max-verstappen-red-bull-racing-gp-2025-zaterdag-6 Opinie
Opinie

Schmidt wijst voordeel aan voor Verstappen: 'Norris heeft juist alles te verliezen'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-2025-zaterdag-6

De stemming bij Red Bull Racing is niet zo best na de kwalificatie in Mexico. Max Verstappen uitte zijn ongenoegen over de auto na een lastige sessie. Mexico is mogelijk een buitenbeetje in de run naar het einde van de titelstrijd, maar Verstappen was duidelijk dat ze alles perfect moeten doen tot de laatste ronde van het jaar om de titel te pakken. Dit helpt dan niet.

Verstappen was na de zomerstop aardig in zijn nopjes en erkende sinds Austin zelfs dat hij in de titelstrijd zat, terwijl hij dat onderwerp de hele tijd wilde vermijden. Hij wist de achterstand op Norris en Piastri behoorlijk te verkleinen, maar om dat voort te zetten mochten ze geen fouten maken. Hoewel Verstappen zo goed als foutloos was in de kwalificatie en het team alles op alles zette, werd hij vijfde.

De balans was oké, zei hij, maar hij had geen grip en geen tractie. Dat is vooral in Mexico, met zoveel ijle lucht, erg lastig. Red Bull was teleurgesteld. 'Ja, vooral omdat ze een upgrade mee hadden gebracht', begint Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt in Formel Schmidt. De Duitser werkt al decennia in de paddock en is een gerespecteerde journalist. 'Red Bull ontwikkelt deze auto steeds verder', vervolgt Schmidt.

Hij wijst naar het lijstje met upgrades dat de Oostenrijkse renstal had aangemeld bij de FIA. Het team bracht onder andere een nieuwe vloer mee. 'Dat betekent ook offers voor 2026. Ze doen het zoals in 2021. Het WK dit jaar is zo belangrijk. Ze willen wereldkampioen worden en daarna zorgen ze wel voor de toekomst.' Helmut Marko legde uit dat dit de standaard aanpak is van Red Bull.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-laurent-mekies-helmut-marko-red-bull-racing-gp-2025-zaterdag-2
Verstappen overlegt elke donderdag een half uurtje met Mekies. 

Grotere vleugel hielp niet

Toen Verstappen in 2021 streed om de titel en er in 2022 een regelwijziging aan zat te komen, ontwikkelde Red Bull de auto ook tot op het laatste moment door. Dat had geen gevolgen voor het 2022-seizoen. Laurent Mekies bevestigde tevens dat het team hard werkt aan het volgende seizoen. De ruimte die ze over hebben, wordt echter in de laatste races van 2025 gestopt. Men zet alles op alles om Verstappen de vijfde op een rij te geven.

'Tijdens de trainingen ging het goed over één ronde, maar de long run was zorgwekkend zwak. Op zaterdagochtend werd een grotere vleugel gemonteerd, maar het ging nog slechter', somt Schmidt op. 'Niet alleen traag in de bochten, ook in een rechte lijn hadden ze minder downforce. Men zag al dat het probleem van Verstappen ineens in sector 2 zat, wat juist zijn sterke sector was.'

Verstappen maakte herhaaldelijk een glijer in bochten 7, 8 en 9 en kende bijna een hachelijk moment, maar hield de auto op de baan. 'Dat heeft de ronde natuurlijk volledig verpest', peinst de Duitser, die Norris daar makkelijk twee tienden weg zag rijden. 'Hij staat nu vijfde, wat voor Norris erg prettig is. In het verleden had Verstappen hier vaak, ongeacht of hij van P1 of P3 startte, het juiste gevoel om zich aan het einde van de lijn goed te positioneren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag-7
Verstappen denkt zelf dat hij moet hopen op een wonder in Mexico.

WK-hoop is niet verloren

Schmidt verwacht dat Verstappen dat op zondag niet voor elkaar zal krijgen. Ook al gebeurt het wel, heeft Verstappen zelf aangegeven dat hij geen hoop heeft dat hij ervoor kan blijven. 'Hij zal wel hopen dat de twee Ferrari's en Norris elkaar in de haren vliegen', grinnikt Schmidt. Ondertussen staat WK-leider Oscar Piastri op P7 en moet hij naar voren zien te komen om de schade te beperken. De vormdip van de Australiër houdt voorlopig aan.

Men heeft het over mogelijke chassisschade aan zijn auto, wat wordt ontkend door teambaas Andrea Stella. De auto is grondig onderzocht na Austin en alles is in orde. Hij stelde dat de rijstijl van Piastri niet bij circuits als Austin en Mexico past, waar hij vorig jaar ook niet denderend presteerde. 'Op dit moment is Piastri nog WK-leider, maar als Verstappen voor hem eindigt, is hij nog steeds een kandidaat voor de titel', stelt Schmidt.

'Ik kan alleen maar zeggen: verheug je maar op de eerste achthonderd meter en dan de eerste drie bochten', vervolgt de journalist. 'Dat wordt de moeite waard. De Ferrari's zullen proberen Norris daar af te troeven. Dat hebben ze al aangekondigd. Leclerc zei dat ze agressief zullen zijn in de eerste bocht. Hij weet precies dat ze niets te verliezen hebben. Norris heeft alles te verliezen. Verstappen zal het van achteren bekijken en misschien weer een voordeel halen, dat weet je nooit.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws