lando-norris-mclaren-italië-monza-142 Opinie
Opinie

Windsor ziet afwijkende strategieën bij topcoureurs: 'Denk dat hij een beetje aan het sandbaggen was'

lando-norris-mclaren-italië-monza-142

Peter Windsor zag op de vrijdag in Monza een aantal opvallende verschillen in de aanpak van de topcoureurs. De Britse journalist keek daarbij vooral naar het rechte stuk bij het uitkomen van de Variante Ascari en daar constateerde hij dat Max Verstappen en McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri een andere lijn kozen dan de andere coureurs. Zij hebben voor de kwalificatie dus mogelijk nog wat achter de hand.

Op het circuit van Monza is het belangrijk om een over een goede topsnelheid te kunnen beschikken, want er zijn immers flink wat rechte stukken te vinden. Met die topsnelheid lijkt het bij Ferrari wel goed te zitten, McLaren en Red Bull Racing blijven daarentegen wat achter. Dat weerhield de coureurs van beide teams er op de vrijdag overigens niet van om competitieve tijden te rijden, ook over één ronde.

Het veld zat in VT2 weer behoorlijk dicht op elkaar, maar er viel Windsor wel een paar dingen op. 'De meeste coureurs hadden last van verkeer, maar Max (Verstappen, red.) leek er meer last van te hebben dan anderen. Dat is interessant en het klopt ook als je kijkt naar hun snelste ronde op de zachte band', begint de Brit in een analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Maar er zijn ook nog andere zaken die opvielen.'

Verschillende keuzes na Variante Ascari

In zijn analyse besteed Windsor flink wat tijd aan de aanpak van de verschillende coureurs op het laatste rechte stuk richting de Curva Parabolica en daar zag de journalist een aantal opvallende keuzes. En dat zou mogelijk nog wat kunnen betekenen voor de kwalificatie. 'De eerste bocht na de Variante Ascari is een bocht naar rechts, dus op een gegeven moment moeten de coureurs weer naar links sturen voor de volgende bocht. In tegenstelling tot de meeste circuits is er veel tijd en ruimte om die manoeuvre uit te voeren', begint Windsor zijn uitleg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari-sf-25-monza-italië-livery-charles-leclerc-15
Windsor zag de coureurs verschillende keuzes maken bij het uitkomen van Ascari.

'Hou hierbij in gedachten dat de neerwaartse druk toeneemt op het moment dat je het stuur beweegt en door die druk verliest de auto wat snelheid, omdat deze niet in een rechte lijn rijdt', gaat de Brit verder. 'Je wil die beweging niet maken op het moment dat de auto nog steeds accelereert, maar wanneer de auto de maximale snelheid nadert. Dat is het moment om met zo min mogelijk nadelen de oversteek te maken', stelt Windsor.

En precies op dit vlak maakten de coureurs verschillende keuzes. 'Het was interessant wat Lando (Norris, red.) deed. Bij het uitkomen van Ascari bleef hij helemaal niet parallel rijden aan de witte lijn. Hij stuurde zijn bolide in zijn snelste ronde eigenlijk meteen naar het midden van de baan en daar bleef hij even hangen voordat hij naar de buitenzijde ging. Ik denk dat Lando daar een beetje aan het sandbaggen was. Oscar (Piastri, red.) deed daar nagenoeg hetzelfde. Hij ging alleen iets verder en gaf iets meer gas.'

Ook Verstappen hanteerde dezelfde aanpak als Norris, zo constateert Windsor. 'Interessant genoeg deed Max in principe wat Lando deed of misschien volgde Lando juist het voorbeeld van Max. Wie zal het zeggen?', stelt Windsor, die de Ferrari-mannen en George Russell een andere keuze zag maken. 'Charles Leclerc reed precies langs de witte lijn en ook Russell deed dat, terwijl Lewis Hamilton meteen helemaal overstak. Dat was een beetje teleurstellend om te zien, maar toch winnen beide mannen (de Ferrari-mannen, red.) daar precies 20 kilometer per uur aan snelheid. Dus misschien zit ik ernaast', aldus Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws