Oud-coureur Jolyon Palmer is niet onder de indruk van het incident achter de safetycar tussen Max Verstappen en George Russell. Beide rijders probeerden uiteraard hun eigen voordelen eruit te halen, maar koesterden naderhand geen wrok. Red Bull Racing besloot toch protest aan te tekenen tegen de uitslag van de race. Palmer las het hoofdschuddend en vond het complete onzin.
Helmut Marko verklaarde bij de pers nog dat Red Bull geen protest in wilde dienen, maar amper een half uur later kwam de FIA met de bevestiging dat de Oostenrijkse renstal het toch niet eens was met de zege van Russell. De gebeurtenis is inmiddels al door velen geanalyseerd, en daar komt Palmer bij. 'Oké, dus, de safetycar is op de baan, Norris is uitgevallen en de posities liggen in feite vast', vat de Brit samen bij F1TV.
'Er was daarna een moment van complete onzin achter de safetycar', gaat hij verder, waarna hij de beelden erbij pakt. 'Aan boord bij Max op P2: hij zat vlak achter George. De lichten van de safetycar zijn nog aan. Er is geen bericht van de wedstrijdleiding dat de safetycar binnenkomt, dus we gaan op dat moment niet racen.' Er was ook geen reden om te denken dat dat nog wel ging gebeuren, er waren nog maar drie ronden te gaan tot het einde.
'Je weet dat het niet gaat gebeuren. Hoe dan ook, George trapt op de rem, Max gaat er voorbij, trapt ook op de rem, blokkeert, en meldt via de radio dat George hem een brake-test gaf en in feite spelletjes begon te spelen', wijst Palmer aan. 'Hier zijn we aan boord bij George: kijkend in zijn spiegel trapt hij op de rem, Max gaat er voorbij, en vervolgens pakt George de plek weer terug.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Flauwekul
Palmer probeert daarmee uit te leggen dat er eigenlijk niets gebeurde. Dat vond Mercedes ook, want zij gaven na afloop aan dat zij geen problemen hadden met de 'actie' van Verstappen. Met andere woorden: Mercedes was niet van plan om iets te doen met de boordradio van Russell, die direct meldde dat Verstappen hem had ingehaald. Dat is ook terug te luisteren in de communicatie tussen Marcus Dudley, de ingenieur van Russell, en Russell zelf.
Lees de communicatie vanuit Russell ook in de Canada-editie van 'De race van Verstappen':
Lees ook
De race van Verstappen | Verstappen betrapte Russell: 'Dat is meer dan tien autolengtes, kijk dan!'
Verstappen wees vooral naar de tien autolengtes, waaraan Russell zich niet hield. Later gebaarde hij dat Russell door moest rijden. Het viel hem ook op dat de safetycar langzaam reed. 'Toch diende Red Bull een protest in. Ze gingen in beroep bij de stewards', zegt Palmer. 'Dat was complete onzin. Dit is niet waar de Formule 1 om moet draaien. We hebben een race gehad met vijf auto's die aan het einde van de Grand Prix zo dicht bij elkaar zaten', vervolgt hij.
'We hebben een dramatisch moment gehad, een geweldige race van Russell, een sterke race van Verstappen', somt de voormalig Renault-coureur op. 'Wat we niet willen, is dat zo'n incident achteraf beslist wordt, in het voordeel of nadeel van iemand. We willen ook niet dat een race, die helemaal van Russell was, ineens wordt afgepakt vanwege complete flauwekul. Ik zou daarom graag zien dat er een regel komt voor protesten', stelt Palmer voor.
Drie protesten per seizoen
De Brit komt met het voorstel om een maximum aantal protesten per team te hebben. 'Bijvoorbeeld dat je drie officiële protesten per seizoen in mag dienen. Als je eentje verliest, zoals Red Bull, dan raak je één kwijt. Je krijgt drie kansen om in beroep te gaan in plaats van zomaar tweeduizend euro over de balk te gooien in de hoop dat het ergens toe leidt', klinkt Palmer streng. Hij pakt tenslotte ook nog de telemetriegegevens van beide rijders erbij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Verstappen remt en vertraagt veel meer dan Russell doet', wijst hij aan. Daarmee wil hij niet zeggen dat Verstappen fout zat, want het is normaal dat coureurs remmen en versnellen onder de safetycar. Hij denkt wel dat Verstappen meer afstand had kunnen nemen. 'Er was geen reden voor dit moment. Max had veel verder achter George kunnen zitten, zoals Antonelli dat deed, in plaats van proberen vlak achter je voorganger te zitten.'
Palmer haalt strafpunten aan
Red Bull wilde in eerste instantie protesteren tegen de tien autolengtes-regel, maar die regel is met ingaan van het 2025-seizoen veranderd. De delta-tijd is in een marshalsector waar dubbele gele vlaggen gelden leidend. Verstappen moest zich dus ook aan die delta houden, en zat dichter bij Russell toen ze de safetycar-fase ingingen dan Antonelli. Zeggen dat Verstappen zich had moeten laten afzakken is makkelijk, maar het had wellicht gevolgen gehad voor het niet houden aan de delta-tijd.
Palmer suggereert aan het einde van zijn analyse nog dat het misschien komt door Verstappens strafpunten. 'Hij heeft nog maar één punt beschikbaar. Het idee dat George spelletjes speelde... ik zie het gewoon niet als een incident', zegt hij. 'De data laat eigenlijk gewoon zien wat iedere coureur in die situatie doet. Het maakt niet uit. Je kunt de auto gewoon weer laten passeren en klaar ermee. Ik wil gewoon niet dat teams en coureurs alles zomaar en altijd aanvechten', besluit Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties