelheid, maar om hoe hij racet.' Tsunoda staat inmiddels op de zeventiende plek in het kampioenschap.
Tsunoda staat bij Viaplay bijna letterlijk met de handen in zijn haar. De Japanner legt uit dat hij ook geen antwoorden heeft. 'Ik had het idee dat hij de schuld bij Lance Stroll probeerde te leggen', aldus Knoors. Volgens de dubieuze richtlijnen voor coureurs had Tsunoda ook het recht op de Canadees van de baan te duwen. Tsunoda kreeg voor dat moment dan ook geen straf, maar ging later wel flink de fout in.
'Misschien probeerde hij dat ook bij Colapinto, maar dat vond ik zijn fout', aldus de analist, die een zorgwekkende conclusie trekt. 'Ik zie weer een rijder staan, die geknakt is. Weer een tweede Red Bull-rijder. Hij weet niet wat hij moet zeggen of wat de oplossingen zijn. Als je zag hoe hij in Suzuka instapte... Hij zei dat hij dicht bij Max zou gaan kwalificeren. We zijn nu zes of zeven races verder, en die jongen is geknakt', luidt de enige logische conclusie na het zien van het interview met Tsunoda.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niet alles op Verstappen richten
'Tsunoda moet vertrouwen terugkrijgen. Hij moet een afstelling krijgen, waar hij mee kan rijden', weet de voormalige engineer van Ferrari. 'Die afstelling ligt dan niet in de buurt bij die van Verstappen. Ze moeten terug naar de basis en een voorspelbare auto. Dan is hij maar zes tienden langzamer, dat is dan maar zo. Red Bull moet daarnaast de auto verbeteren', voegt de Nederlander toe. 'Ze moeten het werkvenster van de auto vergroten. Dat zal Max uiteindelijk ook helpen. We hebben Max niet zien racen, maar die auto is niet snel genoeg. Ze kunnen wel rijders wisselen, maar ik zie daar geen enkele waarde in.'
Knoors denkt dat Red Bull lange tijd geleden al de verkeerde weg is ingeslagen. 'Je moet als team oppassen dat je niet alles in de richting van Max ontwikkelt. Max is je beste wapen, maar stel dat hij weggaat, dan heb je een auto, waar je eigenlijk niks mee kunt.' Zonder Verstappen zou Red Bull moeten vechten met Alpine voor de voorlaatste plek in het kampioenschap.
Verstappen houdt zich nog goed staande, maar dat gaat ook steeds minder, vindt Knoors. 'Max heeft ook niemand naast zich. Als je daar een sterkere rijder hebt, voorkom je dat je alle ballen op Max inzet. Max draagt dat team, maar als engineers moet je ervoor waken dat je niet op een doodlopende weg terechtkomt. Het is een verleiding om alles voor Max te ontwikkelen, maar je moet wel zien wat daardoor gebeurt. Als die auto zo lastig te besturen is dat zelfs Verstappen er niet meer mee overweg kan...'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties