Max Verstappen pakte de zesde plek in de sprintkwalificatie van Qatar, maar was na afloop duidelijk niet tevreden. Bij het ingaan van de bochten doet de auto niet wat hij wil, en daardoor reed hij voor zijn gevoel geen enkele keer een goede ronde. Het lijkt er voorlopig op dat Red Bull Racing het vierde team is dit weekend. Coureur en analist Ho-Pin Tung snapt hoe Verstappen zich voelt en geeft meer tekst en uitleg.
Na het titelfeestje in Las Vegas was het al gauw weer back to business in Qatar. Verstappen had in Amerika ook niet de beste auto, maar toen was het behalen van de titel het enige doel, waardoor hij voor een keertje tevreden was met P5. Ditmaal is hij dat niet. Het is de bedoeling dat ze het 2024-seizoen succesvol afronden, maar de auto presteert op dit moment nog niet zoals Verstappen wil. 'Ik denk dat dit de plek is waartoe de auto op dit moment in staat is', zegt Tung na de sprintkwalificatie bij Viaplay. 'Op circuits waar ze vorig jaar goed waren, zijn ze dat dit jaar duidelijk niet.'
In 2023 pakte hij zijn derde titel tijdens de sprintrace in Qatar. Hij won die race op zaterdag toen ook niet, maar op zondag pakte hij wel de Grand Prix-zege. Er lijkt veel te moeten gebeuren om dat dit weekend waar te maken. 'Het is ook niet per se één sector waar hij tijd verliest, hij komt overal wat grip tekort. Tegelijkertijd is het verschil maar drie tienden, dus het zit erg dicht bij elkaar', aldus de analist. 'Dit is ook de plek waar hij de laatste races vaak staat. Je ziet vaak de Max-factor, maar Pérez ligt er ook weer uit in Q1, dus de auto is gewoon niet snel genoeg', concludeert Tom Coronel vervolgens.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull kan de sweet spot nog steeds niet vinden
Hoewel de prestaties van de RB20 de laatste paar races wel wat zijn verbeterd, is Verstappen nog niet tevreden. Hij liet al weten dat er nog veel werk aan de winkel is om van de Red Bull weer een auto te maken die hij constant op de limiet kan rijden. 'Ze raken die sweet spot gewoon telkens niet. En hij weet dat er drie andere teams zijn die sneller zijn dan zijn auto', vervolgt Coronel. 'Dan ga je het gevecht aan met de mindere auto, en dat is echt niet leuk.' Beide McLarens, Ferrari's en één Mercedes starten op zaterdag voor hem. Verstappen verwacht niet dat de vorm van de bolide veel beter gaat worden gedurende het weekend.
'Positie is positie natuurlijk', neemt Tung weer over. 'Maar je ziet het ook aan zijn lichaamstaal: voor een coureur is niets vervelender dan een bocht ingaan en je krijgt die auto er niet in zoals je wil. Het ingaan bepaalt het verdere verloop. Dat zijn dingen die hij niet voor het eerst zegt, maar hij roept dit al maanden. Het is iets intrinsieks wat gewoon niet goed is aan de auto', sluit Tung af. Hoewel Verstappen het kampioenschap al binnen heeft, gaat hij er uiteraard nog vol voor in de laatste paar races. De sprintrace in Qatar zal hij om 15:00u Nederlandse tijd dus vanaf P6 mogen aanvangen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Constructeurskampioenschap definitief te ver weg?
Red Bull is ongetwijfeld nog bezig om nog een plekje op te schuiven in het constructeurskampioenschap, maar met de huidige prestaties van Pérez zal dat moeilijk worden. De Oostenrijkse renstal staat 29 punten achter Ferrari, en met twee goede weekenden is die achterstand te overbruggen. Als Verstappen de enige coureur is die punten pakt, gaat dat vanzelfsprekend niet lukken. Verstappen zag het somber in dat ze de uitdagingen van Qatar van vrijdag op zaterdag, of zaterdag op zondag, op kunnen lossen. Ferrari en McLaren zullen het dan uitvechten voor het kampioenschap van de teams.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties