Max Verstappen vertrok met de maximale score op zak vanuit Austin naar Mexico en zal dit weekend opnieuw een poging doen om punten van WK-leider Oscar Piastri af te snoepen. De Australiër heeft na Zandvoort niet meer gewonnen en had het lastig de afgelopen paar races. Oud-coureur Ralf Schumacher vindt het bizar wat Verstappen momenteel presteert en hoe hij McLaren onder druk zet. Ook CEO Zak Brown is niet meer zo relaxed.
Peter Hardenacke, Sky Sports-collega van Schumacher, vindt het al helemaal fantastisch wat Verstappen de laatste weken presteert. Hij vond de Grand Prix van de Verenigde Staten een 'ongelooflijk' verhaal dat past bij het geweldige seizoen tot nu toe. De viervoudig wereldkampioen heeft een achterstand van veertig punten. In Zandvoort was dat nog meer dan honderd. 'Het is bizar wat hij momenteel presteert', zegt Schumacher in de Backstage Boxengasse-podcast.
'Het dieptepunt had theoretisch gezien de Grand Prix van Singapore moeten zijn. Dat is altijd al een soort achilleshiel van het team geweest. Daar ging het al goed een paar weken terug', wijst de Duitser naar de P2 van Verstappen op het stratencircuit. 'Ik was eigenlijk niet verrast dat de auto ook in Amerika werkte. Het circuit is hobbelig, maar de snelheden zijn hoog, en dat past perfect bij Red Bull. Het zag er goed uit', vervolgt Schumacher.
Bij de Britse renstal ging het iets minder in Austin. Op zaterdag, tijdens de sprintrace, vielen beide rijders uit. 'Van buitenaf merk je bij McLaren dat de zenuwen steeds meer zichtbaar worden. Ze gaan nog niet compleet door het lint, maar ontspannen is anders', vindt de broer van de recordkampioen. Piastri eindigde in Bakoe, Singapore en Austin niet op het podium. Daarnaast is er intern genoeg gebakkelei gaande over de papaja-regels.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Besluit van McLaren breekt hen op
Hardenacke vond dat de nervositeit van McLaren het hele weekend voelbaar was. Hij vraagt zich af wat nog meer bijdroeg aan de worstelingen van de Britse renstal. 'Ik vermoed dat het komt door de enorme druk', zegt Schumacher. 'Mercedes, Ferrari, maar ook Red Bull, hebben zich verder ontwikkeld. McLaren heeft op een gegeven moment besloten om deze auto niet verder te ontwikkelen. Ik denk dat dat besluit hen nu opbreekt', vreest de oud-coureur.
Red Bull blijft kleine veranderingen doorvoeren aan de auto om de prestaties te optimaliseren. Hoofdingenieur Paul Monaghan en technische directeur Pierre Waché blijven zoeken naar extra capaciteit, terwijl ze zich ook focussen op 2026. 'Je krijgt het gevoel dat McLaren nu niet meer precies weet waar ze staan, want van het ene op het andere moment verdween de dominantie. Sindsdien is die ook weggebleven. Beide coureurs worstelen.'
Schumacher vond dat Norris nog wel wat 'flair' had in de race, maar aan de andere kant van de garage viel er weinig te lachen. 'Zak Brown is niet meer zo relaxed als anders. Andrea Stella al helemaal niet, dat spreekt voor zich', vervolgt de Duitser. Na Singapore verwachtte men dat McLaren zou beslissen welke coureur de voorkeursbehandeling zou krijgen, maar het gat tussen Norris en Piastri wordt zo klein dat het steeds lastiger wordt om een keuze te maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Strijd met Verstappen
Hardenacke stelt voor dat McLaren na Zandvoort, waar Norris uitviel door een motorplof, voor Piastri had moeten kiezen. 'Ik weet niet echt of dat veel had geholpen', reageert Schumacher. 'Natuurlijk had het intern wat rust gebracht, maar die voortdurende rivaliteit leidt nu al tot spanningen, en heeft dat al gedaan. Daar kon hij in Austin niets aan doen, maar het was wel een worst case scenario', duidt de Duitser. 'Gelukkig gebeurde het tijdens de sprint.' Nico Hülkenberg en Piastri raakten elkaar bij de start van de sprint, waardoor Norris ook uit de race werd getikt.
'Piastri zal nu wat frustratie met zich meedragen. Intern moeten ze echt oppassen: ze kunnen niemand meer voortrekken, want dan wordt het alleen maar erger', zegt Schumacher, die denkt dat Piastri toch niet zo'n iceman is als men dacht. 'Het lijkt alsof hij zich onder druk zet en niet tevreden is. We zijn op een punt aangekomen waar ze intern niet meer op één lijn zitten. En dat terwijl ze moeten vechten tegen Verstappen, die helemaal alleen strijdt, met een team dat volledig achter hem staat en het geweldig doet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties