max verstappen mohammed ben sulayem fia 2024 Column
Column

Situatie Verstappen brengt nieuw probleem aan het licht, moet de Formule 1 ingrijpen?

max verstappen mohammed ben sulayem fia 2024

Max Verstappen moet al het hele seizoen op zijn tellen passen, en na zijn uitbarsting in Spanje is zijn situatie met het oog op een schorsing alleen maar penibeler geworden. De wedstrijdleiding overtrad zelfs al haar eigen protocollen om ervoor te zorgen dat de wereldkampioen in Canada nog welkom is. De situatie van Verstappen laat voornamelijk zien dat de superlicentieregels verouderd zijn.

Romain Grosjean was in 2012 een van de laatste coureurs, die een race geschorst werd. De Franse Zwitser ging in België flink de mist in en veroorzaakte een enorme startcrash, waarvan ook titelkandidaat Fernando Alonso het slachtoffer werd. Uiteindelijk kwam de Spanjaard enkele punten tekort voor zijn derde wereldtitel. Grosjean was in Italië niet welkom, waarbij de schorsing ook het gevolg was van eerdere incidenten met Grosjean, die door Mark Webber later dat seizoen nog een first lap nutcase genoemd werd.

FIA introduceert strafpunten

In 2013 kondigde de FIA een nieuw systeem aan: coureurs zouden voortaan strafpunten ontvangen na het maken van fouten. Bij twaalf strafpunten in twaalf maanden tijd zou een coureur een weekend geschorst worden. Tot en met 2021 slaagde nog nooit iemand erin om meer dan acht strafpunten op zijn superlicentie te verzamelen. Max Verstappen, Daniil Kvyat, Lewis Hamilton, en Yuki Tsunoda deelden dit record, tot Pierre Gasly in 2022 op tien strafpunten uit wist te komen.

Het nieuwe record van Gasly was opvallend, aangezien de Fransman in 2024 opviel door geen enkele euro aan schade te rijden. Gasly leek ook een goede kanshebber te zijn om het record lang vast te houden, aangezien de FIA voor het 2023-seizoen aankondigde dat coureurs alleen nog strafpunten op hun superlicentie zouden krijgen bij grove overtredingen. Hoe is het dan mogelijk dat we twee jaar later al één coureur geschorst hebben zien worden, en Verstappen de volgende dreigt te worden?

FIA gaat niet mee met de tijd

Daar is één hele duidelijke reden voor: het maximale aantal strafpunten staat al ruim een decennium op dezelfde hoogte. In 2014 waren er slechts negentien Grands Prix, en het idee om sprintraces te organiseren werd destijds nog niet eens geopperd. Dat betekent dat er slechts negentien krachtmetingen waren, terwijl we in 2025 dertig races hebben: 24 Grands Prix en zes sprintraces. Als je het aantal toegestane strafpunten per race in 2014 omrekent naar 2025, zouden coureurs negentien(!) strafpunten mogen krijgen voordat zij geschorst worden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash max verstappen lando norris oostenrijk 2024 2
Coureurs kunnen zich veel minder veroorloven dan in 2014.

Verstappen is dus de dupe van het feit dat de FIA niet is meegegaan met de tijd. Daar komt ook nog eens bij dat de onderlinge verschillen in 2014 enorm waren, vooral op het rechte stuk. Incidenten waren niet nodig, want inhalen werd nagenoeg altijd op het rechte stuk gedaan, en vaak waren de verschillen na de openingsfase al gemaakt. Ter indicatie: in Q1 in Spanje was het gat tussen de snelste en de langzaamste coureur meer dan 3,6 seconden. Met 1,2 seconden achterstand eindigde Sebastian Vettel derde.

Afgelopen weekend was het verschil tussen de snelste coureur, Oscar Piastri, en de langzaamste coureur, Yuki Tsunoda, slechts 0,834 seconden. De Japanner was nog geen zes tienden langzamer dan teamgenoot Verstappen, maar stond wel achttien plekken lager in de uitslag van Q1. Het is dus logisch dat veel coureurs elkaar in de race blijven tegenkomen en dat de duels veel feller zijn geworden. Dat Nico Hülkenberg Lewis Hamilton inhaalde, geeft wel aan hoe dicht iedereen bij elkaar zit.

Eindeloze discussie over regels

Daarnaast wordt er inmiddels eindeloos gesproken over de richtlijnen voor het racen. Coureurs racen inmiddels richting de apex, en de teams weten ook niet meer wat nu wel en niet mag. Red Bull gaf Verstappen in Jeddah nog het advies om de leiding te behouden, waarna Verstappen bestraft werd. In Barcelona gaf het team juist de instructie om George Russell langs te laten, maar achteraf zei de wedstrijdleiding dat dit niet nodig was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp saoedi arabie 2025 zondag
In Jeddah was de situatie ook al onduidelijk.

De FIA kondigde in 2023 nog aan dat coureurs alleen strafpunten zouden krijgen voor ernstige vergrijpen, maar gedurende de daarop volgende seizoenen is de wedstrijdleiding dat zelf ook een beetje vergeten. Laten we de strafpunten van Verstappen er even bijpakken. De Nederlander kreeg in Spanje een volledig terechte straf na een bewuste botsing met George Russell, maar Verstappen is in de afgelopen twaalf maanden ook wel vaker wél streng aangepakt.

Verstappen vult de spaarkaart

Het moment uit Oostenrijk met Lando Norris (zie bovenstaande afbeelding) blijft zeer discutabel. Verstappen hield een autobreedte ruimte voor Norris aan de buitenkant over, maar werd toch bestraft. Daarnaast kreeg hij dus twee strafpunten. Het valt te betwisten of dit een 'grove overtreding' was, maar gezien de botsing en de gevolgen vallen die strafpunten nog wel te begrijpen. Hetzelfde kan gezegd worden voor Verstappens actie in Mexico, waar hij in bocht 8 over de schreef ging.

De volgende twee strafpunten lijken echter totaal niet in lijn te staan met het beleid, dat de FIA zelf heeft aangekondigd. In Brazilië kreeg Verstappen een terechte tijdstraf, omdat hij net iets te snel reed tijdens een Virtual Safety Car in de sprintrace. Coureurs proberen echter zo dicht mogelijk bij de nul te blijven qua deltatijd, en Verstappen schatte dit net verkeerd in. Natuurlijk heeft hij daarmee geen gevaarlijke situatie veroorzaakt. Er is ook een verschil tussen een coureur, die per ongeluk 81 kilometer per uur in de pitstraat rijdt, of iemand die de regels negeert en met 250 kilometer per uur wegrijdt.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Datum Reden straf Strafpunten GPs voor die tijd
30-06-2025 Botsing met Norris (Oostenrijk) 2 2
27-10-2025 Norris van de baan geduwd (Mexico) 2 11
01-11-2025 Te snel tijdens VSC (Brazilië) 1 11
01-12-2025 Langzaam rijden (Qatar) 1 14
08-12-2025 Startincident Piastri (Abu Dhabi) 2 15
01-06-2026 Botsing met Russell (Spanje) 3 24?

De volgende straf is nog lachwekkender. Dat Verstappen in Qatar een gridstraf kreeg, omdat hij langzaam reed in een langzaam kwalificatierondje, is ronduit belachelijk, maar dat de wedstrijdleiding daar ook nog een strafpunt voor uitdeelde, is nog extremer. Een week later was het weer prijs, al valt de straf daar beter te begrijpen. Verstappen was duidelijk de schuldige voor het startincident met Oscar Piastri, al hanteert de wedstrijdleiding lichtere straffen bij de start.

Wedstrijdleiding spaart Verstappen

In Spanje zat Verstappen overduidelijk verkeerd. De wedstrijdleiding mag voor extreme overtredingen, waaronder bewuste crashes, zelfs vier of vijf punten uitdelen. Aangezien de crash bewust was, maar het gevaar meeviel, was een straf van vier punten hier logisch geweest. De wedstrijdleiding noemde de botsing echter niet bewust, ook al gaf Verstappen dat wel gewoon toe. Het is duidelijk dat de wedstrijdleiding moeite heeft gedaan om Verstappen nog niet te schorsen, ook aangezien hij over enkele weken weer twee strafpunten verliest.

Dit is natuurlijk de wereld op de kop, en dit geeft aan dat de regels achterhaald zijn. De wedstrijdleiding voelt ook wel aan dat het overdreven is als Verstappen een race niet mag meedoen. Dat kan men verhelpen door het aantal strafpunten te verbinden aan het aantal races. Als coureurs negentien of twintig strafpunten kunnen veroorloven, zijn ze ook vrijer om te racen, en dan had Verstappen afgelopen weekend gewoon zijn vier strafpunten kunnen krijgen. Wat nu gebeurt, is dat de FIA zich in bochten gaat wringen om Verstappen vooral niet dat twaalfde strafpunt te geven. Dat gebeurde in 2022 ook al bij Gasly, waarvan ook duidelijk was dat hij geen schorsing verdiende.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

vitantonio liuzzi toro rosso 2007
Oud-coureur Liuzzi was afgelopen week de FIA-steward.

Verstappen duidelijke nummer 1

Verstappen is de enige coureur, die momenteel echt in een riskante situatie zit, zoals in onderstaande tabel te zien is. Liam Lawson neemt de tweede plek in met zes punten. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Nieuw-Zeelander zijn zes punten ook tot december behoudt, dus hij kan later dit seizoen wel nog in de problemen komen met nieuwe incidenten.

Coureur Strafpunten
Max Verstappen 11
Liam Lawson 6
Nico Hülkenberg 4
Oscar Piastri 4
Oliver Bearman 4
Lando Norris 3
Lance Stroll 3
Carlos Sainz 2
Fernando Alonso 2
Alexander Albon 2
Franco Colapinto 2
Jack Doohan 2
George Russell 1
Kimi Antonelli 0
Gabriel Bortoleto 0
Pierre Gasly 0
Isack Hadjar 0
Lewis Hamilton 0
Charles Leclerc 0
Esteban Ocon 0
Yuki Tsunoda 0

De meeste strafpunten zijn uitgedeeld vanwege het veroorzaken van botsingen. Drie van de zeven uitzonderingen zijn bij Verstappen terug te vinden. Verder werd Lando Norris aangepakt voor te snel rijden bij een gele vlag, Oliver Bearman werd keihard aangepakt in Monaco, nadat hij bij een rode vlag niet vol op de rem trapte om een inhaalactie te vermijden. Carlos Sainz duwde Kimi Antonelli van de baan, en George Russell liet achter de Safety Car een te groot gat vallen.

Tijd voor actie

Verstappen heeft in zijn gehele Formule 1-carrière, die nu uit ruim tien seizoenen bestaat, 45 strafpunten verzameld. Ja, hij gaat wel eens over de schreef, maar momenteel zit er eigenlijk geen coureur in de sport, die een schorsing verdient. Als men Verstappen tot de orde had willen roepen, had de wedstrijdleiding hem beter in Spanje die zwarte vlag kunnen geven, die Nico Rosberg opperde. Het is in ieder geval niet logisch om met dertig races evenveel strafpunten toe te staan als met negentien races.

Het lijkt dan ook tijd dat Mohammed Ben Sulayem hier eens ingrijpt. Buiten de logica achter de limiet van twaalf strafpunten heeft de Formule 1 er zelf ook geen baat bij dat haar smaakmaker richting de uitgang wordt geduwd, al is het de vraag of het Verstappen veel zou boeien. 'Misschien zorg ik dat ik op twaalf strafpunten uitkom, zodra de baby geboren wordt', grapte de 27-jarige in Abu Dhabi nog tegen F1Maximaal.nl. 'Dan kan ik meteen met vaderschapsverlof!' Dat is niet gelukt, maar papa Max vindt wat extra tijd met dochtertje Lily vast geen groot probleem.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws