Na de Grand Prix van Oostenrijk moesten Max Verstappen en Red Bull Racing de vragen over de toekomst van de viervoudig wereldkampioen al beantwoorden, en dat gebeurde voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië opnieuw. McLaren-CEO Zak Brown kijkt van een afstandje toe, maar heeft er uiteraard ook wat over gezegd. Oud-coureur Christijan Albers kan er wel om lachen en ontmaskert de Amerikaan.
'Ik bedoel, gelukkig maken we ons geen zorgen over onze twee coureurs', zegt Brown in gesprek met Viaplay op vrijdag. Tussen de twee sessies waren drie teambazen aan het woord: Brown, Christian Horner en Andy Cowell. In de persconferentie van de teambazen werd Horner ook al gevraagd naar de transfersaga, waarop hij antwoordde dat 'voor beide partijen duidelijk is wat ze willen'. Bij een vraag of Horner een plan B heeft, grapte hij: 'Oscar Piastri!'
Brown reageerde dat hij dan maar over een plan C moest nadenken, want de Amerikaan weet heel zeker dat zijn coureurs nergens naartoe gaan. 'Ze houden ervan om voor McLaren te racen, dus wij zijn gewoon een geïnteresseerde toeschouwer', vervolgt Brown. 'Max in een Mercedes zou een nagelbijter zijn, want het is een team in opkomst. Ik denk dat het een ramp zou zijn voor Red Bull als hij vertrekt, want hij draagt het team. Als hij definitief voor Red Bull zou rijden in 2026, zou hij dat wel zeggen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De video van het interview wordt afgespeeld in de Viaplay-studio, en Albers moet lachen zodra de clip ten einde is gekomen. 'Dit is allemaal ingestudeerd', zegt hij. 'Dit is geweldig', vervolgt de oud-coureur. 'Die twee, Zak en Toto, kunnen het vuurtje gewoon opstoken. Het enige doel dat ze hebben is Horner het leven zo moeilijk mogelijk maken, al helemaal hier (in Groot-Brittannië, red.). Horner houdt wel van aandacht van kranten en dergelijke, dus zij pakken hun moment.'
Mercedes-motor in de McLaren
Albers lijkt te denken dat het een samenspel is van Wolff en Brown. De Oostenrijker vond het in Spielberg ook al niet erg om op de vragen over Verstappen in te gaan. 'Brown die kan er natuurlijk van alles over zeggen. Ik denk niet dat hij zich er druk om maakt. Ze hebben natuurlijk ook een Mercedes-motor in de auto, dus daar wil hij wel bij helpen', lacht Albers. 'Ik vind het mooi om te zien.' Verstappen wilde zelf niets kwijt over zijn contract of 2026, hij focust zich op de auto.
Die auto liep niet in het gareel tijdens de vrijdag op Silverstone. Op papier zou de baan beter bij de RB21 moeten passen dan de Red Bull Ring, maar dat is voorlopig nog niet te zien. Een kanttekening: het waaide erg hard en Red Bull kampte met onbalans in de auto. Nu is dat geen onbekend probleem, maar de shift van extreem veel overstuur naar extreem veel onderstuur kon niet verklaard worden. De long runs van Verstappen zagen er echter niet slecht uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers heeft hoop
Albers denkt echter niet dat de rest van het weekend zo slecht verloopt als de vrijdag, maar heeft zijn twijfels of de problemen die Red Bull al zo lang heeft wel opgelost kunnen worden. 'Dat is de pijn die er zit bij Red Bull. De grote man Adrian Newey is weggegaan, en waar een paar verwachtten dat het niet veel uit zou maken, lijkt Waché dat gat toch niet op te kunnen vullen', peinst Albers. 'Er zijn upgrades en upgrades en upgrades gekomen, maar ze zijn nog niet sneller geworden.'
Verstappen reed in Oostenrijk al met een nieuwe vloerrand, maar veel racedata konden niet verzameld worden. In Silverstone zit er een nieuwe vloer onder de auto. 'Het is nog te vroeg om te zeggen wat die vloer doet', zegt Albers. 'Misschien creëert die wel meer onderstuur en moeten ze met meer of minder voor- of achtervleugel rijden. Als hij geen onderstuur heeft, gaat hij zoveel tijd winnen. Dan is hij twee, drie, vier tienden sneller. Ook rijden ze met minder motorvermogen op vrijdag, en dit is echt een circuit dat om de krachtbron draait.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties