Lando Norris kon rekenen op een paar kritische opmerkingen nadat hij zichzelf klemreed tussen de muur en Oscar Piastri tijdens de Grand Prix van Canada. Geen van beiden was plan om op te geven, waarbij Norris een inschattingsfout maakte en crashte. Piastri had geluk en kon doorrijden. Jacques Villeneuve denkt dat de Australiër niet helemaal onschuldig is.
Een paar ronden voor het einde van de race werd het plotseling spannend tussen de twee McLarens. Ze kwamen allebei weer tot leven na een lastige paar dagen op Montréal. Piastri voerde de druk op Kimi Antonelli op, maar moest in zijn spiegels blijven kijken vanwege zijn teamgenoot. Norris haalde Piastri in de haarspeldbocht in, maar Piastri had een betere exit en reed naast hem.
Ze gingen zij aan zij het rechte stuk op, waarbij de Australiër een stuk later remde. Norris dook vervolgens in een gat dat eigenlijk niet bestond. Het veroorzaakte een late safetycar. 'Het is makkelijk om met de vinger naar Norris te wijzen', schrijft Villeneuve op zijn Instagram-verhaal. 'Hij had te laat door dat Piastri naar links bewoog. Hij zat met zijn voorvleugel bijna in zijn versnellingsbak.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Had niet gemogen
Norris raakte de muur en vanaf daar was het voor hem einde wedstrijd. Piastri had geluk dat de scherpe voorvleugel geen van zijn achterbanden kapotsneed. Hij werd uiteindelijk vierde. 'Piastri had niet door dat hij er zat en bewoog geleidelijk naar links, iets wat hij eigenlijk niet had mogen doen', schrijft Villeneuve. 'Dat was een beetje gemeen. Daar zal binnen het team nog wel over gesproken worden', vermoedt de Canadees.
Na afloop bood Norris echter direct zijn excuses aan, hij gaf aan dat het zijn fout was en verontschuldigde zich ook bij Piastri toen ze in het vierkantje stonden voor de interviews. Andrea Stella en Zak Brown, die in Le Mans was, vonden het fijn dat de Brit zich zo opstelde 'anders waren de gesprekken iets minder goed verlopen'. McLaren bereidde zich hier vanaf het begin van het seizoen al op voor.
Rode vlag en herstart
Nadat de crash plaatsvond en de safetycar was ingezet, waren er nog zo'n drie ronden te gaan tot het einde van de race. De safetycar reed erg langzaam, waardoor sommigen dachten dat de race nog herstart kon worden. In die drie ronden was er niet genoeg tijd om alle carbonsplinters en de auto van Norris weg te halen. Villeneuve denkt dat het beter was geweest als iedereen zich daarvoor had ingezet. Nu kreeg de race 'een saai einde'.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het reglement staat toe dat er een rode vlag wordt gezwaaid, zodat we een herstart kunnen krijgen voor de laatste twee ronden', wijst de kampioen van 1997 aan. Het is al eens vaker gebeurd, denk aan Bakoe in 2021 of Australië in 2023. 'Een korte sprint is altijd spannend. Men koos voor een saaie finish achter de safetycar. Jammer', baalt Villeneuve. 'Het was vooral een afvalrace op het gebied van bandenslijtage, waardoor niemand hard aan het pushen was.'
Russell de winnaar
Villeneuve is normaal aardig uitgesproken, maar heeft niets gezegd over het incident achter de safetycar, tussen Max Verstappen en George Russell. In zijn laatste opmerkingen, die over de Grand Prix van Spanje gingen, pleitte hij juist voor een straf voor Russell, waarmee hij tegen de mening van zijn Sky Sports-collega's inging. De volgende Grand Prix vindt in Oostenrijk plaats, die een double header vormt met Silverstone.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties