Voormalig Formule 1-teammanager en Formule 1-journalist Peter Windsor denkt zeker dat het nadelig is voor Red Bull Racing dat het team Adrian Newey niet meer heeft om te helpen met de afstellingen van de RB20. Volgens hem is dat ook de reden waarom de bolide zo'n klein werkvenster heeft momenteel. Hoe dan ook lijkt het volgens Windsor wel goed te zitten met de 'bouwstenen' van het team, maar het is de vraag of de regerend wereldkampioenen het probleem met de auto snel op kunnen lossen.
Newey kondigde begin mei aan dat hij zijn ontslag in had gediend en per direct zijn werkzaamheden die te maken hadden met het Formule 1-project uit handen zou geven. Velen vonden het toevallig dat het vanaf dat raceweekend in Miami bergafwaarts ging met de auto van de kampioensformatie. Inmiddels stapelen de problemen zich op en hebben meerdere personeelsleden van Red Bull aangegeven dat Newey waarschijnlijk wel een oplossing had voor het probleem van de RB20.
Windsor denkt niet per se dat het vertrek direct invloed had op de prestaties van de auto, maar hij denkt wel dat Red Bull eronder lijdt dat ze Neweys brein nu niet meer kunnen inzetten. 'Ik begrijp dat hij niet langer de technische vergaderingen bijwoont, wat betekent dat hij dus niets meer doet, en dat lijkt een probleem te zijn', begint Windsor in zijn livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Red Bull zal misschien zeggen: nee, dat is geen probleem, er is een naadloze overgang naar het nieuwe tijdperk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met het nieuwe tijdperk bedoelt Windsor dat het technische team nu geleid wordt door Pierre Waché. 'Het lijkt echter niet naadloos te zijn. Zoals ik al eerder zei, mensen onderschatten Adrian als ze denken dat hij alleen een aerodynamicus of zelfs alleen een hoofdontwerper was', zegt Windsor. 'Hij is veel meer dan dat. Hij is een zeer goede race-ingenieur en waarschijnlijk zelfs de beste race-ingenieur van de paddock. Dat is een van de redenen waarom Red Bull nu zo'n piepkleine sweet spot heeft, omdat ze Adrian niet hebben om te helpen. Dat is mijn mening.'
Fundering van Red Bull beschadigd door 'kleine aardbeving'
Windsor kaartte tevens aan dat Red Bull iets aan de auto heeft moeten wijzigen tussen de Grands Prix van China en Miami, waardoor de balans van de auto ook erg moeilijk te perfectioneren is. Nu Red Bull al sinds Spanje niet meer heeft gewonnen, draait de geruchtenmolen over het team en de saamhorigheid overuren. 'De bouwstenen bij Red Bull zijn veel steviger dan de bouwstenen bij Mercedes op het moment', kaart de 72-jarige aan. 'De bouwstenen bij Ferrari worden steviger, daar wordt momenteel meer beton gestort.'
De Brit ziet dat het Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur lukt om het personeel het vertrouwen te geven om bepaalde beslissingen te nemen zonder in paniek te raken. 'Daar lijken ze nu een veel stevigere basis te hebben om de rest van het huis op te bouwen. Bij Red Bull lijken die bouwstenen een beetje beschadigd te zijn. Het huis heeft misschien een kleine aardbeving moeten doorstaan, en nu verschijnen er wat scheuren in het beton en zijn ze de weg kwijt hoe het te moeten repareren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Red Bull loopt nu gevaar'
Windsor ziet dat het vooral bij Ferrari de goede kant op gaat. Voor de Scuderia is het positief dat Newey niet naar Maranello verhuist, vermoedt de voormalig teammanager. Windsor gaf al eerder aan dat Newey waarschijnlijk complete beslissingsvrijheid wil en ook de volledige controle wil over het personeel, inclusief het aannemen en ontslaan van personeel. 'Ik denk dat Ferrari in de goede richting gaat, en ook het personeel is gerustgesteld omdat Newey daar niet heen gaat', zegt Windsor. 'Red Bull loopt nu echt gevaar, en we zullen zien hoe ze de RB20 gaan ontwikkelen in de komende races om erachter te komen wat er misgaat.'
De Brit verwacht dat Red Bull veel dingen zal proberen om zo snel mogelijk te ontdekken wat er fout gaat. 'Zelfs als dat niet werkt, kan het hen misschien wel vertellen waarom het niet werkt en wat er met de auto aan de hand is', denkt Windsor. 'Dus alles wat ze aan de auto gaan doen, is gericht op het verzamelen van informatie om te begrijpen waar ze echt naartoe moeten voor de volgende grote stap', zegt Windsor. Het team moet dat allemaal zonder Newey zien te doen, en het is afwachten of het ze voor de herfstpauze gaat lukken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Newey naar Aston Martin 'een klap in het gezicht van Mercedes'
Het lijkt erop dat Newey naar Aston Martin gaat om dat team vanaf 2025 te versterken. Windsor heeft al vaker aangegeven dat hij het Mercedes-teambaas Toto Wolff behoorlijk kwalijk neemt dat hij geen goede poging heeft gedaan om Newey naar Brackley te halen. 'Het team waar Adrian echt een impact zou hebben gehad, is Mercedes, en dat is een enorme klap in het gezicht van het team. Dat is het team dat Adrian harder nodig had dan wie dan ook', stelt Windsor.
'Ik stel me voor dat James Allison en Newey het goed met elkaar zouden kunnen vinden. Ik denk dat er op bestuursniveau de vraag gesteld moet worden waarom het team er niet in is geslaagd Adrian Newey binnen te halen, want er zal veel gezegd worden over hoe ze Adrian niet nodig hadden en dat ze een geweldig team hebben, maar in werkelijkheid hadden ze Adrian nodig, en hij gaat daar niet heen', sluit Windsor, enigszins teleurgesteld in Mercedes, af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties