lando norris oscar piastri 2025 canada Opinie
Opinie

Mol gaat een stap verder: 'We zien nu pas wat die flexi-wings doen voor McLaren'

lando norris oscar piastri 2025 canada

Iedereen dacht dat McLaren hard zou worden geraakt in Barcelona vanwege de regelwijziging omtrent flexi-wings, maar dat gebeurde niet. Na een lastig weekend in Canada, denken sommigen dat het effect toch zichtbaar is. Olav Mol, Renger van der Zande en Richard Verschoor bespreken waarom McLaren niet in vorm was bij De Stamtafel van Ziggo Sport.

'Wat mij opviel, was die tractie en de topspeed van Mercedes. Als je iets nodig hebt daar, dan is het dat', begint Van der Zande over de topvorm van de Zilverpijlen. George Russell pakte poleposition in de laatste seconden van Q3 en verwees Max Verstappen naar P2. In de race was Mercedes ook erg snel. Zowel Red Bull Racing als McLaren kon niet aan die snelheid tippen. Pas laat in de race kwam de MCL39 op gang.

Van der Zande wijst naar de kleine verschillen tussen de auto's. 'Dat geeft aan dat je een heel grote stap kan maken als je er met de set-up goed voor staat', zegt hij. 'McLaren kan net een verkeerde set-up hebben gekozen.' Mol knikt, maar denkt iets anders. 'Ik ga nog even een stap verder. Dat heeft de rest van de F1-wereld nog niet gedaan, maar ik roep wel vaker iets wat A: onzin is, en B: na een maand toch blijkt te kloppen', vervolgt Mol.

'Ik denk dat we nu pas gaan zien wat die flexende voorvleugel gedaan heeft voor McLaren. Elke volgasbocht zien ze als een recht stuk, en die waren er niet in Barcelona. Daar was het veld een halve seconde langzamer, ze waren nog wat voorzichtig', gaat de Bloemendaler verder. 'Als ze dat in Oostenrijk ook mee gaan maken... Iedereen riep: het wordt een reset in Barcelona.' Dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn, daar was McLaren dominant.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mol gaat een stap verder: 'We zien nu pas wat die flexi-wings doen voor McLaren'
McLaren had niet het beste weekend in Canada.

FIA-beslissingen

Red Bull verwacht dat McLaren in Oostenrijk wel weer sterk gaat zijn. Het wordt tevens erg warm, wat een nadeel kan zijn voor zowel Red Bull als Mercedes. 'Er is een truc op hoge snelheid met het koelen van de banden, en met die achtervleugel. Dat komt bij de voorvleugel vandaan', kaart Mol aan. Hij weet ook dat Norris met een nieuwe ophanging reed, en dat Piastri nog liever met de oude ophanging wilde rijden.

'Dus laten we nog even wachten, maar ik denk wel dat het de minder flexende vleugels zijn', deelt de F1-commentator. 'Ik ben het zeker met je eens', luidt de bijval die hij krijgt van Verschoor. 'Je zag wel aan het einde van de race dat ze aan het aanvallen waren.' Piastri zette druk op Kimi Antonelli, maar moest ook denken om zijn teamgenoot, die hem eerst inhaalde in de haarspeldbocht. Piastri pakte Norris snel terug. De Brit crashte daarna.

'Ze hadden ook een lichtere auto, dus meer grip', zegt Mol. 'Ik vind het gewoon mooi dat Max weer voorin rijdt. Tsunoda zat er niet echt bij', komt Van der Zande er tussendoor. 'Heb je dat beeld gezien waar hij een gridstraf voor kreeg?' zegt Mol, nu het over Tsunoda gaat. De Japanner kreeg een gridstraf van tien plekken omdat hij Piastri inhaalde, die een gehavende auto had, onder de rode vlag. 'Er zat genoeg ruimte tussen. Totaal belachelijke onzin', klinkt Mol.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mol gaat een stap verder: 'We zien nu pas wat die flexi-wings doen voor McLaren'
Tsunoda moest vrijwel achteraan starten na zijn gridstraf.

Norris gematst?

De commentator vindt het ook vreemd dat Norris een vijfsecondenstraf kreeg voor de crash met Piastri. Omdat hij een DNF achter zijn naam kon zetten, maar nog wel was geclassificeerd, werd de tijdstraf niet omgezet in een gridstraf. 'Waarom krijgt hij maar vijf seconden? Heel veel andere coureurs hebben twee, drie strafpunten op hun licentie gekregen daarvoor', wijst Mol aan. 'Het zijn allemaal weer van die regeltjes.'

Lance Stroll kreeg bijvoorbeeld een straf voor colliding with a car en niet voor causing a collision, zegt de Bloemendaler. 'Het is echt een gebrek', zegt Verschoor. 'Ze zeggen dat er common sense gebruikt wordt, maar dat ontbreekt soms nogal', zucht de Formule 2-coureur. 'Ze moeten Masi weer eens een keer terughalen, die deed het wel goed!' lacht Van der Zande.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws